شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دوم بهمن در ارومیه

حوزه/ دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ در ارومیه منشأ ظهور تاریخ زرین در سیر انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی و ارومیه به شمار می‌رود، حماسه مقاومت مسلحانه مردم تاریخ پرور این شهر که پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز خودنمایی می‌کند، حماسه‌ای است ماندگار که از آن به عنوان قیام مردم ارومیه بر علیه شاه یاد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، در تاریخ آذربایجان‌غربی همیشه علماء در خط اول مبارزه با طاغوت و استکبار بودند، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسنی امام جمعه فقید ارومیه در شکست حمله رژیم شاه‌هنشاهی به مسجد اعظم ارومیه نقش مؤثری داشت و امروز در این شهر وقتی نام دوم بهمن بر زبان‌ها می‌آید یاد حجت الاسلام و السملمین شیخ غلامرضا حسنی در ذهن‌ها تداعی می‌شود و همه ساله به مناسبت این روز بزرگ مردم شهر ارومیه این روز را بزرگ‌داشته و در یادها زنده نگه می‌دارند.

زمانی که حوادث آذر و دی ۱۳۵۷ مقامات رژیم را در ارومیه به تنگ آورده بود، در ۲ بهمن ۱۳۵۷ نظامیان رژیم پهلوی به رهبری سرهنگ دوم هوشنگی که معاونت لشکر ۶۴ ارومیه را برعهده داشت، اقدام به آوردن تانک به خیابان‌ها کرده و مسجد اعظم پایگاه انقلابیون ارومیه را به توپ بست.

دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ در ارومیه منشأ ظهور تاریخ زرین در سیر انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی و ارومیه به شمار می‌رود، حماسه مقاومت مسلحانه مردم تاریخ پرور این شهر که پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز خودنمایی می‌کند، حماسه‌ای است ماندگار که از آن به عنوان قیام مردم ارومیه علیه شاه یاد می شود.


در این زمینه در جلد دوم کتاب «انقلاب اسلامی در ارومیه» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده می‌خوانیم: در آن روز، ابتدا نظامیان همراه گروهی از موافقان شاه، به تظاهرات در خیابان‌ها پرداختند و سپس به کاخ دادگستری حمله‌ور شدند و مدتی بعد اطراف مسجد اعظم رفتند و در حالی ‌که تصاویر آیات عظام را پاره می‌کردند، به شعار دادن علیه انقلابیون پرداختند، سپس شیشه‌ های اغلب ادارات و منازل مردم و نیز مغازه‌ها را شکستند.

متعاقب آن، انقلابیون که در داخل مسجد اعظم بودند واکنش نشان دادند و عملاً وارد جنگی مسلحانه با رژیم شدند که تا بدان روز در هیچ یک از شهرهای کشور با این شیوه و به این شدت، صورت نگرفته بود.

در حالی که رژیم همچنان حاکمیت داشت و نیروهای نظامی در اوج قدرت بودند، ناگهان در یکی از شهرها، انقلابیون سلاح بر دست، در مقابل نظامیان ایستادند و به مقابله نظامی و مسلحانه با آنان پرداختند. اصناف نیز در آن روز بازار را بستند و در اطراف مسجد اعظم حضور یافتند. پس از آن، درگیری بین مردم و نظامیان شروع شد. موافقان شاه و نظامیان که از همه نیروهای نظامی ارتش، ژاندارمری و شهربانی در آن حضور داشتند و علاوه بر آن یک گروهان پیاده و چهار تانک اسکور پیون لشکر ۶۴ پیاده آنان را پشتیبانی می‌کردند، در اطراف مسجد اعظم سنگر گرفتند.

در مقابل، انقلابیون نیز در مناطق حساس اطراف مسجد اعظم سنگر گرفته بودند. یک گروه مسلح از انقلابیون در پشت‌بام مسجد آقاعلی اشرف و یک گروه دیگر بالای مغازه‌ای متعلق به فردی به نام احمدیان در تقاطع عسکرآبادی ( خیابان باکری) ، و نیز یک گروه مسلح دیگر در بالای بانک شهریار واقع در چهار راه خیابان امام و عسکرآبادی بودند.

افراد مسلح مجاهد نستوه حاج آقای حسنی در مدرسه علمیهٔ محمدیه حضور داشتند با خبر می‌شوند که نظامیان در مسیر خیابان امام به مردم حمله می‌کنند و مسجد را به توپ بسته‌اند، با سرعت در محل حضور پیدا کرده و پشت بام مسجد آل اشرف و پشت بام اطراف شروع به مقابله می‌کنند و صدای گلوله‌های مجاهدین در جای جای خیابان امام طنین انداز می‌شود و تعدادی از عمّال رژیم به هلاکت می‌رسند سه قبضه ژ۳ به غنیمت گرفته می‌شود و ۱۰ نفر از مردم زخمی و ۵ نفر به درجه رفیع شهادت نائل می‌آیند و مزدوران رژیم شاه با تلفات سنگین و با شکست مفتضحانه عقب نشینی می‌کنند.

در واقع 2 بهمن یادآور نخستین اقدام مسلحانه علیه رژیم شاه در کشور بود.

انتهای خبر./
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha