جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام  مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه آیت الله مصباح علاوه بر دانش فرایند تولید آن را هم ایجاد می کردند ایشان را پرچم دار علوم انسانی اسلامی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی که در شب اول با عنوان معرفت شناسی- کلام اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: امید است که همه اندیشمندان بتوانند در راستای شناسایی افکار و اندیشه‌های این عالم جلیل القدر گامی بردارند و حوزه های علمیه و پژوهشگاه های کشور بتوانند در این مسیر گامی برداشته و ادای دین به محضر این عالم فرهیخته کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه در این جلسات به ده حوزه علمی و معرفتی آیت الله مصباح یزدی پرداخته خواهد شد افزود: امید است که سایر پژوهشکده ها نیز این مسیر را ادامه داده و به وجوه دیگر شخصیتی ایشان بپردازند.

وی با اشاره به جامعیت شخصیتی آیت الله مصباح تاکید کرد: در میان افراد امروز این جامعیت کمتر مشاهده می شود، جامعیتی که از عرصه  نظریه پردازی آغاز میشود، همه افراد این عمق و زیرکی را ندارند که بتوانند در عرصه نظریه پردازی حداقل در یکی از شاخه های علم مطرح شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی ادامه داد: با توجه به عمیق شدن علوم این نظریه پردازی بسیار مایه فخر است، چه برسد به اینکه شخصیتی بتواند در شاخه های مختلف به این عمق برسد که نظریاتش در همان شاخه مورد توجه قرار بگیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه نظریات ایشان در چند حوزه دانشی مورد توجه بود افزود: مباحث معرفتی، مباحث شناخت و امکان شناخت، فلسفه های مضاف و علوم اولیه و ثانویه همگی علومی بودند که در آنها تسلط داشتند و درعین تسلط به فلسفه اسلامی به نظریه رقیب هم تسلط کامل داشتند.

وی افزود: در علوم قرآنی تسلط کامل داشتند و در عرصه تفکر عقلانی و منطق و روانشناسی نیز علمشان مطرح بود. و در هر دو زمینه جزو دانشمندان مطرح بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که وارد عرصه نظریه پردازی می شوند بیشتر به تفکر می پردازند و از آنها آثار معدود قلمی باقی می ماند اما ایشان در هر دو عرصه وارد شدند و آثار گران سنگی از ایشان باقی مانده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور افزود: در عرصه تدریس هم به عنوان یک معلم توانمند با بیان رسا و گویا می توانستند مفاهیم بسیار سخت را با شیوه رسا و روان انتقال دهند که در همه افراد این امور کنار هم مشاهده نمی شود.

وی به عرصه حضور اجتماعی و سیاسی ایشان هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از افرادی که درعرصه علمی ورود پیدا میکند بر منبر خطابه نمی نشینند و ارتباط مستقیم با جوانان برقرار نمی کنند اما ایشان در شهرهای مختلف سفرهای متعددی داشتند و در همایش های مختلفی شرکت کردند که تعداد آنها واقعا طاقت فرسات.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه ایشان در کارهای قلمی و عرصه تدریس و نظریه پردازی و حضور اجتماعی توفیقات خوبی داشتند تاکید کرد: نشان دیگر از جامعیت ایشان این بود که در کنار اینکه تولید علم می کردند به نهادسازی پرداختند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه بسیاری از اساتید توانمند نمی توانند به نهادسازی بپردازند، تاکید کرد: فرایند تولید علم در این رشته ها را ایجاد کرد، تاسیس موسسه و رشته های علمی و شروع مراحل تا پایان در نهادهای آموزشی با نظارت و بعضا حضور مستقیم ایشان انجام می شد.

وی با بیان اینکه درعرصه نظریه پردازی و مسائل دینی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری تولید علم دینی است، تاکید کرد: این توجه از زمانی مطرح شد و دغدغه محافل علمی مطرح شد اما در عمل از آغاز انقلاب اولین انگیزه ای که در ایشان وجود داشت و پیگیری شد بحث اسلامی سازی علوم انسانی بود.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی آیت الله مصباح یزدی را پرچم دار علوم انسانی اسلامی  دانست و تاکید کرد: ایشان فرایندی طی کردند که بتوانیم در یک فرایند چند ساله به تولید این علوم برسیم در همین راستا در کنار این موضوع  نظام سازی در این عرصه ها بود به این معنا که در چه سطح و لایه ای به این مباحث باید توجه کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  با اشاره به اینکه نظام سازی ما را از مبانی به تحقق این امور می رساند تاکید کرد: در کتبی که از ایشان منتشر شده است هم هدایت و راهبری ایشان همواره به این مسیر توجه شده است .

به گفته وی در نهایت می توان علامه مصباح را یک فیلسوف و نظریه پرداز، یک معلم و مدرس توانمند، یک نویسنده با قلم توانمند، یک سخنران و خطیب و یک مصلح اجتماعی بدانیم و وظیفه مداری و نیاز محوری در ایشان بسیار مورد توجه بود.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی با بیان اینکه با وجود تسلط به عرصه های دیگر فعالیت خود را بعد از انقلاب در عرصه ای قرار داد که در آن خلا وجود داشت افزود: این وظیفه مداری ایشان درعرصه مسائل اندیشه ای، فکری، اعتقادی باعث شد در این عرصه ورود کنند و همواره بر اساس نیازهای جامعه به تاسیس رشته ها و خلق آثار می پرداختند.

وی افزود: در عرصه های سیاسی و اجتماعی هم این موضوع دیده میشد آنجا که احساس ضرورت موضع را حس می کردند از هیچ کسی برای بیان موضع خود نمی ترسیدند.همواره بر اساس آرمان های انقلاب و ولایت فقیه و دفاع از اندیشه ها و آرمان های امام قدم برمی داشتند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha