شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ژورنال کلاب با موضوع «شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام وحی»

حوزه/ ژورنال کلاب با موضوع «شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام وحی» در مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مینا ابراهیم، معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران زهرائیه نجف آباد، در ژورنال کلاب بر خط بررسی مقاله علمی ترویجی باعنوان «شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام وحی» به موضوع مقاله اشاره کرد و گفت: این موضوع کلی است و حق آن در یک مقاله ادا نمی­ شود. بهتر است موضوع جزیی و یکی از ابعاد آن کار شود؛ مثلا از بعد اخلاقی، بعد عبادی، بعد خانوادگی و... شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها ابعاد زیادی دارد؛ حتی می ­توان یک بعد را از نظر یک مفسر مثل آلوسی بررسی کرد.

وی در ادامه افزود: با مطالعه مختصر، مشخص شد حدود ۲۱ مورد فضایل تکوینی برای حضرت زهرا(س) بیان شده که اگر کار می­ شد، موضوع جزئی تر می­ شد. 

ابراهیم افزود: این مقاله، فاقد چکیده، مقدمه و نتیجه است و مولف، معنی واژه ها را بیان نکرده است. این مقاله نیاز به مفهوم شناسی دارد و منظور از وحی، شخصیت، تفسیر ظاهری، تاویل، بطن آیه، مصداق آیه چیست؟ نیاز است از لحاظ لغوی و اصطلاحی بیان می­ شد و نویسنده  معنی مد نظر خود را بیان می کرد.

وی بیان کرد: هر مطلبی که در مقاله بیان می ­شود باید آدرس آن داده شود؛ مگر اینکه تحلیل خود نویسنده باشد، در این مقاله مطالبی بدون آدرس دیده می ­شود که تحلیل نویسنده نیست. حتی آیه نوشته شده بدون  اینکه آدرس آیه نوشته شود.

ابراهیم به بیان قسمت های ناقص مقاله اشاره کرد و گفت: کوثر هشت معنا ندارد بلکه برای آن هفده معنا بیان شده است. ایشان بدون دلیل، معنی کوثر را خیر کثیر آورده است و اگر خیر کثیر آورده شد؛ باید ارتباط ان را با حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شود.

وی افزود: نویسنده در مقاله، آیه تطیهر را آورده اما در مورد واژه «البیت» هیچ توضیحی نداده است که این بیت، بیت خاص است، در صورتی که با مفهوم شناسی می­ توانست ثابت کند اهل البیت چه کسانی هستند و ارتباط آن با حضرت زهرا (س)مطرح می­ شد، در کل این مقاله بیشتر تبلیغی است تا علمی. همچنین از منابع محدود، آن هم به شیوه نادرست استفاده شده است.

قابل ذکر است، ژورنال کلاب با موضوع «شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام وحی»، به صورت پخش زنده با مشارکت مدارس علمیه خواهران زهرائیه نجف آباد، الزهرا(س) فریدن با مدارس فاطمیه درچه، حضرت حکیمه سپاهانشهر، نرجس یزدانشهر، زینب کبری (س) اردستان و الزهرا(س) گلدشت برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha