پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس اخلاق

حوزه/ مهم این است شرایطی که برما می گذرد نباید باعث بشود از تلاش و کوشش و برنامه ریزی توشه برداری غافل بشویم زمان و عمر همین است فراز و نشیب در زندگی ما زیاد است جوانان و طلاب جوان باید بیشتر فکر بکنند مگر عمر چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن درس اخلاق حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قائمی که در سالن جلسات این خبرگزاری در قم برگزار شد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 هرکس وقت کم و راه زیاد را باور کرد همیشه در تلاش و کوشش و برنامه ریزی می باشد و نمی تواند درجا بزند،  عمر هرچه طول بکشد و طولانی باشد کوتاه است و از طرفی راهی که در پیش است ابدی و بی نهایت است.

مولای ما امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: آه که سفر طولانی و زاد و توشه کم است. یک خاطره را شهید بزرگوار مطهری از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نقل می کند هفته آخر عمر مرحوم آیت الله بروجردی دیدند این مرجع بزرگوار با شدت دارد گریه می کند یکی از شاگردان ایشان سوال کرد آقا برای چه گریه می کنید اتفاقی پیش آمده؟ ایشان فرمودند که احساس میکنم روز های آخر عمرم است گریه ام برای این هست که دارم با دست خالی از این دنیا میروم. یک مرجع مثل آیت الله بروجردی می فرماید دارم با دست خالی میروم آقای مطهری نقل میکند یکی از شاگردان ایشان گفت آقا این چه حرفیه شما آنقدر مدرسه ساختید مسجد ساختید درمانگاه ساختید این همه شاگرد و مجتهد پرورش دادید، شما هم می گوییددستم خالی است؟ ایشان مجدد گریه کرد و اشاره کردند به این حدیث منقول از امیرالمومنین(ع) که می فرماید: عملت را خالص کن که خدای متعال موشکافی می کند بینای بیناست یعنی یک مرجع که عمرش را تلاش و کوشش کرده گریه میکند میگوید دستم خالیست.

 مهم این است شرایطی که برما می گذرد نباید باعث بشود از تلاش و کوشش و برنامه ریزی توشه برداری غافل بشویم زمان و عمر همین است فراز و نشیب در زندگی ما زیاد است جوانان و طلاب جوان باید بیشتر فکر بکنند مگر عمر چقدر است؟ یک مدتی گرفتاری هایی که وقت به گونه ای پیش می آید زمانی کرونا، ازدواج و گرفتاری های زندگی مثل فکر مسکن و خوراک و نفقه و زندگیه، اگر این چیز ها بخواهد ما را از هدف و از تلاش و کوشش و برنامه ریزی باز بدارد قطعا جا می‌مانیم.

آقا امیرالمومنین(ع) هرشب جملاتی را در مسجد تکرار می کنند محدث قمی در سفینة البحار دارد و این می رساند که مسئله خیل مهم است که مرتب و مکرر به گونه ای که در حدیث آمده است: برنامه امیرالمومنین این بود که هرشب در مسجد کوفه وقتی نماز عشا را میخواند قبل از اینکه مردم متفرق بشوند روبه مردم اول سه مرتبه صدا میزد ایهاالناس وقتی توجه همه جمع می شد و آماده شنیدن بودند حضرت میگفت آماده بشوید توشه بردارید خداوند شمارا  رحمت کند ندا دادند باید بروید و حالا که قرار است بروید و همه رفتنی هستیند این بالا رفتن از دنیا برای چیست، درادامه گفتند سعی کنید منتقل بشوید از این عالم به عالم دیگر با بهتر چیزی که می تونید توشه بردارید و آن تقواست اگر به احادیث دقت و توجه کنید هیچ چیز نباید مارا از کوشش وتلاش باز بدارد.

درست است این لحظات یه بهانه است کلاس ها بصورت رسمی تعطیل است، طلبه ها و همه خیلی ها بیشتر درخانه هستند  از دانشجو و دیگران یک سری مشغولیت ها برای خود دارند چه باید کرد؟ چگونه باید استفاده کرد؟ چگونه باید برنامه ریزی کرد که فردای قیامت روز حسرت ما نباشد این مال سراسر زندگیت حالا این ایام کرونایی بهانه میشود باری بعضی ها اگر انسان دنبال بهانه بشد هیچوقت ما در عمر بدون بهانه نیستیم، شیطان بهانه برای ما درست می کند که حالا مثلا این شرایط است تو نمی توانی خوب درس بخوانی این شرایط تو نمیتونی خوب عبادت کنی فعلا این شرایط بگذرد این می شود همان تسویفی  که مارا از آن برحذر داشته اند.

همانی که آقا زین العابدین(ع) برایش گریه کردند و ما را متوجه کردند گریه کنیم. چرا گریه نکنیم؟ درسی است برای ما که عمرم برای آرزو کردن گذشت هی فردا این کرونا تمام بشود این اوضاع تمام بشود ماه بعد سال دیگر آقا امام حسین فرمودند بیشترین فریاد و ناله و گریه برای اهل تسویف هست هی کار هارا به بعد موکول کردن لذا شرایط حساسی است عمر ما هم با این شرایط می گذرد به سرعت بیشتر از کلمات اهل بیت(ع) استفاده می کنم که شب و روز بر ما اثر می گذارند و مارا کم میکنند جوانی را تمام می کنند و عمر را تمام می کنند به قول حسان شاعر، چندی قبل که به رحمت خدا رفتند دفتر عمر انسان محدود است هر شبی یکی ورقی دفتر رو نابود است عمر را به یک دفترچه تشبیه کرده که شباهت به حدیث امام علی است که میفرماید شب و روز عمر مارا کم میکند عمر یه دفترچه هست هر شب یک ورقه از آن کم می شود هر کدام از ما خیلی راحت می توانیم ورقه های کنده شده را ببینیم ولی هیچکس نمی داند ورقه های باقی مانده ته این دفترچه چقدر است.

 قسم پروردگار این است که اگر برنامه نداشته باشیم ما در خسرانیم و  ضرر کرده ایم، عمر تمام می شود. امام علی (ع) خطاب به فرزندش امام مجتبی(ع) فرمودند: فرزندم هرکسی یک بار عمر می کند که هم تجربه هست و هم عمل، هیچکس  دوبار به این دنیا نمی آید، عمر همین است و همین اوضاع است که چه می کنیم چگونه استفاده می کنیم.

انسان کامل کسی است که برنامه ریزی متناسب با آن شرایط  را داشته باشد، باید از عمرمان حداکثر استفاده علمی و معنوی را بکنیم. امام علی(ع) فرمود: اگر به یک گوشه ای افتادیم  وقت هارا هدر دهیم به آن ها عادت میکنیم. امام علی(ع) فرمود: بر عادت ها غلبه کنید تا اطاعت ها برشما آسان بشود و در روایتی دیگر فرمود خودتان را به خوبی ها عادت بدید. جمله از عارفی بزرگوار است که گفته افسوس که وقتی میتوانستم نمیدانستم و وقتی دانستم دیگر نتوانستم. بزرگواری گفتند وقتی به پیش من آمدید که ضعفم روبه قدرت است و قوتم رو به ضعف است.

باید تحمیل کنیم که جوانی برای کار است و نفس این را نمی خواهد که باید برآن غلبه کرد. امام علی (ع) فرمود: برتو باد به کوشش حتی اگر بدن همراهی نمی کند امام علی(ع) فرمودند: که هرگز علم با راحت طلبی پیدا نمی شود باید تلاش کرد باید برنامه داشته باشیم در ساعات شبانه روز. 

 رسول خدا(ص) فرمودند: مومن وقتش پر است.  اخلاق زیبا چه در ایام کرونا که بیشتر خانواده را می بینیم و چه در روزها و اوضاع عادی، در قرآن بعد از مسئله توحید بحث احسان و احترام به والدین است، روایتی از رسول الله(ص) داریم: یه نگاه به چهره پدر و مادر با محبت این ثوابش بالاتر از یک حج می باشد، راوی پرسید یا رسول الله اگر ما صد مرتبه نگاه محبت آمیز کردیم یعنی ثواب صدتا حج داریم؟ رسول خدا نگاهی کرد و گفت: خدابزرگتر از این حرفاست یعنی بله. و بعد برخورد با خواهر و برادر است راهکار توجه به این حدیث آقا رسول الله(ع) است که می فرماید: خوبی کردن با کسی که با شما بدی می کند، بخشش کسی که ظلم به شما کرده، عطا کنیم به کسی که مارا محروم کرده.

وسیله زینت باشیم برای امام زمان با اخلاق حسنه خودمان. نکته بعدی نماز اول وقت است وچه بهتر جماعت باشد، امام صادق فرمود: اگر ما نیت قوی داشته باشیم بدن آماده هست همیشه، انس با قران، انس با امام زمان، زیارت آل یاسین، آقا امام زمان فرموده اند: هروقت خواستید به وسیله ما به خدا تقرب پیدا کنید بگویید همانگونه که خدا فرموده است و بعد زیارت آل یاسین، استادی بزرگوار میگفت همیشه خودتان را در محضر امام زمان بدانید، امام صادق (ع) میفرماید: به خدا قسم ما نسبت به شما مهربان تر از خودتان برای خودتان هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha