شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
"یووال دیسکن" رئیس اسبق سازمان امنیت عمومی اسرائیل (شاباک)

حوزه/ "یووال دیسکن" رئیس اسبق سازمان امنیت عمومی اسرائیل (شاباک)، نسبت به نابودی اسرائیل بعد از یک نسل (۲۵ سال) هشدار داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، "یووال دیسکن" رئیس اسبق سازمان امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) در مقاله ای که در روزنامه "ایدعوت آحارنوت" منتشر شد، نسبت به نابودی اسرائیل بعد از یک نسل (۲۵ سال) هشدار داد و گفت: خطراتی که وجود اسرائیل را تهدید می کند، خارجی نیست، بلکه داخلی است.

وی افزود: اگر الان جبران نکنیم، وقت ارزشمندی را از دست خواهیم داد و شاید بعد از سال ها و بعد از یک نسل اسرائیل از دست برود.

"دیسکن" بحرانی سیاسی که امروز اسرائیل با آن درگیر است و شکست در تشکیل دولت ثابت و بااستقرار را نمایش سیاسی ضعیف و ارزان توصیف کرد که جایگزین مقابله با مسائل راهبردی – موجودیتی شده که بحران کرونا میزان شدّت آن را نشان داد.

رئیس اسبق سازمان امنیتی اسرائیل با طرح این سؤال که آیا اسرائیل دارای انسجام اجتماعی و توانایی اقتصادی و قدرت نظامی امنیتی است که استمرار وجود آن را بعد از یک نسل تضمین کند؟، گفت: من از تهدید هسته ای ایران و موشک های حزب الله یا اسلام سلفی افراطی صحبت نمی کنم، بلکه از تحولات جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی که اصل و ماهیت کشور را تغییر می دهد و می تواند خطری برای وجود آن بعد از یک نسل باشد، سخن می گویم.

وی تصریح کرد: اختلافات و شکاف های داخلی در حال عمیق شدن است و میان راستگرایان و چپ گرایان بیشتر از یهود و عرب شکاف وجود دارد. همچنین بی اعتمادی به نهاد های دولتی رو به افزایش است و فساد در دستگاه های دولتی ریشه دوانده و همبستگی اجتماعی بسیار کاهش یافته و رهبران ما از الگوی شخصیتی بی بهره هستند و دولت اسرائیل توانایی حکومت بر بسیاری از مناطق از جمله النقب، الجلیل، القدس یا بنی براک را ندارد.

دیسکن ادامه داد: بر اساس حقایق و داده های اداره مرکزی آمار اسرائیل، بعد از ۴۰ سال نیمی از شهروندان اسرائیلی را حریدی (بنیادگرایان شاخه یهودیت ارتدکس) و عرب تشکیل می دهد و دولت اسرائیل به راحتی نمی تواند بر این گروه حکومت کند و این ها در اقتصاد و جامعه اسرائیلی مشارکت ندارند.

وی بیان داشت: جامعه اسرائیلی هرگز نخواهد توانست استقامت و مقاومت اقتصادی و اجتماعی و همچنین امنیتی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha