چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بصیرت فاطمی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان گفت: اگر انسان، بصیر، آگاه و عالم به زمان خویش نباشد، شبهات به او هجوم آورده و از صراط مستقیم خارج می شود، از این رو، انسان برای قرار گرفتن در راه خداوند متعال و اهل بیت(علیهم السلام) باید با بینش و بصیرت حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم شمسی طاهری در نشست علمی پژوهشی که با محوریت «بصیرت فاطمی و ولایتمداری» به مناسبت دهه بصیرت و شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در سامانه سیما برگزار شد، بیان کرد: سخن گفتن درباره جایگاه و شخصیت والای حضرت زهرا(سلام الله علیها) دشوار است، زیرا ایشان بانوی ملکوتی و ما انسان های ملکی بوده و توصیف شخص ملکوتی در توان ما نمی گنجد.

وی با اشاره به روایت امام علی(علیه السلام) درباره انسان بصیر «فإنما البصیر من سمع و تفکر و نظر و ابصر و انتفع بالعبر و سلک جددا واضحا یتجنب فیه الصرعه فی المهاوی»، تشریح کرد: انسان بصیر به شنیده ها اکتفا نکرده و در آن ها تفکر می کند تا از گمراهی نجات یافته و در صراط مستقیم و پیروی و دفاع از ولایت گام بردارد، زیرا عبرت صحیح و مفید برای اهل بصیرت و پاکدلان میسر می شود.

مدیر مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان با استناد به کلام نورانی امام صادق(علیه السلام) «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»، توضیح داد: اگر انسان، بصیر، آگاه و عالم به زمان خویش نباشد، شبهات به او هجوم آورده و از صراط مستقیم خارج می شود، از این رو، انسان برای قرار گرفتن در راه خداوند متعال و اهل بیت(علیهم السلام) باید با بینش و بصیرت حرکت کند.

طاهری با اشاره به روایت حضرت علی(علیه السلام) «و لایحمل هذا العلم إلا اهل البصر و العبر و الصبر و العلم بمواقع الحق»، خاطرنشان کرد: پرچم امامت و رهبری و قبول آن را جز افراد با بصیرت، آگاه، با استقامت و عالم به جایگاه حق به دوش نمی کشند.

وی در ادامه مباحث خود با اشاره به روایت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) «إن لی فی ابنه رسول الله اسوه حسنه»، تمام ابعاد زندگی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را الگوی نیکو برای زنان جامعه اسلامی دانست و افزود: همسرداری، تربیت فرزند و خصوصا ولایتمداری ایشان که جان خود را در دفاع از ولایت فدا کردند، برای بانوان و نسل جوان اسلامی بهترین اسوه و الگو است.

استاد حوزه با بیان این که حضرت زهرا(سلام الله علیها) از روش های گوناگون برای بصیرت سازی و تبیین جایگاه ولایت در جامعه بهره گرفتند، تشریح کرد: این بانوی بزرگوار جان، مال و فرزندان خویش را برای دفاع از ولایت و ادامه استمرار خط نبوت نثار کردند.

طاهری، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را بانویی بصیر و ولایتمدار معرفی کرد و افزود: از چنین بانویی، فرزندانی دلیر و رشید همچون امام حسن و حسین(علیهماالسلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) به وجود آمدند که در روز عاشورا زیبای هایی را به منصه ظهور کشاندند و رساندن پیام خون حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و شهدای کربلا و بقاء اسلام به واسطه یک بانوی بصیر و آگاه به زمان صورت گرفت.

وی در ادامه مباحث خود با اشاره به جایگاه والای حضرت عباس(علیه السلام) اضافه کرد: حضرت ابوالفضل(علیه السلام) به دلیل برخورداری از بصیرت، شناخت و فداکاری در راه ولایت به مقام والا نائل شد، زیرا او تربیت یافته مکتب حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است و امروز نیز در انقلاب اسلامی شاهد جانفشانی های بسیاری از فرزندان این مرز و بوم و تربیت شدگان از دامان پاک مادران هستیم.

طاهری، جانفشانی فرزندان انقلاب را برگرفته از فرهنگ و بصیرت فاطمی دانست و گفت: شهدا برای حفظ جایگاه ولایت و انقلاب، جان خود را نثار کردند از جمله سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی که مانند مولای خویش امام حسین و حضرت عباس(علیهماالسلام) برای بقای دین و نشر انقلاب حسینی در جهان، جان خود را فدا کرد که این نشان دهنده بصیرت و آگاهی فرزندان انقلاب اسلامی است.

طاهری با استناد به روایت امام موسی کاظم(علیه السلام) «تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیره و تمام العباده»، تفقه در دین را از رسالت های طلاب دانست و خاطرنشان کرد: تفقه و کاوش در دین موجب بصیرت می شود، لذا طلاب به عنوان شاگردان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) با فراگیری درس و فهم دین، به زمان خویش عالم بوده و از حریم ولایت دفاع کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha