پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
برنامه یه روز تازه

حوزه/ پژوهشگر تاریخ در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: بختیار دستور حمله لشکر گارد شاهنشاهی به مقر همافران را صادر می‌کند و امام خمینی(ره) نیز مردم را بسیج می‌کند که از همافرها در برابر گارد شاهنشاهی حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهرزاد بختیاری‌منش در برنامه یه روز تازه گفت: مهم‌ترین رویداد روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ استقرار دولت موقت بازرگان و استعفای دسته‌جمعی رجال دولت و کارکنان نخست‌وزیری بود. اعضای سازمان‌ها و ادارات اعلام کردند که از بختیار پیروی نمی‌کنند و همراه آقای بازرگان خواهند بود، به این علت که امام خمینی(ره) او را تائید کرده است و بازرگان در این مقطع ملاقاتی با بختیار می‌کند. ابراهیم یزدی در سال ۱۳۹۳ اظهار می‌کند که در این جلسه بختیار گفته بود، در جنگ جهانی دوم در کشور فرانسه جنگیدم و زیر بار رضاشاه نرفتم، در نتیجه زیر بار آیت‌الله خمینی(ره) نیز نخواهم رفت و در نتیجه مرغ طوفان من یک‌پا دارد و رئیس‌جمهور امریکا، ارتش و مردم همراه من هستند.


این مورخ و جامعه‌شناس اظهار داشت: بازرگان در آن روز به بختیار می‌گوید که ۳۵ میلیون جمعیت کشور پشت سر امام خمینی(ره) هستند و تو حتی ۳۵ نفر هم هوادار نداری و تمام کارکنان کاخ نخست‌وزیری استعفا دادند و تنها تو و منشی‌ات به همراه ۱۶ نگهبان در کاخ باقی مانده‌اید. در آن زمان استادیوم آزادی پروژه‌ای برای توسعه داشت که بختیار با جمع‌آوری تعدادی از کارگران ساختمانی از مظلومیت آنها استفاده کرد و از طریق شبکه یک سیما می‌گوید این جمعیت میلیونی ملت است و زمانی که به کاخ نخست‌وزیری حمله می‌شود، خبری از این جمعیت نبود. هایزر هم از حضور در ایران ناامید شده بود و زمانی که امام خمینی(ره) وارد کشور شد، دولت شروع به ریزش کرد.


وی در پایان گفت: به پرسنل فنی نیروی هوایی همافر می‌گفتند و این افراد به اسلحه نیروی هوایی دسترسی داشتند و اسلحه‌ها را در اختیار انقلابیون گذاشتند و در ۱۹ بهمن هم با امام(ره) بیعت کردند و در نهایت نیز نیروی دریایی ارتش هم بلافاصله به انقلابیون پیوست و بختیار عکس تاریخی بیعت همافران را تکذیب کرد. نیروی زمینی هم متشکل از سربازان وظیفه بود که با ریزش بزرگ مواجه شد و بختیار در مقام تکذیب دستور داد که لشکر گارد شاهنشاهی به مقر همافرها هجوم ببرند و امام خمینی(ره) نیز مردم را بسیج می‌کند که از همافرها در برابر گارد شاهنشاهی حمایت کنند و بیعت همافرها روحیه ارتشی‌ها را ضعیف کرد و آنها را با انقلاب همراه کرد.


گفتنی است: برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha