جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حسینی کوهساری

حوزه / مسئول مرکز  ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه  کشور گفت: با توجه به اقتضائات جدید، بین المللی شدن حوزه یک ضرورت است، چنانکه رویکرد رقبای ادیانی و مذهبی ما نیز این ضرورت را ایجاب می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری عصر امروز در دوره آشنایی با عرصه های تبلیغ بین الملل کهاز سوی دفتر ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه قزوین در حال برگزاری است، گفت: ذات آموزه های دینی ما بین المللی است و بسیاری از آیات کتاب آسمانی ما، رویکرد جهانی و عام دارد. بیانات رهبران و بزرگان دینی هم ناظر به اصلی بودن حضور بین المللی حوزه می باشد؛ چنانکه رویکرد رقبای ادیانی و مذهبی ما نیز این ضرورت را ایجاب می کند .

 وی با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث بین المللی در حوزه علمیه، افزود: فعالیت های بین المللی حوزه نه تنها جزو مقولات راهبردی است، بلکه پیشران سایر مقولات و بخش ها می باشد، به این معنی که فعال شدن این بخش، خیلی از نقاط ضعف حوزه و طلبگی را پوشش داده و به هویت یابی طلبه ها کمک شایانی می کند.

 مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه به عرصه های گوناگون فعالیت بین المللی اشاره کرد و افزود: با وجود رسالت حوزه در عرصه ی تبلیغ بین الملل، عرصه های بین المللی دیگری وجود دارد که با سایر مأموریت های حوزه هماهنگ است. نگارش مقالات در ژورنال های تخصصی بین المللی داخلی و خارجی، حضور در همایش های علمی بین المللی، ترجمه و تألیف کتاب ها از زبان دوم و به زبان دوم، حضور در نمایشگاه های فرهنگی، تدریس در مراکز علمی و کرسی های اسلام شناسی دانشگاه های خارج از کشور، حضور در رسانه های خارج از کشور... از جمله فعالیت هایی است که تبلیغ متعارف نیست، ولی نیاز به حضور بین المللی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با نفی مترادف دانستن بین المللی شدن و حضور فیزیکی در خارج از کشور، عنوان داشت: برخی از فعالیت ها اساساً نیاز به حضور فیزیکی در سایر کشورها نیست و در داخل کشور انجام می شود، ولی فعالیت بین المللی است، نظیر ارتباط با توریست هایی که برای بازدید به مناطق توریستی کشور می آیند و یا فعالیت های مطبوعاتی بین المللی یا پاسخ به شبهاتی که توسط مبلغین میدانی ارسال می شود.

وی در ادامه علاوه بر زباندانی، شناخت فرهنگ ملل، داشتن شخصیت رشدیافته، احاطه به دانش های مورد توجه و تقاضا را از الزامات فعالیت بین المللی برشمرد و گفت: بین المللی شدن حوزه در خیلی از موارد نه تنها موجب کم عمق شدن اندیشه ای طلبه ها نمی شود، بلکه در اکثر موارد به دلیل هویت یابی بیشتر و درک بهتر شرایط محیطی و نیازها، از نشاط و عمق علمی بیشتر طلاب بین المللی حکایت دارد.

وی ادامه داد: زباندانی و آشنایی با فرهنگ ملل، سرمایه گذاری برای ارتقای علمی و عملی طلاب است و آنها را در انجام مأموریت های خود توانمند می کند. انجام بسیاری از رسالت های حوزه بدون مطالعات تطبیقی و آشنایی با فرهنگ دیگران قابل انجام نیست و از باب مقدمه، لازم و ضروری است.

گفتنی است، دوره آشنایی با عرصه های تبلیغ بین الملل به همت ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه استان قزوین و با همکاری گروه تبلیغی ندای اعتصام و با مشارکت ارتباطات و بین الملل استان قزوین در ۱۸ ساعت و سه هفته ی متوالی در حال برگزاری است.

  انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha