جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دبیر شورای عالی حوزه خراسان

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه آینده نگری در حوزه علمیه باید بیشتر از گذشته باشد، گفت: امروز نیاز و کمک خواهی جامعه جهانی از روحانیت و حوزه علمیه بی سابقه است که این امر، وضعیت و رسالت حوزویان را مهم و حساس تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه در دیدار حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه با تاکید بر اینکه آینده نگری در حوزه علمیه باید بیش از پیش باشد، رسانه حوزه را در عرصه مطالبه گری، نقش آفرین و تاثیرگذار عنوان کرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان اینکه باید آینده نگری داشت، گفت: می بایست ۵۰ سال آتی را پیش بینی، خود را برای نیازهای آن زمان آماده و از سوی دیگر شرایط دشمنان را در آینده لحاظ کنیم.

امام جمعه موقت مشهد ابراز کرد: تاریخ حوزه علمیه، جریانی فوق العاده عمیق، تاثیرگذار و کهن است؛ شرایط کنونی برای حوزه به گونه ای است که در طول تاریخ وجود نداشته و البته مسئولیت نیز سخت تر و سنگین تر شده است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد:  امروز حوزه علمیه ظرفیتی دارد که در طول تاریخ نداشته است یعنی یک نظام بر مبنای دین تشکیل و موجب شده که فکر حق برجا باشد زیرا  بر اساس روایت باید یک قدرت باشد و نظامی تشکیل شود تا اندیشه الهی و فکر حق بماند.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه خاطرنشان کرد: امروز نیاز و کمک خواهی جامعه جهانی از روحانیت و حوزه علمیه بی سابقه است که این امر، وضعیت و رسالت حوزویان را مهم و حساس تر کرده است.

وی با اشاره به دشمنی دین ستیزان با روحانیت به خاطر اینکه اسلام را زنده نگه داشته است، ابراز کرد: امروز امپراطوری رسانه ای دنیا به مهندسی اذهان مردم می‌پردازد و خیلی از سوژه ها و گفتار ها را رصد و به عیب جویی، تهمت و شایعه سازی اقدام می کند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: دشمن مرکز قدرت ما را شناخته و از این رو حوزه نباید در ذهنیت دادن، رفع شبهات و پیش بینی ها و تحلیل ها عقب باشد، زیرا دنیا و به طور ویژه رسانه با سرعت به جلو می‌رود و به همین علت باید به حد نیاز آماده شد و حرکت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش  در ادامه با اشاره به نهضت امام خمینی (ره) و با بیان اینکه وعده های الهی تصادفی نیست، بلکه طبق آیات قرآن همچون «ان تنصرالله ینصرکم...» باید استعدادش را داشته باشیم، گفت: باید در مسیر مقاومت هزینه بدهیم تا خدا نیز ما را یاری کند، همانطور که شهادت سیدالشهدا(ع) و اسارت خاندان اهل بیت(ع)، قیمت مقاومت در روز عاشورا بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، بهره وری و استفاده از قدرت و حاکمیت در حساس ترین نقطه زمین با داشته های فراوان یعنی ایران اسلامی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و جهان از دیگر مطالباتی برشمرد که رسانه حوزه می‌تواند نقش موثری در آن ایفا کند.

وی با اذعان بر خطر قدرت به عنوان یک عامل حساس، یادآور شد: روحانیت قبل از انقلاب در برابر شیطانی به نام شاه قرار داشت که در برابر آن خوش درخشید و مقاومت کرد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مواجهه با نفس قرار دارد که باید به این خطر توجه داشت.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه رسانه حوزه می تواند به موضوع تزکیه نفس اهتمام بیشتری داشته باشد، گفت: جایگاه و قداست حوزه علمیه باید مدنظر باشد و کار نامطلوب یکی دو نفر به حساب صدها نفر گذاشته نشود که البته رسانه می بایست به این نکته توجه کند و آگاهی بخشی دهد.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه تاکید کرد: روحانیت از مردم است و با پشتوانه آنها فعالیت دارد که این مسئله مردمی بودن را می توان در ماجرای سیل و مقابله با کرونا که آنان در صف اول حضور داشتند، مشاهده کرد.

وی در پایان با بیان اینکه چهره های حوزوی مانند شهید بهشتی را باید در رسانه‌ها بیشتر معرفی کرد، گفت: حوزه علمیه به ایمان و فقاهت امام راحل، ولایت‌مداری سید حسن نصرالله، آینده نگری و شجاعت شهید بهشتی و جامعیت شهید مطهری نیاز دارد و از این رو می بایست این گونه چهره ها را به عنوان الگو در میان طلاب علوم دینی بیش از پیش معرفی کند.

امروز جنگ روایت ها است

در این دیدار حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای رسانه رسمی حوزه، ابراز کرد: امروز جنگ بر سر روایت ها است نه واقعیت ها؛ بر همین اساس رسانه ها تلقین و ذهنیت در زندگی افراد ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه اگر حوزه سخنگوی رفتارها، ایده ها، نگاه ها و دستاوردهای خودش نباشد، دیگران آنگونه که می خواهند، روایت خواهند کرد، تعامل بیشتر در عرصه رسانه را از برنامه هایی دانست که می بایست مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha