چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید مرتضی میرتبار

حوزه/ با حضور حجت الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها از «طرح جامع خانواده» در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیدمرتضی میرتبار امروز در آیین رونمایی این طرح جامع، طی سخنانی اظهارداشت: این طرح در پی تدوین یک نظام واره آسیب شناسی مسائل فرهنگ دینی گروه فرهنگ دینی مرکز پژوهشی مبنا تدوین شد و در گام بعدی با شیوه استقرایی به واکاوی، آسیب شناسی و ارائه راهکارها و راهبردهای حل مسائل هر یک از مصادیق نظام واره اقدام شد.

وی ادامه داد: تا کنون با وجود بیش از ۵۰ مسأله مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در همه  مسائل ما راهبردپردازی داشته ایم و سعی کرده ایم از منظر پژوهشی و نخبگانی به مسائل پاسخ دهیم که تا کنون ۳۵ مسأله را در مجله امنیت فرهنگی افق مکس نیز منتشر شده است و البته برخی گزاره های راهبردی، برآوردی و شیوه های مختلف را به مسئولان کشور داده ایم.

میرتبار با بیان اینکه برخی از موضوعات ۵۰ گانه مستقیماً به بحث نهاد خانواده پرداخته است، گفت: موضوعاتی همچون؛ ازدواج، طلاق، تربیت دینی در مدارس، تربیت دینی در خانواده و بخش های مختلفی که در حوزه خانواده بود جزء مباحثی بود که به صورت جدی بررسی شده است.

این محقق  و پژوهشگر، بیان داشت: ما در تدوین این طرح جامع از محققان، اندیشمندان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی بهره بردیم و سعی بر انجام کار جمعی و گروهی بوده است، چرا که معتقدیم کارها و اقدامات پژوهشی را تک بُعدی کار نکنیم و فقط در بخش نخبگانی ۵۰۰ مصاحبه با همکاری معاونت روابط عمومی به جزء قسمت های نظرسنجی که شخصیت های متعددی مشارکت کردند، بهره برده ایم.

وی ادامه داد: تحلیل ها و راهبردهایی که در این پژوهش صورت گرفت، ساختاری و در راستای رسیدن به حل این آسیب ها و بازطراحی در خیلی از مسائل بود و حتی در برخی موارد طراحی یک نهاد که متولی آن مسأله باشد، یک نهاد اداری کارآمد به ویژه در مسأله خانواده که الان هیچ متولی ندارد.

میرتبار اظهارکرد:  این مرکز در گام اول خانواده که مهمترین نهاد در میان سایر نهادها دارای ارزش و اعتبار ذاتی است را به صورت یک نهاد کارآمدی که بدون اینکه نه متولی داشته باشد و نه نظارتی بر مدعیان دروغین نهاد خانواده باشد را طراحی و ارائه کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بدون استثنا در همه پژوهش های مرکز که بر طبق کارآمد سازی نظام اداری انجام شده است، همه متخصصان و نخبگان در ارائه راهکارها و شرح وظایف به نهادخانواده  اشاره داشته اند و نقش آن را بی بدیل می دانند. ما معتقدیم بدون کارآمدی نهاد خانواده، نمی توانیم در رفع آسیب ها و هنجارهای جامعه به خوبی عمل کنیم. لذا با این دغدغه طرح جامع خانواده را در چهار بُعد «تشکیل، تدوام، تحکیم وتعالی» مورد بررسی قرارداده ایم تا به مرحله پنجم تأسیس نهاد متولی خانواده منجر گردد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha