شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در جمع مردم کرمان، با تاکید بر این که همه صفات مالک اشتر در حاج قاسم متجلی بود، تصریح کرد: انتقام حاج قاسم این است که اسرائیل محو شود و آمریکا از منطقه برون افکنده شود و این راهی است که شهیدان به ما آموختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمان، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله جعفری، نماینده سابق ولی فقیه در استان و سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی در سخنانی، از کرمان به عنوان استان پرورش دهنده چهره های علمی، فرهنگی، سیاسی و مهد پرورش ۶ هزار شهید و عالمان فرهیخته در طول تاریخ یاد کرد و گفت: مرحوم آیت الله جعفری از چهره های باسابقه، فداکار و بسیار مؤثر در چند دهه پس از انقلاب و یکی از عالمان فرزانه ای که مورد اعتماد امامین انقلاب بود.

مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه آن مرحوم نقش مؤثری در علم و فرهنگ و جهاد و شهادت این استان ایفا کرد؛ افزود: اخلاق، تواضع، فروتنی و استقامت او در مسیر انقلاب اسلامی و ویژگی های اخلاقی فراوان او را لمس کردم و اهتمام به مسائل حوزه و روحانیت جای شگفتی و تحسین بود.

وی با بیان اینکه در نشست و برخاست های مختلف در ارتباط نزدیک با حاج قاسم بودم و خاطرات فراوانی از اخلاق و فضیلت های ایشان به یاد دارم؛ اظهار کرد: اینها بیان تاریخ نیست بلکه رمز و رازهایی برای حوزه و روحانیت و بسیج و سپاه و جوان و جامعه امروز است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حاج قاسم چهره ای جامع الاطراف بود که ابعاد گوناگون را به شایستگی جمع کرده بود و این باعث شده بود او جذاب، دلربا و دلنشین و از اخلاق فردی و اجتماعی بسیار پرجاذبه برخوردار باشد، اظهار کرد: جایگاه نظامی و سیاسی او بالا بود، اما هیچ یک از آن منزلت ها را که فهرست کردیم، حاج قاسم را از اخلاق فردی و روابط دلربای اجتماعی و فضیلت های ارتباطی و اخلاقی تهی نکرده بود.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: بنده او را برای اولین بار در مدرسه امام(ره) در قم دیدم و سالها بعد که قله های بزرگی درنوردیده و فتح های نمایانی را احراز کرده بود، مطلقاً متفاوت نمی دیدیم و آن حسن خلق، چهره گشاده، فروتنی، تواضع، مهربانی، صمیمیت و رابطه بسیار دوستانه با معاشران و دیگران، همیشه در حاج قاسم محفوظ مانده بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در فراز و فرودها همیشه حاج قاسم یک انسان اخلاقی، مهربان، فروتن، خوش اخلاق، خوش برخورد و پرجاذبه بود و این روح اخلاقی و جاذبه فردی؛ معاشران و همنشینان او را شیفته می کرد و ما این شعاع اخلاقی را از اسلام آموختیم و در حاج قاسم متجلی بود.

وی با تصریح به اینکه همه این فضیلت های اخلاقی در حوزه فردی و اجتماعی در او کاملاً نمایان بود و نمونه های آن را کسانی که با او لمس می کردند، می دیدند، افزود: از بزرگان دین آموخته بود که عبادت و عرفان و معنویت و تعلق به عالم غیب همیشه باید در زندگی متجلی باشد و برای همین دلی روشن از تعلق به عالم قدس داشت.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: حاج قاسم در کمترین لحظه ای که فرصتی می یافت، زبان او به ذکر مترنم و توجه به عالم غیب همیشه در او نمایان بود؛ چهره و رفتار او نشان دهنده یک روح نیایشگر و متواضع و خاضع در برابر خداوند بود و این اتصال حاج قاسم با نفس امام(ره) و بزرگان دین یک امر بی نظیر در نظام های دنیا و جهان امروز به شمار می آید.

وی ادامه داد: حاج قاسم از یک اندیشه کلان و راهبردی در عالم سیاست برخوردار بود و با آنکه یک نظامی شجاع و بسیار دلیر بود، همزمان با آن از یک اندیشه کلان راهبردی و تئوری جامع سیاسی در دنیای امروز برخوردار بود البته او را در چهارچوب سیاسی و نظامی نمی شود محدود کرد زیرا لب به سخن که می گشود، معلوم می شد از اندیشه کلان سیاسی اجتماعی برخوردار است.

مدیرحوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: سیاست دنیا و بین الملل را می شناخت و این را همان ها که او را به همین دلیل  هدف گرفتند و ترور کردند؛ بارها اعتراف کردند، زیرا او مسائل سیاسی کلان دنیا را تشخیص می داد و گفتمان انقلاب اسلامی را به خوبی می فهمید و این عقل راهبردی و کلان حاج قاسم در حوزه سیاست یکی از وجوه ممتاز او بود که شاید در موارد دیگر کم می دیدیم.

وی، قدرت دیپلماسی حاج قاسم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با اینکه چهره بزرگ سیاسی نظامی و شجاع و مجاهد و فداکار بود، اما سیاست را درک می کرد و از موضع انقلابی و نه انفعال و واگرایی در دیپلماسی ها ظهور و بروز پیدا می کرد و معادلات با حرف و سخن او تغییر پیدا می کرد.

مدیرحوزه های علمیه کشور افزود: در عراق و مبارزه عظیم با داعش، قدرت راهبردی حاج قاسم و اندیشه نافذ و عمیق نظامی او همراه با توان اثرگذاری سیاسی و تأثیر روی سیاست گذاران بزرگ عالم این جبهه بزرگ را پیش برد، زیرا از قدرت تأثیر سیاسی و توان بالای گفتگو و دیپلماسی برخوردار بود در حالیکه ذره ای از مواضع انقلاب کوتاه نمی آمد و حریفان و رقیبان را در حرکت های بزرگ با خود همراه می ساخت.

وی با اشاره به قدرت نفوذ کلام شهید سلیمانی و تصریح به این نکته که او کم اما گزیده و بسیار نافذ وارد میدان می شد و غالباً قدرت سخن و نگاه نافذ و طرح های سنجیده او دیگران را تحت تأثیر قرار می داد و همراه می کرد، افزود: روحیه و رویکرد بسیار ممتاز بین المللی حاج قاسم که در بستر انقلاب اسلامی تولد یافت، در دفاع مقدس به قله های بلندی راه یافت و پس از دفاع مقدس یک ظهور و بروز منطقه ای و بین المللی پیدا کرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: این رهیافت بین المللی و نگاه فراتر از مرزهای یک کشور در ذات اندیشه او بود؛ حتی آن زمان ها که این حضور گسترده در منطقه و کشورهای دیگر را نداشت کاملاً بین المللی می اندیشید و رویکرد بین المللی در شخصیتی که در دامن دفاع مقدس پرورش یافته بود، بسیار جالب و جذاب بود.

وی اظهار کرد: حاج قاسم یک شخصیت دینی، مذهبی و فرهنگی بود و همه آن امتیازات که گفتیم در او جمع بود، اما در همه آنها یک نگاه فرهنگی حاکم بود؛ در یک عملیات اقناع، یک سخن، برخورد، کمک و... فرهنگ دینی را کاملاً مد نظر داشت و روح او یک روح فرهنگی و برنامه ریز فرهنگی بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور، حاج قاسم را پرچمدار یک رویکرد عمیق فرهنگی دانست و تصریح کرد: ایشان شخصیتی بود که هم در پایبندی به اعتقادات ناب شیعی کاملاً استوار بود و برای دفاع از حرم و ارزش های تشیع ذره ای کوتاه نمی آمد و حاضر بود همه وجود را قربانی کند و هم از امام و رهبری آموخته بود باید به همه امت اسلامی نگاه کرد، لذا نگاه تقریبی در کنار تعصبات درست شیعی در او متجلی بود.

وی در ادامه برشمردن ویژگی های شهید سلیمانی؛ سردار را یک شبکه ساز بزرگ فکری و جریان آفرین عظیم جهانی قلمداد کرد و افزود: هر کسی نمی تواند نیروهای عظیم را در پهنه بین الملل به خط کند و گفتمان آفرین و جریان ساز باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از سال ۴۲ ادواری را پشت سر گذاشته؛ این دوره ها را شامل آغاز نهضت اسلامی، پیروزی انقلاب، دفاع مقدس که فصل نویی در حرکت انقلاب اسلامی به شمار می رود و در نهایت شکل گیری محور مقاومت در فراتر از مرزهای ایران و در پهنه منطقه و جهان اسلامی عنوان و بیان کرد: در این مرحله چهارم با هدایت ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری رقم خورد حاج قاسم یک پرچمدار بی بدیل به شمار می آید.

وی افزود: رهبری معظم انقلاب که در قلمروهای گوناگون افتخار آفریده و نمادی از مدیریت کلان به شمار می آید، یکی از هدایت های راهبردی ایشان شکل دهی به آرمان های وصیت نامه و منشورات امام است؛ امام(ره) روحانیت و دانشگاه و جوان و جامعه را به قله های بلند دعوت کردند و رهبری معظم فصلی نو در روند تکاملی انقلاب اسلامی گشودند و آن فصل نو، شکل گیری محور مقاومت و محاصره دشمنان خدا و شکوفایی جهانی گفتمان انقلاب اسلامی بود که حاج قاسم در این فصل نو پرچمداری بی بدیل بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه امروز قدرت های ضعیف و حقیری در منطقه با ارعاب و تطمیع ترامپ های ناچیز دست به عادی سازی روابط با اسراییل زدند، اما اینها خس و خاشاکی است که تمام می شود، گفت: قلب ملت های عالم آتشفشان های قهری است که در منطقه علیه دشمنان اسلام و تروریسم های بین المللی است و این، جهان اسلام را تغییر می دهد و مزدوران را به کناری خواهد افکند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: این افتخار بزرگ برای شما کرمانی های عزیز و سپاهیان است که چنین انسان بزرگی از میان شما برخاست که پرچمدار نو در روند تکاملی انقلاب اسلامی به شمار می آید و منصفان عالم اعتراف می کنند و ظالمان عالم هم در دل می دانند که حاج قاسم در قرن ۲۱ پشت یک تروریسم بین المللی خطرناک برای همه بشریت را به خاک زد و این کار بزرگی بود که او و بزرگان محور مقاومت انجام دادند.

وی با بیان اینکه داعش تفکر بی ربط و تندی که قرار بود بدل اسلام را به جای انقلاب اسلامی معرفی کند که بگویند اسلام انقلابی و سیاسی یعنی این و فکر نمی کردند انقلاب اصیلی در مبارزه با آن ظهور و بروز کند، گفت: شاید اینکه داعش بدون حاج قاسم شکست بخورد دشوار باشد، زیرا او و سیدحسن نصرالله با رهبری مقام معظم رهبری که با عقل عمیق و رهبری سیاسی و حضور میدانی و مسافرت های زیاد و گفتگوهای زنجیره وار با سران منطقه و جهان، داعش را به زمین زد و اسلام های تقلبی بدلی را هم رسوا کرد و اسرائیل را به گوشه ای راندند و محصورکردند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: این محصورسازی اسرائیل که در ذهن کسی در دهه های قبل نمی آمد و شکست داعش با آن پشتیبانی های بین الملی؛ دو پدیده بزرگ بود که با رهبری مقام معظم رهبری و پرچمداری بزرگان محور مقاومت و حاج قاسم رقم خورد و معادلات دنیا را تغییر داد.

وی یادآور شد:  این ترور کور و رذل را به حساب قدرت آمریکا و ترامپ محاسبه نمی کنیم و یک حرکت افتخارآمیز به شمار نمی آوریم، زیرا آنچه این رذالت را برای آنها آسان کرد و به این کار حقیر و پست واداشت این بود که در برابر این گفتمان جهاد و شهادت عاجز و آینده های تاریک تری می دیدند که به این جنایت دست زدند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه به اینکه ترامپ هم رفت و اینها باید با وحشت و رعب زندگی کنند و قدرت های شیطانی خواهند رفت و خورشید پرفروغ انقلاب و خورشید شهدا و حاج قاسم در آینده های جهان اسلام طلوع های مکرر خواهد داشت و دشمنان را به عقب خواهند راند، خاطرنشان کرد: انتقام حاج قاسم این است که اسرائیل محو شود و آمریکا از منطقه برون افکنده شود و این راهی است که شهیدان به ما آموختند.

وی، همه صفات مالک اشتر را متجلی در حاج قاسم دانست و گفت: در پرتو انقلاب اسلامی، این مالک اشترها تربیت شدند و آنچه امروز حوزه و دانشگاه، نسل جوان و جامعه و مسئولان باید به آن اهتمام بورزند این است این راه نورانی و مکتب حاج قاسم باید با همت تداوم پیدا کند و با اراده ما مشکلات رفع شود و با همبستگی ملی و حضور در صحنه های گوناگون بر مشکلات فائق آییم و راه او را در ایران و جهان تداوم ببخشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha