شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه آیت الله ایروانی

حوزه/ مدرسه علمیه آیت الله میرزا یوسف ایروانی(ره) یکی از مدارس فعال مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سطح ۲ است که به تربیت طلاب و مبلغان علوم دینی در منطقه پردیسان قم مشغول است.

خبرگزاری حوزه،| مدرسه علمیه آیت الله میرزا یوسف ایروانی(ره) یکی از مدارس علمیه خواهران در سطح کشور است که در شهر قم واقع شده و طبق وصیت مرحوم آیت الله ایروانی در سال 1370 به شماره 5738 ثبت شده است و به موجب ابلاغ شورای مدیریت حوزه  علمیه قم جزء مدارس علوم اسلامی است.

مدرسه به موجب اساسنامه جهت فراهم آوردن موجبات آموزش علوم و معارف اسلامی و ترویج و تبلیغ مذهب جعفری و آموزش علوم اسلامی و طلاب علوم دینی تشکیل گردید.

پس از انتقال محل مدرسه به شهر مقدس قم تحت عنوان مدرسه علمیه خاتم الرسل صلی الله علیه و آله به فعالیت خود ادامه داد و در سال ۱۳۹۲ با موافقت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، فعالیت های خود را مطابق ضوابط، سیاست ها و مقررات مرکز در ساختمان مدرسه علمیه آیت الله میرزا یوسف ایرونی در پردیسان قم دنبال کرد.

در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ مصادف ۱۲ شعبان المعظم ۱۴۳۸ نیز طی آیین باشکوهی ساختمان جدید این مدرسه علمیه با حضور آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران و مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به بهره برداری رسید.

مدرسه در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۴۹۰ طلبه پذیرش کرد و یکصد طلبه مهمان نیز داشت و در سال ۱۳۹۷ تعداد طلاب این مجموعه به هفتصد طلبه افزایش یافت.

تربیت بانوان عالم، مؤمن، متعهد، بصیر و انقلابی در حوزه علوم اسلامی

خانم کبری محمدی قنات غستانی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی اهداف اصلی تأسیس این مدرسه را چنین برشمرد:

۱) تربیت بانوان عالم، مؤمن، متعهد، بصیر و انقلابی جهت دفاع عالمانه از اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه

۲) تربیت بانوان اسلام شناس و متخصص در رشته های مختلف

۳) تربیت استادان و مدرسان برجسته در علوم مختلف

۴) ایجاد مجمع عالی علمی جهت پاسخگویی به شبهات فکری در ارتباط با اسلام و قرآن

۵) تربیت مبلغان و واعظان قوی جهت اداره جلسات مذهبی

۶) تربیت بانوان تأثیرگذار بر معنویت و اخلاق جامعه

۷) تربیت بانوان محقق و پژوهشگر در حوزه علوم اسلامی

۸) تربیت بانوان متخصص در امور مشاوره و راهنمایی های خانوادگی و اجتماعی

وی با بیان این که مدرسه علمیه آیت الله ایروانی دارای چهار معاونت آموزش، پژوهش، فرهنگی و اداری و مالی است، افزود: در مجموع تعداد ۱۶ نفر به عنوان کادر و پرسنل در این مدرسه فعالیت دارند و تعداد ۸ نفر هم عضو هیئت امنای مجموعه هستند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی اظهار داشت: این مجموعه آموزشی در زمینی به متراژ ۴۸۰۰ متر و زیربنای ۱۸۴۵ متر در ۲ طبقه به فعالیت مشغول است که شامل ۱۰ کلاس آموزشی، ۹ اتاق اداری، کتابخانه، سالن نمازخانه، آبدارخانه، ساختمان مهدکودک، ساختمان پیش دبستانی و راهرو ـ سالن اجتماعات است.

فعالیت ۵۰ استاد در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی

خانم مریم مظفری، معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله ایروانی هم به فعالیت های آموزشی این مدرسه پرداخت و گفت: این مدرسه تنها مدرسه علمیه در منطقه پردیسان است که با برنامه ریزی، ارائه خدمات و فراهم کردن شرایط مطلوب در مقطع سطح ۲(معادل کارشناسی) طلاب را در فهم عمیق علوم و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام یاری می کند.مجموع طلاب مدرسه ۸۶۷ نفر و مجموع طلاب جاری ۴۸۵ نفر می باشد .

وی فعالیت های معاونت آموزش را شامل «دوره های تحصیلی»، «فارغ التحصیلان»، «اساتید»، «گروه علمی»، «دوره‌های مکمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی طلبه نظیر المپیادها و مسابقات علمی» و «ارائه خدمات آموزشی طلاب از مرحله ثبت نام تا تاریخ فارغ التحصیلی» برشمرد.

معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله ایروانی ادامه داد: دوره های تحصیلی مدرسه دربردارنده ۲ دوره تمام وقت و پاره وقت است که در دوره تمام وقت ۱۹۰ واحد درسی در ۱۰ نیمسال تحصیلی به صورت حضوری در شیفت صبح تدریس می شود و تعداد طلاب این دوره  ۴۰۷ نفر است و در دوره پاره وقت نیز ۱۹۰ واحد درسی در ۱۴ نیمسال به صورت حضوری در شیفت عصر ارائه می شود که تعداد طلاب پاره وقت نیز ۷۸ نفر هستند.

وی تعداد اساتید مدرسه را ۵۰ نفر، تعداد فارغ التحصیلان را ۵۰ نفر و تعداد طلاب راکد را نیز ۲۹۴ نفر برشمرد و بیان داشت: در مدرسه آیت الله ایروانی ۵۰ مهمان نیز مشغول تحصیل هستند که به دلیل مهاجر پذیر بودن شهر مقدس قم، مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) با تمهیداتی می تواند بیش از ۱۰۰ نفر از طلاب خواهر را به عنوان مهمان در شیفت عصر پذیرش کند.

خانم مظفری خاطرنشان کرد: چهار گروه علمی متشکل از چهار نفر نیز در رشته های «زبان و ادبیات عربی»، «تفسیر و علوم قرآن»، «رشته فقه و اصول» و «رشته فلسفه و کلام» در مدرسه فعال هستند که سایر رشته ها را نیز این چهار رشته تحت پوشش قرار می دهند.

تربیت ۲۵۰ مبلغ در مدرسه آیت الله ایروانی

خانم فاطمه توانی، معاون فرهنگی مدرسه نیز با اشاره به فعالیت های معاونت فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه آیت الله ایروانی در سه محور پرورشی، تربیتی و تبلیغ و دانش آموختگان، اظهار داشت: بخش پرورشی شامل برنامه هایی همچون امور قرآنی، نشریات، مشاوران، اخلاق و تهذیب و بزرگداشت های ملی ـ مذهبی است که در قالب بخش های مختلف تحت عنوان کانون قرآن و عترت، کانون خادمیاران رضوی، کانون مهدویت، کانون سیره شهداء، بسیج طلاب، نشریه، مشاوره، اخلاق و تهذیب و تشکیل هسته ها و تشکل های تخصصی ارائه خدمت می کند

وی افزود: در بخش تربیتی نیز  برنامه هایی از قبیل مسابقات، اردوها، تربیت بدنی، بهداشت و عام المنفعه و نمایشگاه اجرایی می شود که مسابقات کتابخوانی، سیر مطالعاتی و جشنواره قرآن و عترت از جمله مهم‌ترین مسابقات هستند که با هدف «گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی» و در راستای ارتقاء سطح دانش طلاب و مبلغان اجراء می شود.

معاون فرهنگی مدرسه آیت الله ایروانی به فعالیت های بخش تبلیغ و دانش آموختگان معاونت فرهنگی مدرسه اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش با توجه به ظرفیت و نیاز منطقه ساماندهی، جذب، گزینش، آموزش و اعزام طلاب با هدف نشر معارف دین انجام می شود که تعداد مبلغان این مدرسه ۲۵۰ نفر است.

وی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی مدرسه در قالب راه اندازی مهد و پیش دبستانی، اظهار داشت: این فعالیت ها در دو دوره نیمه آموزشی(کودکان ۴ و ۵ ساله) و آموزشی(پیش دبستانی)با تعداد ۲۰۰ نفر  انجام می شود که با برنامه هایی از قبیل «قرآنی و دینی»، «آموزه های اجتماعی»، «رفتارهای کودکانه و هنجارهای مورد قبول دینی اسلامی»، « بازی های تقویت هوش»، «آموزش نشانه های حروف الفبا» و «حفظ سوره های منتخب» همراه است.

برگزاری ۳۴ کارگروه تصویب موضوعات و تأیید ۳۰۰ موضوع

در ادامه خانم فرحناز قاسمی، معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) با بیان این که واحد پژوهش مدرسه از سال ۱۳۹۲ آغاز به فعالیت نموده است، گفت: در این واحد تاکنون ۳۴ کارگروه تصویب موضوعات برگزار شده و در مجموع نزدیک به ۳۰۰ موضوع مورد تأیید قرار گرفته است که ۱۳۵ مقاله آن ارزیابی و در سامانه فراخوان های پژوهشی بارگذاری شده است.

وی افزود: مدرسه آیت الله ایروانی همچنین تعداد ۱۰ استاد ارزیاب و راهنما دارد که طلاب را در انجام مقالات یاری می‌رسانند و در همین راستا، تدوین تحقیق پایانی بیش از ۶۱ طلبه انجام شده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) اهم فعالیت های واحد پژوهش را عبارت از «کارگروه ها»، «نشست های علمی ـ پژوهشی»، «کرسی های آزاداندیشی»، «اردوهای علمی ـ پژوهشی»، «نمایشگاه دستاورد پژوهشی»، «کانون و هسته پژوهشی»، «مسابقات مقاله نویسی و کتابخوانی»، «تقدیر از پژوهشگران و شناسایی طلاب مستعد پژوهش» و «نیازسنجی‌ها: شناسایی نیازهای پژوهشی طلاب و اساتید و تهیه منابع پژوهشی» عنوان کرد.

وی اطلاع رسانی در سایت پویش، ثبت فعالیت های پژوهشی در سامانه سما، کوثرنت، ثبت مقالات طلاب در سامانه فراخوان های پژوهشی، بارگذاری فعالیت های پژوهشی در سایت مدرسه، ثبت اطلاعات و اخبار پژوهشی در کانال مدرسه و ایجاد پروژه های پژوهشی در پیام رسان های سروش و ایتا شامل گروه های(پژوهش حوزه؛ اساتید پژوهشی؛ نماینده های پژوهشی؛ اعضای کانون پژوهش؛ کارگروه های پژوهشی؛ رشد؛ طلاب مستعد و ...) را بخشی از فعالیت های مجازی معاونت پژوهش برشمرد.

خانم قاسمی با بیان این که معاونت پژوهش در راستای انگیزه بخشی به طلاب جهت انجام کارهای پژوهشی و همچنین ارتقاء طلاب و اساتید؛ نشست ها، کرسی های آزاداندیشی و کارگاه های متعدد پژوهشی برگزار نموده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا با چندین مرکز پژوهشی نیز تعامل داشته ایم و دو شماره نشریه داخلی را نیز به چاپ رسانده ایم.

وی ادامه داد: برای آشنایی طلاب با منابع پژوهشی، اتاق سایتی همراه با سیستم و اینترنت پرسرعت راه اندازی کردیم و تعداد ۷۶ عنوان از نرم افزارهای اصلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) نیز در قالب ۱۴ لوح فشرده تهیه شد.

گردآوری ۸۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه مدرسه آیت الله ایروانی

معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) همچنین به کتابخانه مدرسه اشاره کرد و بیان داشت: قریب به ۸۰ هزار جلد کتاب اعم از منابع اصلی و فرعی مجهز به انواع نرم افزارهای پژوهشی در این کتابخانه گردآوری شده و نیز امکانی جهت استفاده طلاب از رایانه و جست‌وجو در منابع الکترونیکی و نرم افزارها ایجاد گردیده است.

ایجاد منبع پایدار جهت پوشش برخی از هزینه های جاری مدرسه

خانم ساره ضیاءوشی، معاون اداری مالی مدرسه نیز به ایجاد منابع پایدار در مدرسه جهت پوشش برخی از هزینه های جاری اشاره کرد و گفت: در این راستا یک باب مغازه طی قراردادی ۳ ساله به بانک پاسارگاد اجاره داده شده و مبلغی به صورت اجاره بها به صورت ماهانه به مدرسه پرداخت می شود.

وی پرداخت وام به طلاب را یکی دیگر از فعالیت های بخش اداری مالی مدرسه آیت الله ایروانی عنوان کرد و افزود: در این طرح طلاب به بانک رسالت معرفی می شوند و بنا به شرایط بین ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان وام به آنها تعلق می گیرد.

معاون اداری مالی مدرسه آیت الله ایروانی با بیان این که طی ۳ ماهه گذشته تعداد ۲۵ نفر از طلاب برای دریافت وام معرفی شده اند، ادامه داد: اقساط وام ۵ میلیونی طی ۲۲ ماه و اقساط وام ۱۰ میلیونی طی ۳۰ ماه توسط طلاب بازپرداخت می شود.

گفتنی است، مدرسه علمیه خواهران آیت الله میرزا یوسف ایروانی در قم منطقه پردیسان، بلوار ۲۲ بهمن نبش خیابان اقلیمی واقع شده است و تنها مدرسه سطح ۲ در این منطقه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha