پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهید سردار سلیمانی

حوزه/ حاج قاسم در طول بیش از ۴۰ سال مجاهدت هرجا که لازم بود برای دفاع از اسلام و مظلومان به پا می خاست و برایش فرقی نداست، ایرانی باشد یا عراقی و سوری؛ لبنانی باشد یا فلسطینی؛ ایزد و مسیحی باشد یا شیعه و سنی. او فقط و فقط به انجام تکلیف الهی می اندیشید. او محبوب دل ها بود و بر قلب ها حکمرانی می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، یک سال از شهادت سردار سپاه اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد. فرمانده‌ ای که شهادتش و شور و انقلاب چند ده‌میلیونی مردمی پس از آن به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، «یوم‌الله» شد و شخصیت‌اش یک «مکتب و مدرسه‌ی درس‌آموز» برای ملت؛ رهبر معظم انقلاب در توصیف مالک اشتر خود فرموده‌اند «به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم».

حاج قاسم در طول بیش از ۴۰ سال مجاهدت هرجا که لازم بود برای دفاع از اسلام و مظلومان به پا می خاست و برایش فرقی نداست، ایرانی باشد یا عراقی و سوری؛ لبنانی باشد یا فلسطینی؛ ایزدی و مسیحی باشد یا شیعه و سنی. او فقط و فقط به انجام تکلیف الهی می اندیشید. او محبوب دل ها بود و بر قلب ها حکمرانی می کرد و با شهادتش داغی بر دل همگان نشاند.

در ایام سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند بر آن شد که به سراغ چند تن از روحانیون سرشناس اهل سنت برود با آنان درباره سردار دل ها به گفتگو بنشیند. آنچه در ادامه می آید روایت مولوی های اهل سنت است از سردار مقاومت.

مولوی فاروقی: سردار سلیمانی محبوب همه بود

مولوی فاروقی، امام جمعه اهل سنت بیرجند در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید سردار سلیمانی، اظهار کرد: این شهید والامقام دارای شخصیت تاثیرگذاری در کل منطقه بوده و محبوب همه بود.

وی با بیان این‌که همه منطقه جهان اسلام ارتباط تنگاتنگی‌ با شهید سلیمانی داشتند، افزود: یکی از مهمترین خدمات ایشان، مبارزه با داعش‌ بود که نباید از اهمیت آن غفلت شد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند تصریح کرد: همه مسلمانان وظیفه دارند که با تمام وجود از مرزهای کشورشان‌ حفاظت کنند و اجازه ندهند که یک وجب از خاک کشورشان‌ به تصرف بیگانگان در آید و شخصیت حاج قاسم سلیمانی از همین افراد بود و به دلیل خدمات ارزنده این شهید عزیز، دشمن ایشان را از میان برداشت.

خون شهدای شیعه و اهل سنت با هم آمیخته است

مولوی فاروقی از وجود بیش از ۱۲ هزار شهید اهل سنت در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که امروز خون شهدای شیعه و اهل سنت با هم آمیخته است و نباید بگذاریم که فرد یا افرادی به بحث اختلافات شیعه‌ و سنی دامن بزنند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند بیان کرد: کفار اگر چه یکسری اختلافات ایدئولوژیکی‌ با یکدیگر دارند، ولی از صدر اسلام تاکنون، بر یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن هم این که مسلمانان نباید قدرت داشته باشند، مسلمانان‌ نباید حکومت داشته باشند و همیشه باید تحت سلطه باشند.

مولوی عاشوری: حاج قاسم الگوی تمام مسلمانان‌ است / شیعه و سنی برایش فرقی نداشت

مولوی عمر محمد عاشوری نیز در  شهید حاج قاسم سلیمانی را الگوی تمام مسلمانان‌ ایران و دنیا دانست و اظهار داشت: حس خدمت به هر مسلمانی اولین خصلت ایشان بود و برایش شیعه و سنی هیچ تفاوتی نداشت و هر کجا که احساس می‌کرد کاری از دستش بر می‌آید از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد.

وی، مدیریت دقیق و صحیح سردار سلیمانی را دومین خصوصیت‌ اخلاقی سردار دانست و تصریح کرد: این شهید عزیز نماد خدمت و وحدت بین اقشار مختلف مسلمانان شامل شیعه، سنی و سایر مذاهب بود.

مولوی عاشوری اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایلی که باعث محبوبیت شهید سلیمانی در عالم شد، به همین دلیل بود که نماد وحدت جهان اسلام بود.

وی ادامه داد: تمام تلاش دشمن این بود که شخصیت‌هایی‌ همچون‌ حاج‌ قاسم سلیمانی، محسن‌ فخری‌زاده و... را به شهادت برساند و با شهادت آنان، ملت اسلامی را متوقف کنند، ولی کور خوانده‌اند.

این روحانی اهل سنت با بیان این‌که قلب هر مسلمان و آزادی خواه از شنیدن خبر شهادت شهید سلیمانی به درد آمد، ابراز کرد: هر انسانی که دلش برای مظلومیت بتپد و به مظلومین کمک کند، برای ما مقدس است‌ و بدون شک سردار سلیمانی، سردار دل‌ها یکی از این افراد بزرگ بود.

اتحاد جهان اسلام از اهداف شهید سلیمانی بود

مولوی عاشوری، اتحاد جهان اسلام را یکی دیگر از مهمترین اهداف شهید سلیمانی برشمرد و گفت: برای این شهید بزرگوار شیعه و سنی هیچ تفاوتی نداشت.

وی با اشاره به این‌که دشمن به طور مداوم رصد می‌کند که ببیند چه کسانی مدافع اسلام و انقلاب هستند، یادآور شد: تداوم انقلاب مرهون شخصیت‌هایی‌ همچون شهید سلیمانی است.

مولوی عنانی: زبان از گفتن کمالات شهید سلیمانی قاصر است

مولوی نایب عنانی، استاد حوزه اهل سنت نیز با اشاره به آیات ۱۶۹ و ۱۷۰ و ۱۷۱سوره آل عمران "وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ﴿۱۷۰﴾ و  یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۱۷۱﴾"، اظهار کرد: سردار رشید اسلام سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های‌ برتر جهان اسلام بود که آمریکا و اسرائیل از وجود او ضربه‌های زیادی خورده بودند.

وی با اشاره به این‌که زبان از گفتن کمالات شهید سلیمانی قاصر است، تصریح کرد: حتی اگر کتاب‌هایی در وصف این شخصیت بزرگ نوشته شود، باز هم آن‌طور که باید و شاید نمی‌توان‌ این خدمات ارزنده‌ را به تصویر کشید.

مولوی عنانی با بیان این مهم که بعد از حاج قاسم سلیمانی خداوند حاج قاسم‌های‌ زیادی به این مرز و بوم عطا می‌کند که موجب افتخار این ملت خواهند بود، عنوان کرد: برای سردار سلیمانی شیعه و سنی، سوریه، عراق و یا فلسطین فرقی نداشت.

هر ایرانی یک حاج قاسم سلیمانی است‌

وی با اشاره به این که شهید سلیمانی در مقابل استکبار ایستاد، بیان کرد: اسرائیل و آمریکا بدانند هر فرد ایرانی یک حاج قاسم سلیمانی است‌ و ما رهبر فرزانه‌ای‌ داریم که‌ در مکتب ایشان، حاج قاسم‌های‌ زیادی تربیت می‌شوند.
 

مولوی مرتضایی: سردار سلیمانی با تمام وجود از حریم اسلام دفاع کرد

مولوی خلیل الله مرتضایی از اساتید مدرسه علمیه اهل سنت الصدیق بیرجند نیز  با بیان این که شهید حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت بین‌المللی و بی‌ادعا بود، اظهار کرد: ایشان با تمام وجود از حریم اسلام و انقلاب دفاع می‌کردند.

وی افزود: شهید سلیمانی فداکاری‌های‌ زیادی در مقابله با استکبار و نابودی تروریست‌ها انجام داد، تصریح کرد: نگاه این شهید والامقام، بلند، ژرف و عمیق بود و به همین دلیل محبوب همگان بودند.

این روحانی اهل سنت از شهید سلیمانی به عنوان نماد وحدت در دنیا یاد کرد و افزود: این عزیز برایش خدمت‌رسانی و کمک صادقانه مدنظر بود و اصلا شیعه و سنی برایش تفاوتی نداشت و در حقیقت اسلام و قرآن برایش مهم بود.

وی با تاکید بر این‌که دشمنی استکبار با اسلام و قرآن و امت واحده است، اظهار کرد: آنچه مسلم است این که هدف استکبار جهانی ایجاد تفرقه و اختلاف است و تمام تلاش‌ش بر نابود کردن جامعه اسلامی است.

گزارش: فرزانه احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha