چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بشار

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ایمانی مبلغ فعال حوزه مقاومت اسلامی گفت: خود لبنانی ها هیچ وقت احساس نمی کنند که حاج قاسم غیر لبنانی است. مسئولین لبنانی و حتی تحلیلگران غیر حزب اللهی وقتی اسم حاج قاسم می آید با احترام از او یاد می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین ایمانی فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین علیرضا ایمانی، از مبلغان فعال در کشور لبنان از اوایل سال ۶۱ تاکنون می باشد.  

حجت الاسلام ایمانی مسئول سابق دفتر نماینده مقام معظم رهبری در سوریه بوده و در حال حاضر امام جماعت مسجد اهل کساء و مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) در شهرک بریتال و طاریا از حومه شهر بعلبک و عضو مرکز تبلیغات جبهه و جنگ حزب الله هستند.

دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ایام جنگ سوریه با وجود خطرات و حملات نیروهای تروریستی هرگز ثانیه ای تعطیل نشده و همواره ملجاء و پناه مردم بی دفاع سوریه بوده است.

این مبلّغ فعال حوزه مقاومت اسلامی که از پایه گذاران مرکز تبلیغات جبهه و جنگ حزب الله لبنان است فعالیت های تبلیغی گسترده ای را در طول بیش از ۳ دهه در کارنامه تبلیغی خود دارد. همچنین حجت الاسلام ایمانی تجربه درک جنگ ۳۳ روزه لبنان و حضور در جبهه های سوریه به عنوان مبلغی فعال در حیات تبلیغی خود را به ثبت رسانده است.

برای آشنایی با فعالیت های مرکز تبلیغات جبهه و جنگ حزب الله ، خاطرات ایشان در دفتر نمایندگی رهبری در جنگ سوریه و جایگاه شهید حاج قاسم سلیمانی در لبنان سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام و المسلمین ایمانی به گفت و گو پردا خته است .

بخش دوم مصاحبه را می خوانید :

حوزه: در زمانی که در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در سوریه مشغول کار بودید در مسئله تبلیغ و اعزام روحانیون با چه مشکلاتی روبرو بودید؟ 

زمانی که در دفتر نمایندگی بودم یکی از مشکلاتی که با آن برخورد داشتم مشکلات مربوط به روحانیون شیعه سوریه یا روحانیون علوی بود که شیعه شدند. دولت سوریه برای آنها مشکلاتی ایجاد می کرد و آن ها را بازداشت می نمود یا نمی گذاشت به زادگاه ها و شهر شان بروند چرا که  شیعه شده بودند.

 بعضی افسران علوی در امنیت سوریه بسیار به علوی ها حساس بودند علوی ها دارای ویژگی های خاصی بودند و ضمنا  اهل فرهنگ و مطالعه  نیز بودند به هرحال تفکرات و ذهنیات خاص خود را داشتند .

رایزنی سید حسن نصر الله با بشار اسد برای رفع اختلافات

مفهومی در ذهن آنها بود که روحانیون ایرانی می خواهند علوی ها را به شیعه گرایش دهند، البته واقعیت هم همین بود.یکی از مبلغان  به نام "سید علی ناشرالاسلام" خیلی تبلیغ کردند و مسجد حضرت زهرا(سلام الله علیها) را  ساختند و با  علوی ها رفت و آمد داشتند و ایشان نیز به طرز مشکوکی از دنیا رفتند.

ماجرای علاقه بشار اسد به سید حسن نصر الله

با وجود این مشکلات، ما مستقیما نمی توانستیم با دولت سوریه در خصوص مسائل مذهبی صحبت کنیم و باید سلسله مراتب زیادی را پشت سر می گذاشتیم از این رو با جناب سید حسن نصر الله در میان گذاشتیم و  ایشان مستقیما با بشار اسد در میان می گذاشت که چون سید حسن می گفت: "این مرد(بشار اسد)  خیلی به من علاقه مند هست و او خیلی دیر ازدواج کرده و من باعث ازدواجش شدم. روزی روایتی برای او  خواندم که رئیس دولت شام مرد مجردی است که به قتل می رسد و بنابراین او ازدواج کرد." از این رو هر چند وقت یک بار می رفتیم و مسائل و مشکلاتمان را با جناب سید حسن نصر الله  در میان می گذاشتیم  و ایشان نیز با بشار اسد رایزنی می کرد. سید حسن نصر الله دارای  اخلاقی متواضعانه و خودمانی هستند و به هنگام گفتگو حائلی بین ما نبود و غیر رسمی صحبت می کردیم.

حجت الاسلام ایمانی و سید حسن نصر الله

این قضایا مربوط به قبل از درگیری و جنگ سوریه بود. علوی ها به ما حساس بودند و مستقیما آنها به ما چیزی نمی گفتند  بشار اسد  به سید حسن می گفت و او نیز  به ما انتقال می داد. برخی  روحانیون ما در حسینیه ها علیه علوی ها صحبت کردند و  آنها متاثر شدند و با  اینکه در اقلیت هستند، می خواهند جایگاه خود را حفظ کنند و نمی خواهند کسی آنها را تضعیف کند  آنها به ما و تبلیغات شیعه حساس شده بودند.

حوزه: لطفا در خصوص جایگاه شهید سلیمانی در لبنان و تاثیر شهادت این شهید عزیز توضیح دهید.

شهید سلیمانی در لبنان جایگاه خاصی دارد. جبهه مقاومت در  لبنان مثل زمان جنگ ما هست. تبلیغات، کلیپ های مقاومتی و حماسی، شعر و سرود حماسی در لبنان جبهه جنگ علیه  دشمن و شهادت ایثارگری و کمک به جبهه حال و هوای شبیه جنگ ما هست.

در حال حاضر نیز این حال و هوا  در لبنان حاکم است. ما که بچه انقلاب و جنگ بودیم ماندن در لبنان را به خاطر جو مقاومتش انتخاب کردیم. در طول یک سالی که از شهادت حاج قاسم می گذرد، در لبنان فضا به گونه ای است که گویی ایشان  تازه شهید شدند. کلیپ ها، عکس ها و پلاکاردها  با جمله "انتقام سخت خواهیم گرفت" در لبنان مشاهده می شود.

تواضع حاج قاسم و  بوسیدن دست یک سرباز

حاج قاسم زمانی که در جبهه سوریه بودم به منطقه حلب تشریف آوردند و رسم ایشان این بود که  انگشتر هدیه می دادند.ایشان خیلی بی تکلف از ماشینی پیاده شد و ناگهانی به جمع رزمندگان آمد. یکی از بچه ها در خواست انگشتر از حاج قاسم کرد و ایشان گفت:  بله حتما ولی شرط دارد. من خودم می خواهم انگشتر را دستت کنم. رزمنده دستش را دراز کرد اما حاج قاسم دستش  را گرفت و  بوسید بعد انگشتر را  دست او کرد. همه ما خیلی جا خوردیم و جو معنوی به وجود آورد.البته می دانستیم که ایشان همواره به تک تک بچه ها در جبهه سر می زند اما چنین برخوردی را از نزدیک ندیده بودیم.

 خود لبنانی ها هیچ وقت احساس نمی کنند که حاج قاسم غیر لبنانی است.مسئولین لبنانی، تحلیلگران غیر حزب اللهی وقتی اسم حاج قاسم می آید با احترام از او یاد می کنند. او سردار دل های تمام انسان ها بود حتی مخالفین هم احترام خاصی برای ایشان قائلند، مگر دشمنان انسانیت که هم سو با صهیونیست ها هستند، مخالف سردار سلیمانی بوده و هستند.

حوزه: در خصوص جنگ ۳۳ روزه لبنان و خاطراتی که از آن روزها دارید توضیح بفرمائید.

جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان بی سابقه بود. قبلا صهیونیست ها به لبنان حمله می کردند. مثلا منطقه جنوب و  رودخانه لیتانی جنگ زده می شد یا تا نزدیک صیدا می آمدند.  ولی در  جنگ ۳۳ روزه کل لبنان جنوب، شمال درگیر جنگ شد و  و نیم میلیون نفر به  سوریه و  یا مناطق مسیحی نشین رفتند و عده کمی در محله ها ماندند .

ابتدای جنگ من ایران بودم و به زودی به لبنان برگشتم کل منطقه خالی از سکنه شده بود و مردم به باغ ها پناه آورده بودند در محله خودمان با سخنرانی تقویت روحیه می کردیم و در مسجد نماز جماعت می خواندیم. ما تجربه جنگ خودمان را داشتیم اما برای لبنانی ها این جنگ تازگی داشت.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha