پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 943807
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
رونمایی

حوزه/ افتتاحیه دوره پیشرفته پودمانی اقتصاد به همراه آیین رونمایی از محصولات جدید هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، افتتاحیه دوره پودمانی پیشرفته اقتصاد به همراه آیین رونمایی از محصولات جدید هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با حضور آیت الله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر این حوزه برگزار شد.

در این مراسم که آیت الله اشرفی شاهرودی، استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان نیز حضور داشت، دکتر عاملی، مدیر هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت معاونت پژوهش این حوزه به تبیین و توضیح کتاب ها و محصولات ارائه شده پرداخت و گفت: این هیئت در زمینه تدریس در فضای مجازی پیشتاز بوده است و دانش پژوهان در دوران کرونایی به طور مطلوبی از نرم افزارها و ابزارهای مجازی فراهم شده استفاده کردند.

وی با بیان اینکه تاسیس پژوهشگاه هایی برای حوزه علمیه خراسان ضروری است، در ادامه خاطر نشان کرد: پروژه های در دست اقدام این هیئت به مسائل مطرح شده و چالش های اقتصاد ایران می پردازد که به طور مثال: ماهیت شناسی شرکت های سهامی، ماهیت شناسی الگوی تعاونی از منظر فقه، زکات پول اعتباری، نظام مسائل انفال و منابع طبیعی، اقتصاد بخش عمومی (مالیات ها؛ رویکردی-توصیفی اسلامی) از آن جمله است.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان نیز با تاکید بر اهمیت علم و پژوهش، به موضوع ضرورت تاسیس هیئت های اندیشه ورز که از دغدغه های مدیر این حوزه بود، اشاره و اظهار کرد: پاسخ گویی به نیازهای نظام، جامعه و بین الملل که رسالت حوزوی بر اساس آیه نفر می باشد، در قالب این هیئت ها شکل گرفت.

وی به راه اندازی هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی که به دغدغه و مطالبات علمی در این عرصه می پردازد، اشاره و خاطر نشان کرد: برگزاری دوره های مختلف علمی، تالیف و تدوین کتاب ها، نیازشناسی و مسئله یابی از دیگر مباحث اساسی بود که توسط این هیئت ها اقدام و سپس به مواردی مانند تربیت پژوهشگر و نظریه پرداز در عرصه های مختلف اهتمام شد که امیدواریم با توجه ابلاغ جدید «ماده واحده» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حوزه علمیه خراسان، این امر بیش از پیش محقق شود.

حجت الاسلام نعمتی، دبیر هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در این مراسم با اشاره به ایده های متعددی که در این هیئت وجود دارد، ابراز کرد: توسعه پژوهش ها به توجه بیشتر مسئولان نیاز دارد و می توان یک مدرسه عالی فقه نظام و اقتصاد اسلامی با ظرفیت های موجود و نیز با توجه به اعطای «ماده واحده» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه علمیه خراسان، راه اندازی کرد.

وی با اشاره به اینکه معنی اقتصاد به خوبی ترجمه نشده است، گفت: اقتصاد در واقع فقه حکمرانی است و امور تدبیر معاش در مقیاس شهر و کشور را مدنظر قرار می دهد و در واقع در اقتصاد در همه عرصه های حکمرانی وجود دارد.

مولف کتاب جبران کاهش ارزش پول اعتباری و مسئولیت دولت اسلامی، توجه به اقتصاد را در همه عرصه های کشور با نگاه حکمرانی مضاف مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: باید با نظر به سنت های حوزه و تلاش هایی که در طول تاریخ انجام شده به تحول، رشد و پاسخ گویی بر مبنای فقه جواهری پرداخت و با استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه خراسان الگویی در زمینه اقتصاد ارائه داد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha