جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تربیت تدوینگران متون درسی

حوزه/ مسئول اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی حوزه های علمیه خواهران از آغاز نخستین دوره تکمیلی ـ کارورزی تربیت تدوینگران متون درسی در حوزه های علمیه خواهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسن فانیدپور، مسئول اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: اداره کل برنامه ریزی و تدوین متون تحصیلی معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برای اولین بار اقدام به برگزاری «دوره تکمیلی ـ کارورزی تربیت تدوینگر متون» در سراسر کشور کرده است.

وی افزود: دوره مذکور با حضور ۱۲۱ نفر از اساتید برگزیده حوزه های علمیه خواهران (که در دوره مقدماتی تدوینگری متون درسی، موفق به کسب امتیاز لازم شده اند) برگزار می شود.

مسئول اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: این دوره آموزشی با هدف «توانایی طراحی و تدوین کتاب های درسی مبتنی بر فناوری آموزشی؛ آشنایی با تحلیل و نقد کتاب های درسی و توانایی انجام آن و آشنایی با تولید بسته های آموزشی فناورانه مبتنی بر کتاب درسی» در ۱۳ جلسه و به مدت ۲۶ ساعت از تاریخ ۲ بهمن تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین از طریق سامانه سیما برگزار می شود.

وی نسبت به شیوه آموزشی و ارزیابی دوره تکمیلی تربیت تدوینگران متون درسی، بیان داشت: با توجه به فراهم کردن شرایط مناسب جهت حضور آنلاین فراگیران، فایل آموزشی یک روز بعد از تدریس مدرسین در سامانه سیما و کوثرنت بارگذاری می شود تا فراگیرانی که موفق به شرکت در کلاس آنلاین نشده‌اند در اسرع وقت به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند.

 فانیدپور با بیان این که ارزشیابی فراگیران در دوره تکمیلی بصورت فرآیندی و کارپوشه ای براساس میزان فعالیت ها(حضور در کلاسها و شرکت در مباحثات) و انجام ۷ تمرین و ارائه یک تحقیق در باب نقد و ارزیابی استاندارد تدوینی و علمی کتاب درسی انجام می شود، خاطرنشان کرد: جهت اعطای گواهینامه و گزینش افراد موفق برای شرکت در دوره کارورزی، تمرینات به صورت غیرحضوری در گروه ایتا در قالب ارزیابی اولیه و ثانویه انجام می شود که در مرحله ارزیابی اولیه مدرسان در گروه ایتا اقدام به بازخوردهای اصلاحی و راهنمایی فراگیران می کنند و در ارزیابی ثانویه بعد از اعمال اصلاحات، نمره کیفیت انجام تمرینات ثبت می شود.

وی با بیان این که اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی در نظر دارد خروجی های دوره تکمیلی و کارورزی خود را در ۲ دسته تعریف کند، افزود: دسته اول افرادی هستند که نمره خیلی خوب را کسب کرده اند و به عنوان مدیران گروه تدوینی و ارزیابان رسمی تدوینگران معرفی می شوند و دسته دوم نیز شامل افرادی می شود که با توجه به نوع کیفیت کار تمرینات و تدوین مقاله، قابلیت و استعداد تدوینی خود را نشان داده و نمره خوب را کسب کرده اند که این افراد به عنوان گروه پشتیبانی کننده گروه مدونین کتب درسی معرفی خواهند شد.

مسئول اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در این دوره تکمیلی از حضور اساتید مجرب تکنولوژی آموزشی حوزه و دانشگاه همچون حسن ملکی استاد تمام و مدیر گروه علوم تربیتی ـ برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، حجت الاسلام والمسلمین رضا حبیبی مسئول تدوین متون جامعه الزهرا(س) و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، خانم زهرا مقدادی سطح چهار و مدرس جامعه الزهرا و آقای حسن شرعیات رئیس آموزش ابتدایی استان قم و دکترای تکنولوژی آموزشی استفاده خواهد شد.

وی در پایان گفت: ضمن اعطای گواهینامه معتبر به پذیرفته شدگان در دوره، از فراگیران برگزیده نیز در عرصه تدوین متون آموزشی استفاده خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha