پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست مسئولان استان کرمان با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: ظرفیت و منابع بالقوه زیادی در کرمان وجود دارد که شاید در دیگر استان های کشور نباشد و شما مسئولین و مدیران ارشد استانی با همکاری و هم افزایی با حوزه استان می توانید در شناسایی و بارور کردن این استعدادها نقش ایفا کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمان، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، ظهر امروز در جلسه مسئولان ارشد استانی  که در سالن جلسات دفتر نمایندگی ولی فقیه در کرمان برگزار شد با عرض تسلیت ایام فاطمیه و شهادت صدیقه طاهره(س) و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله جعفری و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، حضرت خدیجه، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) را سه بانوی بزرگ اسلام در الگوی مدیریتی  در سطح عالی دانست و گفت: این سه بانوی بزرگ هر کدام در مقاطع حساس و سرنوشت ساز تاریخ اسلام به خوبی و در نهایت پاکی اوضاع را به نفع جریان حق و عدالت مدیریت کردند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) تنها در ۱۸ سال عمر شریف خویش به چنان مقامی می رسد که می شود حجت الهی بر حجج و تفسیر و درک این حقیقت والا بسیار دشوار است.

نگاه کلان و راهبردی سردار سلیمانی

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به دوستی دیرینه خود با سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی خاطر نشان ساخت: نگاه سردار سلیمانی واقعا یک نگاه کلان و راهبردی بود و به خوبی می توان گفت که وی نماد انتقال انقلاب از یک مرحله به مرحله بعد است.

سردار سلیمانی پرچمدار جبهه مقاومت

امام جمعه قم افزود: سردار سلیمانی نماد و پرچمدار شکل گیری جبهه مقاومت در تاریخ انقلاب اسلامی می باشد و بسی افتخار برای خطه کرمان قهرمان پرور است که سردار از این منطقه به پا خاست و منشاء برکات زیادی برای ایران و بلکه دنیای اسلام شد و مضجع شریف آن شهید والا مقام نماد علم و اخلاق و فضیلت می باشد.

مدیرحوزه های علمیه در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای گوناگون انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف گفت: ما در این ۴۰ سالی که از عمر انقلاب اسلامی گذشته است در شاخص های گوناگون گام های بزرگی برداشته ایم که متاسفانه به خاطر معیشت و اوضاع فعلی آن دستاوردهای بزرگ نادیده گرفته می شود.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین مدیران استانی در آبادانی و پیشرفت منطقه خود گفت: من معتقدم که در هر استان یا هر شهری علاوه بر آن چه که از بالا و مرکز به او دیکته می شود اراده مسئولان و همدلی و هم افزایی آنان خیلی می تواند موثر باشد و آن منطقه را جلو ببرد و خود من در بخش هایی این کارها را انجام داده ام و از اجرا دور نبوده ام.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به بیان برخی اقدامات صورت گرفته در مدیریت حوزه اشاره کرد و گفت: در میان همه‌ی طرح‌هایی که برای حوزه تدوین شده است، ۳۰۰ طرح مهم داریم و از بین آنها حدود ۱۰۰طرح راهبردی و اساسی وجود دارد که می‌توانند برای آینده حوزه علمیه بسیار راهگشا باشد؛ طرح کارویژه‌های روحانیت، طرح آمایش، درختواره‌ی رشته‌های تحصیلی در ۱۶ عرصه و ۴۰۰ رشته تحصیلی طراحی شده است و احیای موقوفات حوزوی، هدایت علمی، برنامه پنج ساله حوزه علمیه و فقه معاصر از مهمترین این طرح‌هاست اگر شورای انقلاب فرهنگی و مجلس ودولت پای کار بیایند نظام روحانیت خیلی قوی تر از قبل خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به طرح آمایش حوزه گفت: ۲۰۰ کارکرد روحانیت، شناسایی شده است که از آن تعداد حدود ۶۰ مورد آن به عنوان اولویت انتخاب شده است و دنبال می‌شود و انتظار داریم این طرح آمایش در استان ها نیز پیاده شود و هر استان نیازهای خود را شناسایی کند و مطابق آن برنامه بلند مدت ارائه دهد.

وی افزود: به عنوان مثال در کرمان باید دقیق مشخص شود که چند روستای بالای۵۰۰ نفر وجود دارد و برای این روستاها روحانی عالم و آموزش دیده تدارک شود و کار آموزش نیز البته با ستاد است.

امام جمعه قم با اشاره به سیاست مدیریت حوزه نسبت به سایر استان ها، خاطر نشان ساخت: ما در قبال استان ها چند سیاست مهم را دنبال می کنیم، از جمله تفویض بیشتر اختیارات و واسپاری امور با اختیارات بیشتر؛ البته ارتقاء و تعالی حوزه‌های منطقه ای و استانی برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه می باشد.

وی گفت: ذیل همه این برنامه ها حدود ۳۰ برنامه تعریف شده است؛ مثل واسپاری امتحانات، مجوز سطوح عالی، رسمیت پیدا کردن دروس خارج به گونه ای که امروز حدود ۳۵ درس خارج در استان ها رسمیت پیدا کرده است که قبلا نبود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ظرفیت بالقوه کرمان در عرصه های گوناگون گفت: ظرفیت و منابع بالقوه زیادی در کرمان وجود دارد که شاید در دیگر استان های دیگر نباشد و شما مسئولین و مدیران ارشد استانی با همکاری با حوزه استان می توانید در شناسایی و بارور کردن این استعداد ها نقش ایفا کنید.

آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: لازم است در مرکز استان کرمان یک مجتمع عالی حوزوی که شامل مراکز تخصصی، آموزش های مهارتی کاربردی، مراکز پژوهشی قوی مراکز مشاوره و.. باشد.

وی در ادامه با تمجید از شخصیت علمی و اجرایی نماینده ولی فقیه در کرمان گفت: خوشبختانه نماینده ولی فقیه در این استان پای کار است و اگر سایر مسئولان و مدیران استانی نیز هم افزایی و همدلی لازم را داشته باشند بسیاری از مشکلات و موانع برطرف می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha