جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
موسوی اصفهانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان همدان با تاکید بر اینکه اگر مسئولی می‌تواند مدل ماشین خود را بالا ببرد و این کار را انجام ندهد، می‌تواند الگویی برای دیگران باشد، گفت: حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با وجود آنکه یک ماشین گرانقیمت را به ایشان تحویل دادند، از گرفتن آن سر باز زد و خواستار یک ماشین معمولی شد و این همان قدم‌هایی است که من و شما می‌توانیم در حد خودمان برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله سید مصطفی موسوی مدیر حوزه علمیه استان همدان، ظهر امروز در نشست هم اندیشی و مهارت افزایی مدیران و معاونان تهذیب مدارس علمیه استان همدان که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین جلسات حوزه، مربوط به مسائل تهذیب است، اظهار داشت: تکرار در تهذیب بسیار لازم و ضروری است و هر فردی به آن احتیاج دارد.

وی، مسئله تهذیب را تنها مختص به حوزه ندانست و گفت: اهمیت اخلاق و تهذیب موضوعی است که نیاز به استدلال ندارد و هر فردی چه طلبه و چه غیر طلبه از ضرورت پرداختن به آن آگاه است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبر اسلام برای تزکیه نفس‌ها مبعوث شد، مطرح کرد: همه انسان‌ها نمی‌توانند از نور پیامبر گرامی اسلام و برنامه ایشان برای سعادت دنیا و آخرت استفاده کنند، چرا که شرط اول استفاده از این برنامه الهی "وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ" است.

وی افزود: توجه به تزکیه و اخلاق در هر لباس و جایگاهی که باشیم زمینه ساز سعادت انسان خواهد بود و اختصاص به طلاب ندارد، اما این رشد در حوزه‌ها نقش بیشتری دارد.

آیت الله موسوی اصفهانی با تاکید بر اینکه اگر بهترین طلبه را از نظر مسائل علمی تربیت کنیم، اما توجهی به مسائل تهذیب نداشته باشیم، به نتیجه لازم نخواهیم رسید، عنوان کرد: اگر توجه به مسائل اخلاقی وجود نداشته باشد، نتیجه آن عاقبت کسانی می‌شود که در اثر اهمیت ندادن به همین مساله اخلاق با یک حرف و یا رفتار تمام زحمات خود را به باد می‌دهند.

وی، مهم‌ترین وظیفه مدیران را در کنار تربیت طلبه با استعداد و تراز اول، تربیت طلبه مهذب برشمرد و خاطر نشان کرد: مدیران، معاونان و کادر مدارس می‌توانند مسائل اخلاقی را با عمل کردن خود به آن به طلاب آموزش دهند.

مدیر حوزه علمیه استان تصریح کرد: اگر طلبه ببیند مدیر در نمازهای سه وعده حاضر است و یا نماز شب می‌خواند، این خود بهترین درس اخلاق برای یک طلبه جوان خواهد بود و می‌توان قدم به قدم او را تربیت کرد.

وی، سرمایه گذاری در بحث تهذیب و تربیت را باقیات و صالحات عنوان کرد و اظهار کرد: بنده حدود ۳۵ سال با آیت الله بهجت(ره) آشنایی داشتم، اما هیچگاه ندیدم که ایشان درس اخلاقی نیم ساعته را برگزار کند، بلکه تنها تذکرات اخلاقی ایشان در ضمن درس بود و روش عملی ایشان در توجه به اقامه سه نوبت نماز جماعت در مسجد فاطمیه که آن را ترک نکردند و این بزرگترین درس از ایشان بود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه طلاب مستقر و طرح هجرت با اقامه نماز جماعت در هر سه نوبت می‌توانند بسیاری از ساکنین یک روستا را در یک سال، نماز جماعت خوان کنند، گفت: همین سبک زندگی و رفتار ساده علما می‌تواند صدها و هزاران طلبه را تربیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسئولی می‌تواند مدل ماشین خود را بالا ببرد و این کار را انجام ندهد، می‌تواند الگویی برای دیگران باشد، ابراز داشت: همانند اتفاقی که برای حجت الاسلام والمسلمین شعبانی رخ داد و با وجود آنکه یک ماشین گرانقیمت را به ایشان تحویل دادند، از گرفتن آن سر باز زد و خواستار یک ماشین معمولی شد و این همان قدم‌هایی است که من و شما می‌توانیم در حد خودمان برداریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha