شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ارمغان تاریکی

حوزه/ "ارمغان تاریکی"، سریال خاطره انگیز و جذاب جلیل سامان است که در قالب ملودرام عاشقانه روایتگر جریان منافقین و جنایات آن ها در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

"ارمغان تاریکی" که برای اولین بار شب های دهه مبارک فجر سال ۸۹ از شبکه سوم سیما میهمان خانه های مردم بود، همچنان یکی از شاخص ترین و محبوب ترین سریال های تلویزیونی با تم سیاسی و انقلابی و با محوریت پرداختن به جریان منافقین در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی است.

جلیل سامان، نویسنده و کارگردان این سریال است که به علت جذابیت و کیفیت بالا و استقبال مردمی در نظرسنجی ها، بارها از شبکه های مختلف تلویزیون طی این سال ها بازپخش شده است.

"ارمغان تاریکی" در واقع روایتگر فراز و فرود زندگی جوانی به نام مجید با بازی خوب و به یادماندنی" آرش مجیدی" است؛ او دانشجوی رشته عکاسی است و اوایل انقلاب جذب یکی از گروه ها و سازمان‌های سیاسی شده و به دلیل هوش و ذکاوت خود مورد اطمینان قرار می‌گیرد.

سرانجام به او ماموریت مهمی داده می‌شود که می بایست از عهده انجامش برآید؛ مأموریتی که داستان این سریال را به وجود آورده و تنش ها و تعلیق های دراماتیک بعدی از همین جا نشأت می گیرد.

از دیگر بازیگران شاخص این سریال می توان به لیلا زارع، امیر آقایی، سودابه بیضایی، مجید مشیری، مجید سعیدی، حمیدرضا هدایتی، شهین تسلیمی، سعیده عرب، امیر غفارمنش و ... اشاره کرد که در مجموع عملکرد نسبتاً مطلوبی داشته اند، هر چند که بازی دو نقش اصلی سریال یعنی آرش مجیدی و لیلا زارع، متمایزتر و قوی تر از سایرین است.

کیفیت خوب این سریال به گونه ای بود که در سومین جشنواره تلویزیونی جام جم نیز به طور خاص در چند رشته مورد تقدیر قرار گرفت، ضمن آن که نباید از خوانندگی موسیقی تیتراژ این سریال از سوی محمد اصفهانی نیز به راحتی گذشت، چه آن که یکی از علل ماندگاری و جذابیت این سریال در اذهان مردم همین است.

جلیل سامان، کارگردان این سریال چند سال پیش طی سخنانی در قم و در نشست تخصصی بررسی بازنمایی چهره گروهک منافقین در سریال های سیما به بیان نکات مهمی در خصوص این سریال و دو سریال مطرح دیگرش با همین موضوع پرداخت و گفت: به هر حال ما باید مخاطب امروز و نسل جوان را با سازمان منافقین و جنایت های آن ها به درستی آشنا کنیم که در این خصوص بنده سه سریال " ارمغان تاریکی"، "پروانه " و " نفس" را برای تلویزیون ساختم که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

وی با بیان این که برای ساخت این سریال ها، تحقیقات و پژوهش های مفصلی را انجام داده است، افزود: طبیعتاً در کارهای نمایشی همچون سریال نیاز است که از قالب مخصوص به خود برای انتقال پیام به مخاطب استفاده کرد و به همین خاطر بنده قالب ملودرام عاشقانه را انتخاب کردم که برای مخاطب امروزی هم جذاب باشد. آن چه مهم است این که می بایست از قالب های نوین رسانه ای نهایت استفاده را در جهت ساخت و نمایش این گونه آثار ببریم تا بتوانیم انحرافات فکری سازمان مجاهدین خلق که بعدها به منافقین مشهور شد را به مردم و نسل جوان نشان دهیم و برای آن ها قانع کننده باشد.

سامان همچنین تأکید کرد: ساخت و نمایش این گونه آثار، سختی ها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد، با این حال مسئولان باید با حمایت بیشتر زمینه ای فراهم کنند که مردم هر چه بیشتر و بهتر، منافقین را در پهنه ی تحولات مرتبط با انقلاب اسلامی بشناسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha