جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان

حوزه/ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی دارای مکتب و مدرسه فکری و اعتقادی بودند که خروجی آن شاگردان ممتاز بسیاری بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حکیمیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تسلیت رحلت عالم فرزانه و انقلابی، آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: به جهت جایگاه بلندمرتبه و خدمات ماندگار ایشان، حقیقتاً باید بزرگان درباره مرحوم آیت الله مصباح یزدی صحبت کنند، اما آن چه قابل توجه است این که ایشان به معنای واقعی کلمه، صاحب مکتب و فلسفه اعتقادی است و بنده در پیام تسلیت به همین مناسبت نیز به این موضوع اشاره کردم که آیت الله مصباح، احیاگر مکتب اعتقادی و تا حدودی مکتب فلسفی بودند.

وی افزود: ایشان در زمان حیات پربرکت خویش، یک دستگاه فکری منظمی را پایه گذاری کردند که بتواند تمام مسایل و مبانی اعتقادی و فلسفی را در درون خود داشته باشد و از این حیث باید آن عالم فقید را صاحب مکتب و مدرسه در این زمینه دانست.

وی گفت: ما فیلسوف و عالم کلامی در حوزه، زیاد داشته و داریم اما در زمان معاصر، کسی که همچون آیت الله مصباح در این باره صاحب سبک و مکتب و مدرسه فکری باشد نداشته ایم و از این حیث جایگاه ایشان حقیقتاً بی نظیر است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: از سوی دیگر ایشان در زمینه مدیریت آموزشی، نظام نوینی را پایه گذاری کردند که در طول سال های متمادی، با شاخص ها و امتیازات ویژه ای که داشت، خروجی های بسیار ارزنده ای نیز داشت.

وی اضافه کرد: اگر دقت کنیم شاید بتوان گفت که حدود ۹۰ درصد کسانی که وارد نظام آموزشی ایشان و موسسه شدند، در بسیاری از عرصه ها مشغول به فعالیت شده و خوش درخشیدند که از آن جمله نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها و نیز مراکز نظامی همچون سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و حتی رایزنی های فرهنگی ایران در خارج از کشور بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حکیمیان همچنین گفت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی بر مبنای تفکر خاص خودشان، شبکه قوی فکری آن هم با نظم و انضباط خاصی را ایجاد کردند که در عرصه های گوناگون رشته های علوم اسلامی و انسانی، منشأ برکات بسیاری بوده و قطعاً در آینده نیز تأثیرات این فعالیت ها همچنان وجود خواهد داشت.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha