پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دانشجوی مسلمان کوکشور کوبا

حوزه / نشست علمی «نقاط تماس فلسفه غرب با فلسفه اسلامی» به همت مدیریت ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه استان قزوین و با همکاری گروه علوم عقلی اساتید در حوزه علمیه قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، عبدالولی امیلکار، در جمع اساتید مدارس علمیه قزوین  به تحلیل فلسفه ی غرب پرداخته و فلسفه انتقادی و فلسفه ی تحلیلی را از پارادایم های مسلط فلسفی در جهان غرب بر شمرد.

وی مواجه غرب با فلسفه ی اسلامی را با دو چشم انداز فلسفه ی قاره ای و فلسفه ی تحلیلی بر شمرد و عنوان کرد: پیشتاز مواجه ی فلسفه ی قاره ای با فلسفه ی اسلامی دانشگاه سربن فرانسه و اشخاصی نظیر هانری کربن هستند.

 اقبال به سمت فلسفه اسلامی در جهان غرب رو به افزایش است

 امیلکار خاطرنشان کرد: من نسبت به مباحث کربن نگاه روشنی نداشتم تا اینکه با آثار ملاصدرا به صورت مستقیم برخورد کردم و به عمق فلسفه ی اسلامی پی بردم. همین مطلب هم باعث آشنایی من با اسلام و مسلمان شدنم گردید.

وی ادامه داد: خط فلسفی هانری کربن توسط شاگردانش نظیر کریستین جانبر و پروفسور بن ماریش ادامه داده شد بگونه ای که آقای ماریش تز دکترایش را وحدت وجود ملاصدرا قرار داده و تاکنون پنج عنوان کتاب در مورد فلسفه ی صدرایی تألیف کرده و بیشتر رنگ هرمنوتیکی و پدیدارشناسانه به مباحث صدرا زده است.

این دانشجوی مسلمان کشور کوبا به مکتب اسپانیایی فلسفه ی قاره ای نیز اشاره کرد و افزود: مکتب اسپانیایی خودش بر دو گروه تقسیم می شود، گروه دانشگاه سالامانکای مادرید که مبتنی بر آموزه های ابن رشد، فارابی و ابن سینای مشایی بوده و فلسفه ی اسلامی را از این دریچه تحقیق می کنند ولی گروه دانشگاه گرانادا در نقطه مقابل آنها، نگاه عرفانی ابن عربی را فلسفه ی اصیل دانسته و ملاصرا عارف را بر ملاصدرای فیلسوف ترجیح می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به واقع گرایی جدید و رئالیسم نظری پرداخت و گفت: آنها معتقدند فلسفه ای که از زمان کانت وجود داشته، اعتبار ندارد و باید ریشه ها و مبانی واقع گرایی را در فلسفه ی اسلامی و یونانی و در مفاهیمی چون علیت، عینیت، کلیت و امکان جستجو کرده و به ماقبل کانت برگشت .

 امیلکار عنوان کرد: این مواجهات با فلسفه ی اسلامی باعث شده است تا کتاب اسفار ملاصدرا که تاکنون هیچ ترجمه ی انگلیسی از آن وجود نداشت، ترجمه شده و در اختیار محققان غربی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اقبال به سمت فلسفه ی اسلامی و صدرایی در جهان غرب رو به افزایش است و همین باعث شده تا من به عنوان به ایران آمده و فلسفه ی صدرا را از منظر اصیل خودش و با پارادایم های شکل دهنده ی آن یاد بگیرم و با ترجمه ی آثار فلسفی اسلامی و نشر آنها، به شناخت بیشتر اسلام کمک کنم.

وی ادامه داد: من از مسیر فلسفه با اسلام آشنا شدم و به عنوان یک خادم اسلام می خواهم از همین مسیر، اسلام را به نخبگان غربی بشناسانم.

 انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha