جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدباقر مقدسی

حوزه/ در کشور پاکستان، بعد از انقلاب اسلامی، واقعا مردم و مسلمانان شیعه و سنی بسیار متأثر شدند، لذا هم برادران سنی و شیعی، مراکز دینی شان را تقویت کردند و امروز نیز به شدت فعالند و با همان مبانی امام خمینی و رهبری در حرکتند و همگان را به این مسیر دعوت می کنند.

خبرگزاری حوزه| همانطور که امام خمینی(ره) تأکید کردند، انقلاب اسلامی ایران محدود به مرزهای ایران نشد و بسیاری از جهانیان را متأثر کرده است. یکی از کشورهایی که بسیار متأثر شد و پیام امام راحل را دریافت کرد، پاکستان است که در مناسبت های مذهبی و اسلامی بسیار پررنگ حضور دارند و آرمان های امام و رهبری را در پیش روی خود قرار داده اند و در این مسیر حرکت می کنند. در قم نیز طلاب پاکستانی حضور فعالی دارند و آموزه های ناب شیعی را با فرهنگ انقلابی می آموزند و در کشور خود نشر می دهند. یکی از این طلاب حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر مقدسی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام پای صحیت های او نشستیم که تقدیم شما می گردد.

س) در آغاز مصاحبه، خود را معرفی کنید.

محمد باقر مقدسی فرزند حاج علی هستم که در سال ۱۳۴۱ در پاکستان متولد و در سال ۱۳۶۷ وارد حوزه علمیه قم شدم. سطح را در سال ۱۳۷۳ تکمیل کردم و از همان سال تا امروز در درس خارج اساتید بزرگی مانند آیات عظام مرحوم فاضل لنکرانی و تبریزی، ۱۵ سال در محضر آیت الله العظمی وحید خراسانی و سه سال در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی  و هشت سال هم در درس آیت الله محمد جواد فاضل تلمذ کردم.بعد از سطح ۴، مشغول تدریس در سطح عالی حوزه برای طلاب ایرانی و پاکستانی به زبان فارسی و اردو با حکم رسمی حوزه هستم.

س) چطور شد به ایران آمدید و وارد حوزه شدید؟

وقتی که هنوز بالغ نشده بودم، با توجه به این که پدرم روحانی بود و عاشق انقلاب اسلامی و امام راحل بود، من را تشویق می کرد که به حوزه علمیه قم بروم. وی می گفت که حوزه علمیه قم ام القری شیعیان جهان است. در آن زمان به دلیل سن کم، این مسئله را باور نداشتم ولی با تشویق و حمایت ایشان وارد حوزه علمیه قم شدم و از افراد دلسوز حوزه بهره مند شدم و امروز توفیق تدریس دارم.

س) حوزه را از نظر علمی و دینی چطور می بینید و این حوزه در جهان چه تأثیری دارد.

من در زندگی طلبگی خود در زمینه تحصیل، پژوهش، تدریس و تبلیغ فعال بودم که با به دست آوردن تجربیات زیاد، به این نتیجه رسیدم که در عصر ما در دنیا یک نهاد است که کل اسلام (نه تنها شیعه) را در برابر هجمه ها و دشمنی ها مصون نگه می دارد و پاسخ آنها را می دهد.

س) از اوضاع دینی پاکستان بگویید؛ آیا برنامه ای برای بازگشت به کشور خود و ادامه فعالیت های طلبگی خود در این کشور دارید؟

در کشور پاکستان، بعد از انقلاب اسلامی، واقعا مردم و مسلمانان شیعه و سنی بسیار متأثر شدند، لذا هم برادران سنی و شیعی، مراکز دینی شان را تقویت کردند و امروز نیز به شدت فعالند و با همان مبانی امام خمینی و رهبری در حرکتند و همگان را به این مسیر دعوت می کنند. البته برخی هجمه ها و مخالفت ها نیز وجود دارد، ولی اصل برادران اهل سنت طرفدار انقلاب هستند.

س) چه لزومی می بینید که طلاب پاکستانی و حتی دیگر کشورها برای آموختن آموزه های دینی وارد ایران شده و از تعالیم حوزه بهره مند شوند؟

قبلا مردم در فکر این بودند که ما تا حد مسجد و محله دین را ترویج کنیم، اما امروز نیاز به اسلام و دین بسیار بیشتر از گذشته است و این تشنگی و نیاز غیر از حوزه علمیه قم از جای دیگر رفع نمی شود، از این رو همه افراد با ایمان و فهمیده در فکر این هستند که چطور وارد حوزه علمیه قم شوند. من حدود نیمی از سال را برای انجام کارهای تبلغی در پاکستان حضور دارم، اهل سنت گاها به من مراجعه می کنند و تقاضا دارند که ما هم خواهان درس خواندن در حوزه علمیه قم هستند و دنبال این می باشند که آیا راهی برای ما هست؟ همه مردم متوجه شدند که قم است که تشنگی بشریت را تأمین می کند.

س) استقبال شیعیان و مسلمانان از فعالیت های تبلیغی شما در پاکستان چطور است؟

اگر شخص مبلغ کارهای تبلیغی را کوچک نشمرد، مردم بسیار خواهان هستند. هر ساله من در ایام ماه محرم در ایالت بلوچستان، روزانه در پنج مجلس روضه خوانی می کنم که در برخی از مجالس تا هفت هزار نفر شرکت کننده هستند و کمترین آنها نیز حداقل ۳ هزار نفر هستند.

س) امنیت برگزاری چنین مجالسی به چه صورت تأمین می شود؟

امنیت در گذشته خیلی دشوار بود و چندین مرتبه ما را تهدید می کردند و پلیس نیز چندین مرتبه به سراغ ما می آمد، ولی تا امروز مجالس عزاداری محفوظ بوده است.

البته با توجه به رویکرد تقریبی ما و عدم پرداختن به مسائل تفرقه انگیز، سخنرانی های من در تلویزیون رسمی پاکستان نیز پخش می شود. من حقیقت نظام و روح اسلام و تفکر مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) را بیان می کنم و مردم نیز از این مباحث استقبال می کنند.

در ایام ماه رمضان، من عموماً در شمال پاکستان هستم، در سکاردو یک ماشین می گیرم و هر روز صبح و عصر هفت هشت ساعت مجلس دارم و گاهی بعد از دو ماه حضور در پاکستان فرصت می کنم پدر و مادر خود را ملاقات کنم.

تشنگی در میان مردم پاکستان، به ویژه در میان جوانان به قدری است که اگر آنان را سیراب کنیم، عاشق دین و نظام اسلامی و تشیع می شوند. ولی الآن هنوز به این جایگاه نرسیده ایم و متأسفانه در پاره ای موارد گرفتار مسائل حاشیه ای می شویم که این مسئله می تواند اقبال جوانان به تشیع و انقلاب اسلامی را متأثر کند.

س) امروزه در دنیا اسلام، مدعیان زیادی برای شیعه حقیقی مطرح می شود که نمونه آن در لندن است، انقلاب اسلامی چه ویژگی خاصی دارد که جمعیت پاکستان به سمت آن گرایش یافته اند؟

انقلاب اسلامی ایران، از تفرقه و فرقه گرایی پرهیز می کند. انقلاب اسلامی ایران، حقیقت اسلام را به جهانیان معرفی می کند، ولی فرقه های منحرف شیعی، علیه اسلام در حال حرکت هستند. در این زمان ما در تقیه هستیم، ولی متأسفانه مشاهده می شود که مسائل تفرقه افکن مطرح می شود. غافل از این که این حرف ها سرهای زیادی را از بدن ها جدا می کند. من به چشم خود دیدم که شخصی به زبان فارسی علیه یکی از خلفای گذشته سخنرانی کرده بود و این سخنرانی به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده بود که و به کشور پاکستان و به دست تکفیری ها رسیده بود. این گروه تکفیری آمد و در یک منطقه شیعه نشین، ۹ نفر را سر بریدند. آیا این سخنران به نفع اسلام و شیعه و انقلاب است؟

ویژگی دیگر انقلاب اسلامی ایران، این است که عملا در دنیا نشان دادند که انقلاب اسلامی خشک نیست و دشمنان در برابر سیاست های این انقلاب ناتوان هستند.

در یکی از مجالس در پاکستان که هفتاد هشتاد هزار نفر در آن مجلس حضور داشتند، بنده سخنرانی ای داشتم با این موضوع که امام خمینی(ره)، بنیاد گذار انقلاب اسلامی فرمودند که امریکا شیطان بزرگ است. آن را از روایات و آیات و سیرت علمای گذشته بیان کردم. الآن در تلویزیون پاکستان این حرف بنده پخش می شود. چنین رویکردی نتیجه فهمیدن این است که مسائل شخصی را باید کنار بگذاریم. ما در مشکلات زیادی به سر می بریم و دشمنان نظام ساکت ننشسته اند، این ها لحظه به لحظه در حال برنامه ریزی هستند که دیگر کسی مانند امام خمینی و رهبری و سردار سلیمانی نیاید.

س) به شخصیت سردار سلیمانی اشاره کردید، درباره ایشان و جایگاهشان در میان مردم پاکستان بگویید.

بعد از خبر شهادت سردار سلیمانی، هر شب ساعت ها به صورت آنلاین سخنرانی کردم و شیعه و سنی نسبت به شهادت این سردار بزرگ اسلام اشک ریختند. یکی از مفتی های پاکستان که دشمن اهل بیت علیهم السلام هم هست و علیه تشیع ۱۸ کانال در فضای مجازی راه اندازی کرده است، وقتی سردار سلیمانی شهید شد، شخصا به من گفت که من دشمن و مخالف شما هستم، ولی این شخص (سردار سلیمانی) را نشناخته بودیم و بعد از شهادتش او را شناختیم. بعد از نقل این حرف، گفت که از میان برادران ما (اهل سنت) چندین نفر در شهادت او گریستند. در چند جای مختلف در پاکستان مجالس قرآن و بزرگداشت برای این سردار برگزار شد.

اطلاع دارم که در منطقه ما بعد از شهادت سردار سلیمانی افرادی نام فرزندان خود را قاسم سلیمانی گذاشتند. این از تأثیر معنویت و جهاد و خدمات ایشان در مسیر الهی است که خدا چنین اثری را در خون ایشان می گذارد.

س) اولویت های دنیای اسلام در عصر کنونی را چه می دانید؟

من هیچگاه سخنرانی مقام معظم رهبری را از دست نمی دهم و همه آنها را مانند یک کلاس درس گوش می دهم، در دروس مراجع عظام تقلید نیز همواره توصیه این شخصیت ها این بوده که در این زمان اولویت برای حفظ نظام اسلام اتحاد است. در این زمان اشتباه است که مسائل اخلافی را جلو بیندازی و روی آن بحث کنی! این نقشه استکبار است. اتحاد جامعه اسلامی در قرآن و روایات جایگاه بالایی دارد. شاید به عنوان تکلیف شرعی همه مسلمانان این باشد که برای اتحاد به صورت عملی، اقدام کنیم.

س)  در حوزه علمیه چه شخصیت هایی بر شما تأثرگذار بودند؟

والد مرحوم من، توصیه کرده بود که پیش هر کسی درس نخوان، یک یا دو ماه درس نخوان و در این مدت دنبال استاد خوب باش. ایشان چند تن از مراجع را به من معرفی کرده بود. در کشور ما رسم هست که مسانل دینی را به پیش از سن بلوغ به فرزندان خود می آموزند و از همان موقع رساله امام خمینی در میان ما بود. من در محضر اساتید حوزه علمیه قم دروس سطح را گذراندم. از این مدت،  هشت سال در محضر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) حضور داشم که روزی نبود که ایشان درباره امام خمینی نکته ای را نگوید. بعد از آن، از محضر اساتید دیگری بهره مند شدم که تعداد آنها بیش از ۲۵ نفر می شوند.

من به این نتیجه رسیدم که استاد مانند یک معمار و مهندس است که باید طلاب و شاگرد را از همه جهات راهنمایی کند. بعد از این اساتید، در درس آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی شرکت کردم و در حال حاضر هشت سال است که از محضر او بهره مند شده ام. وی در بسیاری از عرصه ها الگویی برای ما هست. در بصیرت، سیاست، فقاهت، خلاقیت و...، در جایگاه بالایی قرار دارد.

در طول این هشت سال، من این همه جهات در استاد خود دیدم. در بحث فقه، خیلی مباحث را بیان می کند و در درس نشان دهی می کند که این نکته، نکته اجتهادی است و باید در این مورد کار کنید و برایم ارائه دهید. وی در مباحثی چون حجیت ظن در موضوعات مواضع خلاقانه ای دارد. در مسئله پول بیست و چند جلسه صحبت کرد.

این استاد همواره تأکید می کند که نظام اسلام برای حل مسئله آمده است، نه برای اختلاف و مشکل آفرینی در مسائل. لذا از همه جهات در مرتبه بالایی قرار دارد.

س) در پایان اگر سخنی دارید، گوش می دهیم.

مردم ایران نسبت به جایگاه اسلام و انقلاب آگاه هستند و نسبت به حفظ آن جان ها داده است و امروز هم در صحنه است، ولی نسبت به مسئولان باید بگویم که این نکته را که در ذهن و عمل مردم است، حفظ کنند. مسئولان و علما و اساتید در این مسیر باید تلاش و اهتمام مضاعفی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha