جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علیدوست دردیدار با دست اندرکاران همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نمی شود جریان زندگی حضرت ابوطالب(ع) را دنبال کنیم و به تاریخ نپردازیم و باید برای تحلیل تاریخی حساب ویژه ای باز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت الله علیدوست دردیدار با دست اندرکاران همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به عظمت حضرت ابوطالب(ع) و کاری که در قالب همایش در حال انجام است گفت: این کار به قدری بزرگ است که ما و شما بزرگی آن را درک نکنیم و ارزش و بزرگی آن فرای تصور است.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: به یقین کسانی که غبار مظلومیت را از چهره حضرت ابوطالب(ع) برطرف کنند موجبات خشنودی خداوند متعال و پیامبر(ص) را فراهم کرده است و این بی شک توفیق الهی است.

وی اظهار داشت: ما در تولید محتوا خوب عمل می کنیم ، اما در توزیع آن ضعیف هستیم به گونه ای که در میان عرب ها به کشور همایش ها معروف شده ایم و این در حوزه هم جاری است به گونه ای که محتواهای توزیع نشده باعث می شوند که برخی فکر کنند حوزه علمیه پس کسانی نظیر شهید مطهری عالمان جدیدی ندارند تا محتوای جدیدی تولید کنند.

آیت الله علیدوست افزود: همایش را هر سال نمی شود تکرار کرد، برگزار می شود و بعد از آن به فراموشی سپرده می شود، بنابراین لازم است با اتفاقات ماندگار پیوند بخورد و آن انتشار محتوای همایش در قالب کتاب است.

این استاد حوزه علمیه اهمیت پرداختن به تحلیل تاریخی را یادآور شد و اظهار داشت: نمی شود جریان زندگی حضرت ابوطالب(ع) را دنبال کنیم و به تاریخ نپردازیم و باید برای تحلیل تاریخی حساب ویژه ای باز کنیم.

وی گفت: شخصیت ابوطالب(ع) و شرایط زندگی ایشان را که بررسی می کنیم این شرایط را به مثابه یک پازل می یابیم و وقتی این پازل را بشناسیم در خواهیم یافت که محال است کسی چون حضرت ابوطالب(ع) کافر باشد، بنابراین در چنین مسایلی نیاز به تحلیل تاریخی داریم.

عضو جامعه مدرسین حوه علمیه قم، افزود: در حال حاضر ما کسانی را داریم که می توانند به لحاظ علمی به همایش کمک کنند و به لحاظ علمی به ثبوت رسیده اند اما مشهور نیستند و لازم است سراغ چنین افرادی برویم.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: بحث پیرامون حضرت ابوطالب(ع) بحثی نیست که بگوییم به تاریخ پیوسته است و عجله در آن صحیح نیست همانطور که پشت گوش انداختن آن نیز صحیح نیست.

وی افزود: همایش همیشه باید یک گام به جلو باشد و گرچه ایشان بسیار مظلوم اند اما این نباید سبب شود تا آثار ارایه شد به لحاظ محتوایی ضعیف باشند و این کار یا به لحاظ شکلی و یا به لحاظ محتوایی چیز نویی داشته باشد.

آیت الله علیدوست با ابراز تأسف از هتک حرمت هایی که در فضای علمی صورت می گیرد بیان داشت: ممکن است در فضای علمی با مخالفت هایی روبرو شوید اما نباید این مخالفت ها شما را دلسرد کند و از طرفی هم بایداز مقابله به مثل بپرهیزید.

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی از وجوهی که باید در همایش برجسته شود نکات اخلاقی ، اجتماعی و در مجموع جلوه های انسانی شخصیت ابوطالب (ع) است که در بین همه انسان ها مورد وفاق است و در کنار این نباید به غلو و خرافات بپردازیم.

وی در پایان تصریح کرد در همایش باید کاری صورت گیرد که اگر صد سال بعد بخواهند در مورد حضرت ابوطالب (ع) تحقیق و پژوهشی انجام بدهند به خروجی این همایش استناد کنند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به همایش های برگزار شده توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: مجمع تاکنون همایش های متعددی را برگزار کرده است اما در خصوص حضرت ابوطالب (ع) کاری صورت نگرفته بود.

وی افزود: حضرات آیات نوری همدانی و مکارم شیرازی بر برگزاری این همایش تأکید ویژه داشتند و حتی آیت الله مکارم فرمودند: «عیب است برای حوزه علمیه که این همه همایش های متعدد برگزار کند اما همایشی برای ابوطالب(ع) نداشته باشد و ایشان که پدر امیرالمؤمنین(ع) هستند همچنان مظلوم باشند».

در ادامه دکتر داودی دبیر اجرایی همایش، اهمیت همایش ابوطالب (ع) را یادآور شد و گفت: اتفاق مهم در این همایش این بود که اهل سنت پای کار آمدند و علاوه براینکه برخی از اندیشمندان از الازهر و دیگر دانشگاه ها در این همایش اعلام حضور کردند با شخصی از اهل سنت برخورد کردیم که در دفاع از حضرت ابوطالب (ع) کتاب نوشته است.

وی اظهار داشت: در بین علمای اهل سنت از کشورهای لبنان ، اردن، سوریه و دیگر کشورها افراد بسیاری هستند که برای شرکت در همایش اعلام آمادگی کرده و به این ها باید برخی بزرگان مسیحی و نیز دانشمندانی از دانشگاه های مختلف دنیا را نیز اضافه کرد.

 داودی بیان داشت: تولیدات علمی مخاطب خاص خود را دارد، اما برای زدودن غبار مظلومیت از چهره ابوطالب(ع) نیازمند این است تا برخی از مخاطبین عمومی نیز درگیر این موضوع شوند به همین خاطر تلاش شد تا همایش در دو بعد انجام شود بعد علمی و بعد فرهنگی و هنری تا بتوان از این طریق جامعه عمومی ایران و جهان اسلام درگیر این موضوع شوند.

داودی اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا به خاطر شخصیت ویژه حضرت ابوطالب(ع) به عنوان کفیل و حامی پیامبر به عنوان یک یتیم ۲۶ رجب به عنوان روز ملی حمایت از ایتام ثبت شود و همچنین به دنبال حمایت از پایان نامه های با موضوع ابوطالب(ع) هستیم و در همین راستا بناست تا بنیاد مستضعفان جایزه ملی ابوطالب را تقبل کند و در کنار این ها کارهای هنری نیز در این همایش دیده شده است.

حجت الاسلام فاضلی نیز با اشاره به همکاری مذاهب مختلف اسلامی در این همایش گفت: با توجه به اینکه این همایش برجنبه انسانی زندگی ابوطالب (ع) تأکید دارد از این رو بسیاری از اندیشمندان مسلمان و حتی غیر مسلمان بر آن شدند با ارائه آثار خود در این همایش دخیل شوند.

وی بیان داشت: علمای اعم از شیعه و سنی و حتی از مسیحیان با ارائه مقالات خود در همایش شرکت کردند و بیش از ۸۰ مقاله به زبان عربی به دبیرخانه همایش رسیده است.

گفتنی است: همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) در تاریخ ۲۵ تا ۲۷ رجب (۱۹ تا ۲۱) اسفندماه) مصادف با ایام رحلت ایشان در شهر مقدس قم برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha