جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام تکیه ای/ شست خبری برگزاری مراسم اعتکاف

حوزه/ رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به اجرای پویش مردمی "فرصت انس" به عنوان طرح جایگزین مراسم معنوی اعتکاف گفت: امسال هر چه بیشتر از ظرفیت رسانه و فضای مجازی برای تبیین اهمیت مراسم اعتکاف استفاده می کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تکیه ای، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری ششمین جشنواره علمی، هنری و ادبی اعتکاف با اشاره به این که اهتمام نسبت به اجرای مراسم اعتکاف، عمل به سیره رسول الله(ص) و دیگر حضرات معصومین(ع) و نیز عمل به سیره و سنت انبیای الهی است، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص)، بنیانگذار مراسم معنوی اعتکاف در اسلام بودند، کما این که ایشان در دهه آخر ماه رمضان در مسجد معتکف می شدند، اما در عین حال نسبت به پیگیری امور اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه نیز اهتمام خاصی داشتند.

وی همچنین با اشاره به این که علما و مراجع معظم تقلید ضمن بیان آداب و احکام اعتکاف، اهتمام ویژه ای برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف داشتند، گفت: مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم در درس، طلاب را سفارش به شرکت در مراسم اعتکاف می کردند و نیز مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی خود اولین کسی بودند که به این سفارش عمل می نمودند، ضمن آن که در دوران مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مراسم های اعتکاف بسیاری برگزار می شد.

حجت الاسلام و المسلمین تکیه ای همچنین با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول درخشانی در برگزاری مراسم های معنوی اعتکاف در سراسر کشور پدید آمد، گفت: در حالی که تا پیش از انقلاب، مراسم اعتکاف عموماً در بین علما و روحانیون رایج بود اما به برکت انقلاب اسلامی و نهضت امام(ره) و خون مطهر شهیدان، اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان اشتیاق فراوانی برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف دارند.

وی در ادامه با اشاره به نامه نگاری های متعدد ستاد مرکزی اعتکاف به ستاد ملی کرونا ابراز داشت: با توجه به اوج گیری مجدد شیوع ویروس کرونا و تأکید مقام معظم رهبری و علما مبنی بر تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا و حفظ سلامتی مردم، امسال به دستور ستاد ملی کرونا، مراسم اعتکاف در کشور برگزار نمی شود اما ما به خصوص از ظرفیت رسانه و فضای مجازی برای نورانی کردن جامعه به جهت اهتمام به اعتکاف بهره می بریم.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف همچنین گفت: البته ای کاش کارشناسان محترم ستاد ملی کرونا دست کم راهکارها و پروتکل های پیشنهادی ستاد اعتکاف همچون برگزاری حداقلی مراسم معنوی اعتکاف آن هم با فاصله گذاری مناسب در مساجد جامع را مورد توجه قرار می دادند و سپس حکم به ممنوعیت سراسری برگزاری اعتکاف می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین تکیه ای خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا، در ۸۳ کشور با پشتوانه ستاد مرکزی اعتکاف قم، این مراسم معنوی برگزار شده اما امسال برنامه های جایگزین و جشنواره رسانه ای و مجازی برای اعتکاف طراحی و به اجرا در می آید که از آن جمله، پویش مردمی "فرصت انس" است.

وی گفت: روزه داری در روزهای سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب، استغفار در درگاه الهی، تلاوت قرآن کریم، انجام اعمال ام داوود و خواندن نماز جعفر طیار از جمله برنامه های پویش مردمی فرصت انس است.

حجت الاسلام و المسلمین تکیه ای افزود: تنها در سال گذشته، حدود سه میلیون نفر در فضای مجازی در پویش مردمی فرصت انس شرکت کردند و این در حالی بود که در برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد نیز حدود یک میلیون نفر حاضر بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha