دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن

حوزه/ اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن، کتابی است که به قلم محمدرضا مالک در ۲۷۷ صفحه با همکاری مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نویسنده، کتاب را در یک مقدمه و پنج فصل با عنوان‌های:‌ «پیشینه و ضرورت اقتصاد مقاومتی در زمان حاضر»، «چیستی اقتصاد مقاومتی»، «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی»، «نقاط مهم و کلیدی سیاست‌ها» و «روحانیت و اقتصاد مقاومتی» سامان داده است.

او در فصل اول و در گفتار نخست آن، «پیشینه مقاومت اقتصادی» را با دیدگاه علمی و تاریخی می‌کاود؛ و در گفتار دوم به «ضرورت اقتصاد مقاومتی» برای زمان حاضر می‌پردازد و برای آگاهی مخاطبان از شرایط کنونی ایران و جهان، تحلیلی مختصر از وضع اقتصادی جهان و ایران، مطرح و نقاط ضعف و قوت اقتصاد ایران را بیان می‌کند؛ همچنین «اثبات مشروعیت دفاع اقتصادی از دیدگاه شرع و عقل» بحث دیگر مطرح‌شده در این فصل است.

نویسنده در فصل دوم به «چیستی و ماهیت اقتصاد مقاومتی» پرداخته و معنا، اهداف، ارکان، ویژگی‌های و الزامات اقتصاد مقاومتی را توضیح داده است. مطالب این فصل از بیانات رهبر معظم انقلاب گرفته شده است؛ زیرا ایشان در حقیقت، مطرح و تفسیرکننده اندیشه اقتصاد مقاومتی است. همچنین مؤلف در پایان فصل به موانع و چالش‌های مهمی که بر سر راه اقتصاد مقاومتی قرار دارد، اشاره کرده است.

همچنین، مؤلف در فصل سوم، «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و سیر تصویب آن‌ها را بررسی کرده است؛ این سیاست‌های مهم را رهبر معظم انقلاب، نقشه راه اقتصاد مقاومتی خوانده و به قوای سه‌گانه فرمان داده است به اجرای فوری آن‌ها بپردازند؛ بنابراین، نویسنده در این فصل، افزون بر آنکه مؤلفه‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نکاتی مهم درباره آن‌ها را بیان می‌نماید، برای اجرایی شدن بهتر سیاست‌های کلی پیشنهادهایی را نیز مطرح کرده است.

نویسنده در فصل چهارم، شش عنوان از نقاط مهمی و کلیدی اقتصاد مقاومتی ‌: «قطع وابستگی به نفت»، «تقویت تولید داخلی»، «افزایش بهره‌وری»، «اقتصاد دانش‌بنیان»، «اصلاح الگوی مصرف» و «شفاف‌سازی و جلوگیری از مفاسد اقتصادی و قاچاق» را توضیح داده است.

نگارنده در فصل پنجم به بیان وظایف روحانیان در قبال اقتصاد مقاومتی پرداخته است و برای روشن شدن درجه اهمیت آنچه در اقتصاد کشور جریان دارد و لزوم حضور روحانیت درصحنه، چند موضوع مهم اقتصادی را که در حال تصویب در نهادهای قانونی کشور است، برای مثال ذکر می‌کند تا مخاطبان این نوشته حساسیت شرایط و اهمیت وظایف خود را دریابند.

برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۰۵۲۹۲۷و ۰۹۱۲۲۵۲۲۳۷۷ تماس گرفته و یا به آدرس قم-خیابان صفاییه-کوچه۲۵-کوچه۹ – پلاک ۱۵۹ مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha