پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: یکی از زیباترین و مهمترین کلماتی که در نهج البلاغه آمده نامه ۳۱ آن است که امام علی(ع) به عنوان یک پدر به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) که در سنین جوانی قرار دارد نصیحت هایی می کند که در این روز پدر شایسته است به این نامه توجه و به عنوان الگو استفاده شود.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) و نامگذاری آن به عنوان روز پدر گفت: نهج البلاغه دریای بی کران سخنان گوهربار امیرالمومنین(ع) است که سخنان حضرت به وسیله تلاش های سید رضی جمع آوری شده است که نامه ۳۱ آن یکی از زیباترین بخش ها باید مورد بررسی و بازنشر قرار گیرد.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) افزود: امام به عنوان یک پدر به جوان خود امام حسن(ع) فرصت هایی که در زندگی وجود دارد را مورد توجه قرار می دهد و نصیحت هایی را عنوان می کنند همچنین تهدیدهایی که برای یک جوان وجود داد و امکان می دهند آن فرد را به خسران و هلاکت برساند را  نیز گوش زد می کند.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: امام به یک نکته بسیار مهمی در این نامه ۳۱ ، فرزندشان را متوجه می کنند و بیان می کنند فرزندم این سنی که هستی قلب نوجوان خالی از هر گونه نقش است و مانند زمینی خالی که هیچ نقشی از جمله مسائل عقیدتی و سیاسی در آن نیست پس حواست جمع باشد این زمین آماده پذیرش هر نوع نقشه ای است و کاملا تربیت پذیر است. پس به آنچه که قبل از اینکه قلبت سخت شود برای ادب مبادره کن.
وی اضافه کرد: این نشان می دهد که قلب جوان می تواند پذیرای الگوهای تربیتی باشد پس امام در ادامه این نامه نحوه تربیت فرزند را به جوان خود سفارش می کند که پس به تعلیم کتاب خدا، آموزش حلال و حرام ها آغاز کن قبل از اینکه شبهات فاسدان در آن شکل گیرد بنابراین می بینیم که امام علی پدری هستند که فرزند خود را قبل از اینکه قلبش جای شبهات را بگیرد به تعالیم الهی تاکید می کند.
ماهروزاده با اشاره به تهدیدهای زندگی جوانان در نامه امام علی(ع) بیان داشت: یکی از مباحثی که امام جوان را برحذر و دور می دارد آرزوهای دست نیافتنی است.
وی بیان داشت: انسان وقتی در کودکی با دنیای اطراف خود روبرو می شود با یک سری آرزوها شکل می گیرد که اگر نتواند به آن خواسته ها برسد به عنوان تهدید برای آن قرار خواهد گرفت.
استاد حوزه، ابراز کرد: زیرا آرزوها باعث می شود انسان آخرت را فراموش کند انسان دارای خواسته هایی است که اگر طولانی شود انسان پیر می شود در حالی که هنوز در پی همان آرزوهاست از این رو امام این خطر را به وضوح و روشنی اشاره می کنند.
وی خاطر نشان کرد: امام تاکید می کند که هرگز به آرزوهایی فکر نکن که سرمایه های احمقان است از این رو فرزندش را از دلبستگی ها برحذر می دارد زیرا آرزوهای طولانی سرمایه کم خردان و نوعی لذت خیالی برای جوان به دنبال دارد در حالی که در این آرزوها باقی می ماند.
عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با تاکید بر الگوگیری پدران از نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) گفت: نصایحی که این امام بزرگوار بیان کردند را به جوانان بشناسانند و تهدید ها را به جوانان خویش مطرح کنند.
وی گفت: این نامه یکی از بهترین روش های تربیتی برای جوانان است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha