پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 947814
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
تحریف

حوزه/ آقای رئیس جمهور؛ حال که سعی داشته اید فهم و تفسیر قرآن را دستمایه توجیه عملکرد خود و همچون اقتصاد و سیاست آلوده به برجام کنید لطف بفرمایید برای افکار عمومی استنادات قرآنی سایر عملکردهای خویش را نیز مشخص کنید: براساس کدام آیه قرآن پروژه مسکن مهر که میلیون ها نفر را صاحب خانه کرده بود را مزخرف خوانده و بدون هیچ جایگزینی تقریبا تعطیل کردید و با عملکرد خود قیمت مسکن را تا هفت برابر اضافه کردید؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از اساتید حوزه های علمیه کشور در واکنش به تحریف قرآن از سوی رییس جمهور، بیانیه ای صادر کردند که در بخشی از آن آمده است:

«آقای رئیس جمهور سعی کردند با استناد غلط به آیات قرآن کریم با افزودن چاشنی توهین به عنوان رویه مرسوم ادبیات آقای رییس جمهور منتقدان را در وضعیت انفعالی قرار دهند. البته تحریف قرآن از سوی کسانی که از دست های بریده حضرت ابالفضل العباس هم درس مذاکره و دست دادن با جان کری گرفتند و از گلوی گلگون حضرت علی اصغر (ع) هم درس مذاکره با یزیدیان زمان را گرفتند، امر دور از انتظاری نبود.

اگر چه حق این است که این حرکات دولت مدعی تدبیر و امید در سکوت خبری قرار گیرد و به جای آن مطالبه پاسخگویی عملکرد خجالت آور هشت سال گذشته در اولویت قرار گیرد، اما با توجه به انحراف مهم موجود در سخنان ایشان که علیرغم صبر ده روزه حوزه علمیه تصحیح نشد، ابتدائا معنای صحیح آیه بیان نموده و سپس مطالبی را خطاب به ایشان و مردم مومن و بزرگوار ایران اسلامی ایراد می نماییم».

    

* متن کامل بیانیه

    

بسمه تعالی

بیانیه جمعی از اساتید حوزه های علمیه کشور در واکنش به تحریف قرآن از سوی رییس جمهور:

با عرض ادب به پیشگاه امام عصر (عج) و مقام معظم رهبری و مراجع عظیم الشان و علمای دین که پاسداران حریم ارزش های اسلامی هستند و همچنین عرض سلام و درود به محضر مردم مومن و خداجو، متاسفانه مطلع شدیم باز هم جناب آقای حسن روحانی، رییس جمهور محترم به جای رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم که در دوران ریاست جمهوری ایشان به نقطه ی حضیض خود رسیده است و پاسخگویی نسبت به نابودی اقتصاد، سیاست خارجی و ایجاد دو شورش بزرگ در کشور در سال های ۹۶ و ۹۸ مقدسات مردم را سپر ناکارآمدی خود قرار داده و سعی کردند با استناد غلط به آیات قرآن کریم با افزودن چاشنی توهین به عنوان رویه مرسوم ادبیات آقای رییس جمهور منتقدان را در وضعیت انفعالی قرار دهند. البته تحریف قرآن از سوی کسانی که از دست های بریده حضرت ابالفضل العباس هم درس مذاکره و دست دادن با جان کری گرفتند و از گلوی گلگون حضرت علی اصغر (ع) هم درس مذاکره با یزیدیان زمان را گرفتند، امر دور از انتظاری نبود.

اگر چه حق این است که این حرکات دولت مدعی تدبیر و امید در سکوت خبری قرار گیرد و به جای آن مطالبه پاسخگویی عملکرد خجالت آور هشت سال گذشته در اولویت قرار گیرد، اما با توجه به انحراف مهم موجود در سخنان ایشان که علیرغم صبر ده روزه حوزه علمیه تصحیح نشد، ابتدائا معنای صحیح آیه بیان نموده و سپس مطالبی را خطاب به ایشان و مردم مومن و بزرگوار ایران اسلامی ایراد می نماییم.

    

جناب رییس جمهور در تاریخ ۶ اسفند با اشاره به آیات ۵۶ تا ۶۶ سوره انفال، اظهار داشته اند: «خداوند در این آیات به پیامبر (ص) می فرماید تو بارها با کفار عهد و پیمان بستی و پای پیمان خود ایستاده و آنها همواره پیمان شکنی کردند؛ اگر بعضی از این انقلابی های ۲ آتشه افراطی، زمان پیغمبر بودند چه بسا به پیامبر (ص) می گفتند «تو دیروز رفتی با اینها عهد بستی و اینها عهد را شکاندند چرا دو مرتبه عهد می بندی؟. اسلام دین صلح، پیمان و مصر بودن به عهد و پیمان است.» (پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری)

از آن جهت که مطمئن هستیم جناب رییس جمهور واقعا از ترجمه و ظاهر آیه بی اطلاع هستند و در زمره ی خطاب قرآنی «أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ» (سوره ی بقره آیه ی ۵۷) نیستند یک بار ترجمه آیات را همراه با تفسیر مفسران را تقدیم ایشان می کنیم و امیدواریم این اشتباه خود را در تریبون های عمومی تصحیح بفرمایند؛ چرا که این اخطار بزرگ نبی مکرم اسلام است که «مَنْ فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ فَلْیَتَبَوَّا مقْعَدَهُ مِنَ النّار»

قرآن کریم در آیات ۵۵ تا ۵۸ سوره ی انفال می فرماید:« :" إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِینَ کَفَرُوا فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ (۵۵) الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا یَتَّقُونَ (۵۶) فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ (۵۷) وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ (۵۸)

ترجمه: به یقین، بدترین جنبندگان نزد خدا، کسانی هستند که کافر شدند و ایمان نمی آورند. همان کسانی که با آنها پیمان بستی؛ سپس هر بار عهد و پیمان خود را می شکنند؛ و (از پیمان شکنی و خیانت، پرهیز ندارند. پس

چون بر آنان دست یابی چندان به تهدید و مجازات آنان پرداز که پیروانشان را پراکنده سازی، باشد که متذکر شوند. و هر گاه (با ظهور نشانه هایی از خیانت گروهی بیم داشته باشی (که عهد خود را شکسته، حمله غافلگیرانه کنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام کن که پیمانشان لغو شده است؛ زیرا خداوند، خائنان را دوست نمی دارد!»

     

آنچه در مرحله ی اول نیازمند توضیح است عبارت «ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ» است که مفسران گفته اند: «هر باری هم که حادثه پیش آمد عهدشکن اند همین یهود بنی قریظه که بعد از هجرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با حکومت اسلامی پیمان بستند که علیه اینها توطئه نکنند نه خودشان بجنگند نه جنگجویان را کمک بکنند نه به سود بیگانگان جاسوسی کنند در بعضی از جنگها به سود مشرکین و علیه مسلمین فعالیت کردند. وقتی به اینها گفته شد که شما تعهد سپردید که در امان باشید ما هم از شر شما در امان باشیم چرا این خیانت را کردید؟ گفتند نسینا أو أخطأنا) یک بهانه ای می آوردند بعد دوباره در جریان جنگ خندق همین آشوب و فتنه را کردند بار سوم کعب اشیق از مدینه به مکه می رود با رجال سیاسی مکه هم سوگند می شود که علیه مسلمان ها تلاش بکند. لذا یک بار و دو بار نیست و فرمود قبل از جنگ خندق اینها خیانت کردند و در جنگ خندق خیانت کردند بعد هم رفتند با مشرکین مکه هم سوگند شدند.» (تفسیر تسنیم؛ آیت الله جوادی آملی، ذیل آیه)

مفسران و مورخان شیعه و سنی بیان داشته اند که پیامبر با هر کدام از قبایل یهودی یک عهدنامه بست و آنها مکرر نقض کردند و پیامبر بعد از چند بار چشم پوشی نسبت به برخی از نقض عهدها بار آخر تصمیم گرفت که یهودیان را به اشد مجازات برساند که قرآن در وصف آن می فرماید: « وَأَنْزَلَ الَّذِینَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ صَیَاصِیهِمْ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِیقًا "(احزاب ۶)؛ و خداوند گروهی از اهل کتاب [یهود] را که از آنان (مشرکان عرب حمایت کردند از قلعه های محکمشان پایین کشید و در دلهایشان رعب افکند (و کارشان به جایی رسید که) گروهی را به قتل می رساندید و گروهی را اسیر می کردید!" (ترجمه آیت ا... مکارم شیرازی)

    

جناب آقای دکتر روحانی:

همان طور که ملاحظه می فرماید پیامبر نه تنها در مقابل نقض عهد دوباره عهدنامه ای دیگر تنظیم نکرد بلکه مردان جنگی آنها را از دم تیغ گذارند و اجازه ی مزاحمت دوباره ی آنها برای حریم اسلام و مسلمانان را فراهم نکرد؛ چرا که از دیدگاه خداوند کفاری که مدام در حال نقض عهدنامه های حقوقی هستند از بدترین جنبد گان هستند : «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الَّذِینَ کَفَرُوا فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ» ( تفسیر جوامع الجامع، ذیل آیه)

    

علاوه بر این آیات بعدی به طور روشن تری تکلیف شما را در مقابل نقض عهدهای مکرر اندر مکرر آمریکا روشن می کند و می فرماید: «وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلی‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنینَ» مفسران در مورد معنای این آیه گفته اند: «اگر از قومی که میان شما و ایشان عهدی استوار گشته ترسیدی که در عهدنامه خیانت کرده و آن را بشکنند، و ترس تو از این جهت بود آثار آن در حال ظهور بود؛ تو نیز عهدنامه را نزد ایشان بینداز و آن را لغو کن، و لغویت آن را هم اعلام کن تا شما و ایشان در شکستن عهد برابر هم شوید، (علامه طباطبایی ؛ تفسیر المیزان ذیل آیه)

     

جناب آقای رییس جمهور:

شما در مقابل نقض چندین و چند باره برجام چه کردید؟ وقتی دولتمردان "مودب " و "باهوش" اوباما پی در پی قرارداد ژنو و برجام را با تحریم های گوناگون و با وضع قوانینی مثل "ویزا" و "ایسا" نقض کردند، چرا به جای راهبرد قرآنی " فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاء" با اقدامات نمایشی و مشتی شعار تو خالی سعی در لاپوشانی "خسارت محض" داشتید؟ بالاتر اینکه در مقابل پاره کردن و خروج رسمی آمریکا از برجام چه عکس العملی نشان دادید؟ غیر از آنکه با گفتن جمله "یک مزاحم از برجام خارج شد" ایران را مضحکه و مایه تمسخر تمامی سیاستمداران و حتی مردم عادی دنیا قرار دادید و خود را قهرمان خود خوانده اخلاق خطاب می کردید؟

آیا فراموش کرده اید که می گفتید: "آمریکا کدخداست، ما به جای مذاکره با اروپایی های آقا اجازه می خواهیم با کدخدا ببندیم" و با تکرار انفعال همراه با حمله به دلسوزان نظام، آن قدر آمریکا را وقیح کردید تا با خیال راحت دست به ترور سردار دل ها زند؟

     

جناب آقای دکتر حسن روحانی:

بر فرض که از تمامی اصول و ضوابط ترجمه و فهم قرآن دست برداریم و تمامی تفاسیر علما را کنار بگذاریم و سخنان شما را در مورد این آیه بپذیریم، باز هم اقدامات شما در مقابل آمریکا قابل دفاع نیست.

چندین و چند بار شما و سایر دوستانتان از قرارداد الجزایر تا قرارداد مبادله گروگان ها، قرارداد پاریس، سعد آباد و دست آخر ژنو و برجام با آمریکایی ها قرارداد بستید، به طور سخاوتمندانه ای منافع کشور را بدون هیچ تضمینی پیش کش کردید و دست آخر «تقریبا هیچ» را با توهم «تضمین امضای کری» به ملت ایران تحویل دادید.

برای ملت ایران مشخص کنید حد یقف فروش منافع ملی در قالب قراردادهای مختلف کجاست تا معلوم شود ما با تعدادی ساده لوح رو به رو هستیم یا با کسانی که سعی دارند «دیاثت سیاسی» را در عرصه نظر و عمل تحقق بخشند؟

    

جناب آقای رییس جمهور:

حال که سعی داشته اید فهم و تفسیر قرآن را دستمایه توجیه عملکرد خود و همچون اقتصاد و سیاست آلوده به برجام کنید لطف بفرمایید برای افکار عمومی استنادات قرآنی سایر عملکردهای خویش را نیز مشخص کنید:

     

- براساس کدام آیه قرآن پروژه مسکن مهر که میلیون ها نفر را صاحب خانه کرده بود را مزخرف خوانده و بدون هیچ جایگزینی تقریبا تعطیل کردید و با عملکرد خود قیمت مسکن را تا هفت برابر اضافه کردید؟

     

- براساس کدام منطق قرآنی شوک بنزینی دیماه ۹۸ را ایجاد کرده و با اظهار جمله "من خودم صبح جمعه با خبر شدم" بنزین بر آتش خشم مردم ریختید؟ آیا دروغ بی اطلاعی شما مطابق ادب قرآنی است؟

    

- براساس کدام آیه ی قرآن cdn های تلگرام را در داخل کشور مستقر کردید و در عین حال از جیب مردم تعرفه ی اینترنت خارجی برداشتید؟

    

- بر اساس کدام آیه ی قرآن ده ها هزار میلیارد رانت ارز ۴۲۰۰ را بین عده ای معدود تقسیم کردید و مرغ هفت هزاری را ۳۰ هزار تومان تحویل سفره مردم می دهید؟

    

- براساس کدام آیه قرآن وقتی قوه قضاییه، مفسدان اطراف شما را از رییس سازمان خصوصی سازی تا معاون بانک مرکزی؛ از برادر معاون اول تا برادر خودتان را به میز محاکمه کشانده است در تریبون های عمومی علیه این قوه موضع می گیرید و از مجرمین دفاع می کنید؟

    

- براساس کدام آیه ی قرآن و چه تفسیر شان دیگری منتقدان دلسوز را با ادبیات زننده همچون بی سواد، کاسب تحریم و بی شناسنامه و عناوین دیگری که زبان از بیان آن شرم دارد مورد تاخت و تاز قرار دادید و در عین حال مقابل دشمنان سفاک ملت ایران لبخند زنان به عرف دیپلماتیک و ... استناد می کنید؟ آیا برادران دینی خودتان را در حد گفتگو هم نمی دانید و باید حتما با توهین به مطالبات ایشان واکنش نشان دهید در حالیکه جنایات دشمنان خدا و مردم را به اندک بهانه ای فراموش می کنید؟ بدعت گذاری ادبیات منقلی و فحاشی در میان خبرگان سیاسی، بر اساس چه اصل قرآنی بوده است؟ خدا می داند این سنت سیئه شما تا چه زمانی باقی خواهد ماند.

   

- برای همه ی قرآن دوستان مشخص کنید کدام دستور قرآنی به شما اجازه داد دلار را به صورت تعمدی – بنا بر تصریح رییس دفترتان - به قیمت های نجومی سوق دهید و ارزش پول ملی را لگدمال مطامع سیاسی خود کنید؟

   

- براساس کدام دستور قرآنی پدران را شرمنده فرزندان خود کرده اید که دیگر با این درآمدهای حداقلی توان خرید گوشت و میوه و اجاره یک خانه معمولی را ندارند؟ آیا از سفره ی مردم خبر دارید که تحت تورم دولت ساخته یا همان افت ارزش عمدی پول چه فشار بی امانی را متحمل شده اند؟

    

- براساس کدام دستور قرآنی مردم را با جمله ی " همه چیز خود را به بورس بسپارید" برای ورود به این بازار تشویق کردید و اکنون که سرمایه گذاران حقوقی، که عمدتا اتصال به بدنه دولت دارند، از معاملات خارج شده اند و بازار بر سر سرمایه گذاران خرد خراب شده است، آنها را با تعابیر سخیف مخاطب قرار داده و تهمت خراب کردن بورس را به آنها می زنید؟

    

اینجانبان، جمعی از اساتید حوزه های علمیه، ضمن عرض درود به محضر مردم بزرگوار ایران و همه کسانی که در راه اعتلای این انقلاب گام برداشته اند، از شما خواهشمندیم در این چند ماه پایانی این بازی «حاشیه سازی به جای پاسخگویی» را تمام کنید. اگر مطلب علمی دارید، کرسی های علمی حوزه پذیرای شما خواهد بود و گرنه دستگاه اجرایی کشور، در شرایط سخت و مخاطرات فعلی، نیازی به این افاضات ندارد بلکه نیازمند مجاهدت در راه خدمت به مردمی است که راه حل مشکلاتشان هیچ ربطی به مذاکرات کذایی شما ندارد و بلکه با هر معاهده و نقض عهدی، مشکلاتشان افزونتر و امیدشان کمتر می شود. برادرانه شما را به تقوای الهی و نظم در امور اجرایی کشور توصیه می کنیم.

    

وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جانباز IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 18
    عالی بود
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 16
    فوق العاده والا تا دیروز همه دین و مراجع را مسخره میکرد حالا برای ما مفسر قرآن شده آقای روحانی از جهنم ۸۰ میلیونی بترس
  • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 15
    احسنت
  • عبدالله IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 1
    باسلام خدمت همه عزیزان حوزوی و دوستداران نظام جمهوری اسلامی ایران نامه شما خوب و زیبا بود همه مشکلاتی که دیگران گفتند را تکرار کردید بدانید و آگاه باشید همانطور که رئیس جمهور به نامه ها و خطابات دیگران گوش داد و ترتیب اثر داد به حرف شما هم ترتیب اثر می دهد ایشان و هم مسلکانشان در کشور کاری کردند که مردم از انقلابشان پشیمان شدند دست مریزاد بعد از ریاست جمهوری هم با امدن به مجمع تشخیص مصلحت نظام به کار خود ادامه داده و ریش ما و شما می خندد زیرا درکشور ما رسم نیست مسئول خرابکار محاکمه شود اینهایی که محاکمه می شوند با رفتن به بهشت اوین و استفاده از استخر و مرخصی و غذای خوب و عالی از تعطیلات پیش آمده لذت می برند و با تجدید قوا برای پذیرفتن مسئولیت های بعدی آماده می شوند وقتی در کشور ما برای رای اعتماد وزیر از خواندن نماز و این برای شما کافی نیست سخن به میان می آید و وزیری دیگر به خاطر اینکه فرزند فاطمه زهرا سلام الله علیها است پست خطیر را قبول می کند بدون هیچ پشتوانه و تخصصی توقع دارید نامه شما اثر بخش باشد این مردمی که من می شناسم از فقیر و غنی با چیزهایی پای صنودق رای می روند که در عمرشان به ان یا نیاز ندارند یا اصلا دغدغه شان نیست اما ... مطمئن باشید با هیچ استناد قرانی کار خود را توجیه کرده و شما را تخطئه خواهند کرد شکم سیر هیچوقت از شکم گرسنه خبر ندارد و عارق سرمستی سر میدهد از یک طرف دم از رعایت پرتکل های بهداشتی می زنند و از یک طرف مردم را به صف مرغ و روغن روانه می کنند با تراکم بالای جمعیت آن هم با کارت ملی سازمان بازرسی خوابو فشل دیوان محاسبات از آن بدتر سازمان حمایت از مصرف کننده که باید اسمش را عوض کنی و حمایت از وارد کننده و دلال و تولید کننده نامگذاری کرد تعزیرات حکومتی تنها برای شوی تلویزیونی هرچند وقت یکبار در قسمتی از کشور حضور دارند ما روی اصحاب کهف رو سفید کردیم آنها بعد از 300سال با تغییرات شگرف روبرو شدند ما ساعتی، روزانه و هفتگی با شگفتی های قیمت و کمبود اقلام ضروری زندگی روبرو می شویم درست است ما برای شکم انقلاب نکردیم اما انقلاب ما برای ما عزت آفرین بود که به لطف این 8 سال عزتی برای ما باقی نماند اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    آخوند یعنی اسلام- امام خمینی