پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تقرير مصور عن الفقيد آية الله مصباح اليزدي (ره)

حوزه/رئیس گروه تهیه و تدوین دروس جامعه الزهرا(س) گفت: یکی از شاهکارهای آیت الله مصباح مرزبندی در علوم مختلف و استفاده از رویکرد نظامند و روشمند بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حبیبی شامگاه چهارشنبه در پنجمین روز از وبینار نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: ایشان با استفاده از روش های مختلف و از جایگاه شهودی استفاده می کردند و در بحث اخلاق، فلسفه و معارف و عرفان به آن پرداخته اند.
وی افزود: یکی از مشکلات در علوم بحث روش شناسی است که افراد با یک نوع سهل انگاری با گزاره های اخلاقی روبرو هستند در حالی که آیت الله مصباح مواجهه اجتهادی با همه حوزه ها به ویژه با حوزه های اخلاقی داشت.
این مقام حوزوی ادامه داد: ایشان از روش شمول گرایانه، عقلی، نقلی و شهودی استفاده کردند و آگاهانه این کار را کردند و این امر در نوع استدلال ایشان مشهود است .
وی با اشاره به کتاب انسان از دیدگاه قرآن اثر علامه مصباح یزدی گفت: ایشان در این کتاب از استدلال شمول گرایانه بهره گرفته اند از این رو هر آنجایی که ایشان خواسته اند یک موضوع واحد را بیان کنند از روش شمول گرایانه استفاده کردند و مقدمات و سیر بحث کاملا مکشوف و مشخص است.
رئیس گروه تهیه و تدوین دروس جامعه الزهرا(س) بیان داشت: روش عقلی در حوزه مبانی معرفت شناختی پررنگ است همچنین ایشان مجموعا ساختاری را برای بحث های اخلاقی و فلسفی ارائه کردند که به آیات و روایات مستند نکردند و از روش عقلی و نقلی بهره گرفته اند.
وی خاطر نشان کرد: ایشان در معارف قرآن هرگز از روش عقلی خارج نشدند و در جاهایی که از روش نقلی استفاده کردند نیز از روش عقلی بهره بردند.
حبیبی به کتاب های انسان در قرآن و اخلاق در قرآن از آثار آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: ایشان در هر کدام از این کتاب ها چارچوب ها و مدل های مختلفی ارائه می کنند که در آن ارزش های افعال نظام مند بوده است.
وی گفت: ایشان برداشت و بینش خود را از نظام ارائه می کنند ضمن اینکه نظام ارزشی اسلام گویای عملکرد مجموعه از دستگاه های ارزشی و شناختی به گونه ای که تمام آنها به هدف واحد در حرکت هستند .
به گفته وی ، آیت الله مصباح همه ابعاد وجودی و اجتماعی انسان را دارای نظام مند و انسجام درونی ارزش ها می داند و معتقد است که اگر محبت خدا را در دل قرار دهید با محبت فرزند در تضاد نخواهد بود و همه در یک نظام ارزشی اسلامی جمع می شود.
این مقام حوزوی، با بیان اینکه ایشان در بحث های علم و دین بسیار جدی ورود کردند گفت: ایشان از عهده حل ناسازگاری ها برآمدند و مسائل را به خوبی به نقد و بررسی قرار دادند.
 وی افزود: ایشان در مباحث خانواده و ارزش های آن به مسائلی از جمله خوابیدن، خوردن و سایر مباحث می پردازند و توجه به همه جوانب و این انسجام را نشان می دهند که کار ساده ای نیست.
رئیس گروه تهیه و تدوین دروس جامعه الزهرا(س) ابراز داشت: ایشان فوق العاده به مواجه نقلی تاکید دارند نسبت به این نظام ارزشی اسلامی دفاع عقلی و نقلی دارد.
وی با بیان اینکه علامه به صورت کاملا منطقی، آموزه های دینی را بیان می کند گفت: به اعتقاد ایشان ظرفیت انسان به گونه ای نیست که با همه مولفه ها در ارتباط باشد که ایشان به موضوعات اصلی و بر اساس تحلیل روانشناسانه و انسان شناسانه می پردازد.
استاد و کارشناس، گفت: ملاک ارزشمند اخلاقی متناسب با کمال انسان است طبع انسان اینگونه سرشت شده است که با اطراف در ارتباط باشد و یکی از نکات کلیدی در انسان بحث نیت است و در روایات نیز ارزش انسان ها را بر اساس نیت آنها دسته بندی می شود و اجر آنها نیز اینگونه سنجیده می شود.
وی خاطر نشان کرد: از نظر ایشان انسان ها دارای اسارت بیرونی و درونی هستند که جهت گیری انسان بر اساس حب ذات و یا حب الله است و اعمال انجام می شود.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha