پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصطفی خلفانی

حجت الاسلام خلفانی گفت: امام نه تنها در منشور روحانیت که بارها درباره خطر اشرافیت روحانیت هشدارهایی داده اند. وقتی در رأس این انقلاب امامین انقلاب در اوج ساده زیستی زندگی کردند پس همۀ مسئولین ما به خصوص آنهایی که در لباس روحانیت هستند باید اینطور باشند.

حجت الاسلام مصطفی خلفانی، مدیر مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر با اشاره به اهمیت منشور روحانیت، گفت: حضرت امام(ره) پس از پیروزی نهضت، چند پیام بسیار حساس و سرنوشت ساز صادر فرمودند. ایشان یک وصیتنامه عام دارند که خطاب به همه ملت ایران است و یک وصیتنامه ویژه هم دارند که به صورت خاص درباره روحانیت است که به منشور روحانیّت نامگذاری شده است.

وی اظهار کرد: این منشور که در ماههای پایانی عمر مبارک امام امت به تاریخ سوم اسفند سال شصت و هفت صادر گردیده دارای محورهای مهمی چون تبیین رسالت ویژه روحانیون، هشدار نسبت به روزنه‌های نفوذ، موضوع جدایی دین از سیاست، تحجرگرایی برخی روحانیون، روحیه اشرافیگری و سرمایه داری بعضی خواص، خطر لیبرالها و ... می باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) کنگان گفت: در باب تحجر در حوزه های علمیه حضرت امام می فرماید: «روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد» در تشریح اوج تحجر این دسته از روحانیون می‌فرمایند «یادگرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک به‌شمار می‌رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‌گفتم. که اگر امام نبودند و این خط فکری در حوزه های علمیه ادامه می‌یافت، حوزه‌ها، مانند کلیساها منزوی می شد و این همه برکات که از حوزهای علمیه ایجاد شده امروز نبود.»

حجت الاسلام خلفانی ادامه داد: حضرت امام(ره) در باب خطر لیبرالها فرمودند: «انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها می‌خوریم»، بنابراین حوزه های علمیه نباید این هشدار امام را فراموش کنند؛ متاسفانه عمده مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور به علت فراموش کردن همین موضوع و نفوذ جریان لیبرال در بدنه نظام است که وظیفه روحانیت تببین و شناساندن این جریان فکری برای مردم است که در انتخابات پیش رو این وظیفه دو چندان است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در موضوع اشرافیگریِ روحانیت، امام نه تنها در منشور روحانیت که بارها درباره خطر اشرافیت روحانیت هشدارهایی داده اند. وقتی در رأس این انقلاب امامین انقلاب در اوج ساده زیستی زندگی کردند پس همۀ مسئولین ما به خصوص آنهایی که در لباس روحانیت هستند باید اینطور باشند.

وی اظهار کرد: در باب جدایی دین از سیاست خوب  واقعیت این است در گذشته، روحانیت و علما به‌عنوان یک مجموعه‌ی جدا از حکومت بوده است اما امروز برای اولین بار در تاریخ دین منشأ و منبع قدرت و تدبیر امور و اداره‌ی جامعه شده است و روحانیت سردمدار این جریان است بنابراین به تعبیر رهبری عزیز «امروز هر روحانی و هر عمامه‌به‌سر، به مقتضای تلبس به این لباس، موظف است از حکومت اسلام و حاکمیت قرآن دفاع کند»، چرا که اگر این انقلاب آسیب ببیند اسلام آسیب دیده است و شاید اثری از حوزه های علمیه باقی نماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha