چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نوایی

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به نقش تربیتی و هدایتگری حوزه‌های علمیه، استخراج بخش کشف نشده عظیم و بی پایان قابل انطباق با شرایط و دوره های آینده را در عرصه علوم دین مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، در نشست «استعدادهای برتر حوزه، پرچم‌داران علم و اخلاق» در محل مدرسه علمیه رضویه مشهد با اشاره به توانمندی مستعدان حوزوی، اظهار کرد: آنچه امروز در مورد علوم دینی از فقه، کلام، فلسفه، تاریخ، عرفان، طبیعت شناسی، انسان‌شناسی، حقوق، نظام خانواده و ... وجود دارد، بخشی از دین می‌باشد که تا کنون استخراج‌ شده و بخش‌های عظیم و بی‌پایانی که قابل انطباق با شرایط و دوره‌های تاریخی آینده است، کشف نگردیده و باید استخراج شود.

وی با بیان اینکه علم و اخلاق، دو بال پرواز برای انسان دارای رسالت است، گفت: با توجه به رویش اسلام با دو خصیصه "علم" و "اخلاق"، نقش تربیتی و هدایتگری حوزه‌های علمیه در جامعه، سنگین است و در راستای علم و اخلاق، نخبگان حوزه علمیه نقشی منحصر و بی‌بدیل را می‌توانند ایفا  کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به اینکه خواهران نیز به خاطر شاخصه‌ی جامعه پروری، نقش تأثیرگذاری در تربیت، علم و خلاق جامعه بر دوش دارند، ادامه داد: رسالت نخبگان به‌عنوان وارستگان علم و اخلاق، پیش‌قراولان قافله علم و الگوی بارز در اخلاق، بسیار خطیر و اثرگذار است لذا باید مورد توجه بیشتر مسئولان و طلاب قرار گیرد.

وی به خطبه‌ ۱۸ نهج‌البلاغه اشاره و ابراز کرد: رسالت حوزه‌های علمیه، پرورش عالم دین است، یعنی پرورش کسی که در دامن دین روییده، بالیده، رشد و اعتلا یافته و  به الگو و نمونه‌های بارز علم و اخلاق تبدیل‌شده است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در بخش بعدی سخنان خود به فرایند شناسایی استعدادهای برتر این حوزه پرداخت و تشریح کرد: سه روش « طلاب در حال تحصیل سطوح ۱، ۲، ۳ و ۴ که سه سال در سطح خود، نمره ممتاز و بالای ۱۸ داشته باشند»، «مدیر مدرسه طلبه مستعد را به‌عنوان ممتاز تائید کند» و همچنین «سه تن از اساتید طلبه نیز فرد مستعد را معرفی و تائید کنند»، به‌ عنوان مسیر نخست فرایندهای شناسایی مدنظر این مرکز است.

وی با تأکید بر این موضوع که در راستای نخبه پروری، نیازمند شناسایی مستعدان برتر هستیم، ادامه داد: با توجه به نیاز در خصوص فقه نظامات از جمله فقه خانواده، سیاست، اقتصاد و ...، احتیاج به نظریه‌پرداز داریم و فرایند شناسایی استعدادهای برتر حوزوی، گام پیش رو در پرورش نظریه‌پردازان ممتاز و متعهد دینی، خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی همچنین با اشاره به برگزاری دوره روش‌شناسی نظریه‌پردازی که در ۱۷ هفته و هر هفته ۴ تا ۶ ساعت در سال گذشته برگزار شد، گفت: این دوره در راستای ساماندهی و رشد مستعدان برتر در عرصه‌های نظریه‌ی پردازی، در چهار مرحله‌ی " شناختی"، " کارگاهی"، "عملیاتی" و " کرسی نظریه‌پردازی" برگزار شد و دوره‌های دیگر نیز از جمله " روش‌شناسی کشف و حل مسئله"، " روش‌شناسی اجتهاد پاسخ‌گو" و " روش‌شناسی تحلیل محتوای آیات و روایات" در دست اقدام است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha