پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/  اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی در استان همدان

حوزه / ماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به فعالیت‌های علمی در حوزه قم، گفت: قم در عرصه‌های علوم انسانی دارای تولیدات بسیار خوب و فراوانی است، اما به دلیل آن که این تولیدات به جامعه سرازیر نمی‌شود، در همان جا باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی در استان همدان با بیان اینکه حقیقت دین و آیات قرآن، یک موضوع و رسیدن به آیه "قولوا لا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا" است، اظهار داشت: با مشاهده بیانیه گام دوم متوجه خواهیم شد که لایه بنیادی این بیانیه نیز تاکید بر دستیابی به توحید است.

وی با اشاره به اینکه همه افراد و نهادهایی که در مسیر دینی مشغول فعالیت هستند، هدف آنها، دستیابی به توحید در عالم است، گفت: رسیدن به این هدف نیازمند لایه‌هایی است که باید اجرایی شود و از آنها غافل نشویم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه لایه راهبردی در بیانیه گام دوم، مسأله تمدن سازی اسلامی است، مطرح کرد: آن راهبردی که ما را به توحید و تحقق جامعه ایمانی می‌رساند، مسئله تمدن سازی اسلامی است.

وی افزود: البته تمدن اسلامی به صورت کامل، زمانی محقق می‌شود که معصوم و انسان کامل در بستر اجتماع حضور پیدا کند ولذا دعا می‌کنیم که هر چه زودتر حضرت حجت(عج) ظهور کنند و تمدن اسلامی به صورت کامل محقق شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه در تمدن اسلامی توجه به مسأله پژوهش و دانایی بسیار ضروری است، خاطر نشان کرد: شرط لازم در تمدن سازی، داشتن قدرت است و راه به دست آوردن قدرت هم داشتن علم و دانایی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه تمدن غربی به معنای تمدن جغرافیایی نیست و منظور یک ایدئولوژی و جهان بینی است، اظهار داشت: از خصوصیات تمدن غربی باید به بی‌مایگی در اخلاق و در فرهنگ اشاره کرد، تمدنی که بر پایه‌های ابتذال، سودجویی و لذت‌های دنیوی استوار است، اما امروز لازم است علت آنکه این تمدن بی‌مایه، توانسته سیاست دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد را بررسی کنیم.

امام جمعه همدان تصریح کرد: دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن جهان از این تمدن، توجه تمدن غربی به بحث دانش و پژوهش است که باعث رشد آن شده است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به پژوهش توجه جدی در جامعه صورت گیرد، عنوان کرد: آنچه مشخص است، آن است که تمدن سازی با آموزش به وجود نمی‌آید، چرا که در بحث آموزش تنها ذهن انسان مفاهیمی که دیگران نتیجه گرفته‌اند را انباشته می‌کند، فعالیتی که یک حافظه کامپیوتری نیز می‌تواند به صورت بهتر و دقیق‌تر انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه ذهن خلاق انسان، باید محلی برای پژوهش باشد، گفت: برای انجام پژوهش‌ باید از اطلاعات گذشته استفاده کرد تا بتوانیم دانایی خود را توسعه دهیم و لذا آموزش شرط لازم در این حوزه می‌باشد، نه شرط کافی.

استعدادهای حوزوی به جامعه معرفی شوند

وی با تاکید بر اینکه باید سعی کنیم تا مسائل پژوهشی ما منجر به تولید علم شود، خاطر نشان کرد: حوزه‌های علمیه دارای استعدادهای خوبی هستند، اما به علت آن که این استعدادها شناخته نمی‌شوند و به جامعه معرفی نمی‌شوند، این توانایی هدر می‌رود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه یک پژوهشگر باید ضمن خلاقیت، با مهارت‌های تحقیق نیز آشنایی داشته باشد، مطرح کرد: فردی می‌تواند در پژوهشگری موفق باشد که به دنیای خود خلاقانه نگاه کند و به جای زود باوری به همه گزاره‌های علمی شک کند.

وی با اشاره به اینکه نتایج عمیق‌تری در پژوهش‌های گروهی کسب می‌شود، گفت: خوب است تا برای دریافت نتیجه و انجام تحقیقات برتر، فعالیت‌های پژوهشی به صورت گروهی توسط طلاب صورت گیرد و از دانش چند نفر در یک پژوهش استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به فعالیت‌های علمی در حوزه قم، اظهار کرد: قم در عرصه‌های علوم انسانی دارای تولیدات بسیار خوب و فراوانی است، اما به دلیل آن که این تولیدات به جامعه سرازیر نمی‌شود، در همان جا باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگران باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرند، ابراز داشت: امیدواریم در سال آینده با حمایت‌هایی که از بحث پژوهش صورت می‌گیرد، این صندلی خالی سالن، مملو از طلاب پژوهشگر باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha