جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 938402
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: فصل ممیز حوزه این است که اهل تبلیغ ، بلاغ و ابلاغ است و این هویت و ذات حوزه است؛ اگر روزی حوزه از این وجه ممیز تهی شد، دیگر حوزه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم که در سالن کوثر این اداره کل برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با اشاره به حضور گروه های تبلیغی و طلاب در حوادث کشور گفت: سرمایه حوزه و نهاد دین، جریان های فعال و گروه های تبلیغ هستند و همه ما رهین تلاش گروه های تبلیغی و جهادی در عرصه های مختلف هستیم.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: حوزه  علمیه قم همچنان باید حوزه تمدن ساز، تاثیرگذار، موج آفرین و تحول بخش باشد و همه اینها به نحوی با جریان تبلیغ پیوند خورده اند.

*لزوم داشتن نگاه کلان و راهبردی در امر تبلیغ دین

وی با مهم دانستن نگاه کلان و راهبردی در همه عرصه های دینی و تبلیغی بیان داشت: تبلیغ ما نیازمند نگاهی کلان، تمدنی، راهبردی، علمی و عمیق است؛ اگر مبلغان و جریان های تبلیغی ما نگاه کلان و راهبردی نداشته باشند، نمی توانند اثرگذاری لازم را داشته باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در عصر انقلاب اسلامی، نگاه تمدنی از ارزش بالایی برخوردار است، گفت: این نگاه تمدنی به علم و انگیزه و دانش نیاز دارد و حوزه باید مبلغانی عمیق، دقیق و صاحب فکر و اندیشه تربیت کند.

*اهمیت شناخت اقتضائات جدید در عصر انقلاب

وی افزود: در عصر انقلاب اسلامی و نظام اسلامی با اقتضائات جدیدی مواجه هستیم که شناخت این اقتضائات و موانع از اهمیت فراوانی برخوردار است به همین دلیل، آشنایی با نقاط آسیب ساز تمدن غربی برای ما بویژه مبلغان و جریان های تبلیغی بسیار لازم است.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه به یکی از خطرات و آفات تبلیغ اشاره کرد و گفت: در تبلیغ باید به دقت مراقب باشیم از شکل گرایی، حرکت های صوری و تشریفاتی به شدت پرهیز کنیم.

*فصل مقوم و ممیز حوزه

وی فصل مقوم حوزه را رسانه بودن دانست و گفت: فصل ممیز حوزه این است که اهل تبلیغ ، بلاغ و ابلاغ است و این هویت و ذات حوزه است؛ اگر روزی حوزه از این وجه ممیز  تهی شد دیگر حوزه نیست.

آیت الله اعرافی بیان داشت: از هیچ عالم دین و پژوهشگر حوزه و مرجع تقلید و امام جمعه، امر تبلیغ به معنای اعم آن جدا نیست و لذا این طیف، وقتی روحانی هستند که به گونه ای از خود برون آمده باشند و به بلاغ و رساندن پیام پرداخته باشند.

*مجاهدت طلاب جهادی و لزوم تکریم از آنان

آیت الله اعرافی با اشاره به حضور طلاب جهادگر در عرصه مقابله با کرونا از دستگاه های اجرایی و دولتی خواست مسیر و راه را برای نقش آفرینی این ظرفیت عظیم باز کنند که این توان بالا حتی نیاز به هدایت و برنامه ریزی ندارد و تنها باید مسیر را برای این تلاش و مجاهدت گشود.

امام جمعه قم ذات حوزه علمیه قم را رسانندگی و بلاغ دانست و گفت: حوزه های ما همیشه مبلغ بودند اما قم به طور ویژه ممتاز است در اینکه شالوده و ذات قم با مقوله تبلیغ و ابلاغ گره خورده است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در آستانه یکصد سالگی حوزه علمیه قم هستیم، ابراز داشت: این یکصد سال یک پرونده زرّین از تبلیغ به معنای عام آن و اثرگذاری حوزه در ایران و جهان به شمار می آید و این در تاریخ حوزه های علمیه بی سابقه است.

وی افزود: مقاطع مهمی در تاریخ حوزه های علمیه و روحانیت داریم که بزرگانی آمدند غیر از تطورات درون حوزه، حوزه مبلغ، مدیر و اثرگذار در پیرامون خود ایجاد کردند، اما هنگامی پیچ تاریخی را عبور کرده و جهشی در اندیشه دینی و گسترش دین رخ داده که عالمانی با روح تبلیغ و مدیریت و با نگاه به بیرون، در صحنه حضور یافتند و تحول را رقم زدند.

*نقش مهم دوعالم بزرگ و برجسته عالم تشیع

آیت الله اعرافی با اشاره به نقش اثرگذار خواجه نصیر طوسی و علامه حلی گفت: این دو شخصیت در مقطع حساس و پیچیده تاریخی، یک تطور بزرگ تبلیغی و مدیریتی را پدید آوردند و آن کار کارستان را انجام دادند و دستگاه ضد دینی مهاجم مغول را تبدیل به جریانی در دست خود کردند و برگ های عجیبی را رقم زدند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه قم بویژه در زمان وقوع نهضت امام خمینی (ره) بیان داشت: امام راحل برآمده از کرسی درس مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری است و عالمی است که به تنهایی از لحاظ علمی به جای ده شخصیت علمی و طراز اول موازنه دارد، اما ویژگی مهم ایشان این بود که مدیر و مبلغ بود و جهان را می شناخت و توانایی اثرگذاری در پیرامون خود را به وجود آورده بود که با درخشش ایشان، نهضت به این اندیشه بزرگ تاریخی و تمدنی مبدل شد که ما در آستانه گام دوم قرار داریم لذا تمام دستگاه های تبلیغی باید این تطور تاریخی را محور حرکت خود قرار دهند.

*هنوز به دغدغه رهبری معظم انقلاب در مورد قم پاسخ مناسب داده نشده است

امام جمعه قم در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه به دغدغه رهبر انقلاب اسلامی هنوز پاسخ مناسبی داده نشده است خاطر نشان ساخت: قم به عنوان شهر تمدن ساز، جریان آفرین و تحول ساز باید از لحاظ شرایط فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و معرفتی در رتبه های بالا قرار گیرد و برتر از آن چیزی باشد که امروز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha