پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر / دیدار معاون پژوهش حوزه علمیه خراسانبا حجت الاسلام هاجری دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: از آنجا که حوزه علمیه خراسان سبقه خوبی در زمینه های علمی مختلف داشته است به راحتی می تواند انجمن های علمی در موضوعات فقه، ادبیات عرب و هنر و غیره را تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در نشست با هیئت اعزامی از حوزه علمیه خراسان که در رأس آن معاون پژوهش این حوزه حضور داشت گفت: در رابطه با ایجاد انجمن های علمی به هر شکلی که امکان داشته باشد آماده مشورت دهی و همکاری با حوزه علمیه خراسان هستیم.

وی اظهار کرد: ما در بسیاری از موارد نقص قوانین در جزئیات آن ها را داریم؛ مثلاً در رابطه با ارزیابی انجمن ها شاخص های کیفی را داریم اما نتیجه اخذ رتبه ها را تعیین تکلیف نکرده ایم و این نواقص در حال تنظیم، تدوین و رفع هستند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم گفت: اگر اساسنامه های انجمن های علمی را حوزه خراسان بر اساس تجارب ۱۵ ساله حوزه قم بنویسد قطعاً فعالیت های آن ها خیلی زودتر پیش می رود.

وی افزود: ما در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که طلاب سطح ۳ و سطح ۴ باید یکی از فوق برنامه های آن ها حضور در نشست های انجمن های علمی است و این یکی از تجربیات حوزه علمیه قم در مورد این انجمن ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری بیان داشت: لزوم راه اندازی سامانه اطلاع رسانی در مورد برنامه های انجمن های علمی یکی دیگر از مواردی است که ما تاکنون به آن رسیده و در حال برقراری این سامانه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل و ریشه کم رونق شدن انجمن های علمی رسیده ایم تصریح کرد: برای رفع موانع فعالیت انجمن های علمی حوزه در حال اصلاح قوانین و آیین نامه ها هستیم.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم گفت: می بایست در تنظیم آیین نامه مربوط به انجمن های علمی حوزه با افراد ممحض در امور انجمن ها که خودشان عملاً عضو آن ها هستند مشورت شود تا بدینوسیله گلوگاه های قانونی را شناسایی کرد.

وی عنوان داشت: قبل از هر چیز باید در تعریف انجمن و پیشینه انجمن دقت کرد تا سپس در ارزیابی و تعیین شاخص های آن به مشکل نخوریم.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: باید دید چه قوانینی بدواً نوشته شوند و چه قوانینی در مرحله اول نیاز به تدوین ندارند.

وی تصریح کرد: ما در ۱۲ استان کشور شورای تخصصی انجمن های علمی حوزه را دایر کرده ایم و این هم حامل تجربیات خوبی بوده است که آمادگی به اشتراک گذاشتن آن ها با حوزه علمیه خراسان را داریم.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم گفت: می توان کار تدوین قوانین را در دو مرحله انجام داد و آن را زمانبندی نمود.

وی افزود: از آنجا که حوزه علمیه خراسان سبقه خوبی در زمینه های علمی مختلف داشته است به راحتی می تواند انجمن های علمی در موضوعات فقه، ادبیات عرب و هنر و غیره را تشکیل دهد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اظهار کرد: باید قطب های علمی را هم در دل همان انجمن ها تشکیل داد؛ قطب مسئول حل مسائل علمی مرتبط با نظام اجرایی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha