پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ابوالفضل ظهره وند

حوزه/ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: به بهار نزدیک می‌شویم و آمریکایی‌ها باید طبق توافق ترامپ از افغانستان خارج شوند و خروج از افغانستان به معنای خروج از عراق نیز هست؛ در نتیجه به دنبال حل مسئله ایران هستند تا فرصت بخرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه یه روز تازه شبکه پنج گفت: در هفته گذشته اتفاقات زیادی رقم خود که پیرامون منطقه ما بود و در آمریکای لاتین، آسیای دور، آفریقا و سایر مناطق اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد؛ در نتیجه منطقه ما بی‌جهت قلب زمین نام‌گذاری نشده است. ۹ تا ۱۰ سال از تحولات منطقه می‌گذرد و شاهد حضور پاپ در عراق هستیم که این سفر برنامه‌ریزی شده با وجود ناامنی‌ها و شرایط کرونا انجام شد و پاپ دیداری با آیت‌الله سیستانی و مقامات سیاسی عراق داشت و به ناصریه و اربیل و موصل سفر کرد. مهم‌ترین سؤال انگیزه سفر پاپ به عراق در این مقطع زمانی هست. چرا واتیکان با تأخیر به سراغ مسیحیان عراق آمد؟

ظهره‌وند اظهار داشت: پاپ در سخنان خود خطاب به مردم عراق عنوان کرد که خشونت کافی هست. او خواستار هم‌ارزشی برادران مسیحی و مسلمان شد و این صحبت کاملاً درست است، اما چرا اشاره‌ای به داعش نداشت. مردم عراق تعارضی با مسیحیان نداشتند و ندارند و حتی زمانی که ارامنه ترکیه ناگریز به کوچ شدند، عراق میزبان آنها بود. 
وی افزود: جدایی دین و سیاست حرف صحیحی نیست، پاپ هم مسیر دیپلماسی را در پیش گرفته است و ترامپ به صراحت گفت داعش را امریکا درست کرده است. چرا آن زمان که سر ایزدی‌ها را از تن جدا می‌کردند، به سراغ مسیحیان نیامدید. اگر حضرت مسیح بود، در برابر ظلم متحدان شما در غرب سکوت می‌کرد؟ نکته جالب سکوت بعد از گذشت ۹ سال هست. به جای اینکه مردم عراق را خطاب قرار دهید، امریکا، اروپا و انگلیس را مورد خطاب قرار دهید که چندین هزار داعشی از اروپا به منطقه آمدند. 
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان تأکید کرد: در شرایط فعلی عراق بستر مناسبی برای حضور پاپ نیست چراکه اکثر جمعیت مسیحیان کلدانی هستند و آنها کلیسای کاتولیک شرقی را پیروی می‌کنند و ارامنه آشوری هم ارتودوکس هستند. نکته مهم دستور کار واتیکان هست که با دیپلماسی به پیوند دین و سیاست اشاره می‌کند. 
ظهره‌وند در ادامه گفت: یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسیحی در عراق زندگی می‌کردند اما در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ هزار نفر هستند و خیلی از آنها کشته یا متواری شدند و در سوریه هم همین روند را شاهد بودیم. این افراد امت مسیح هستند و شهید سلیمانی از امت و ملت امام حسین(ع) نام می‌برد و در رفتار فردی و اجتماعی براساس تصویری ذهنی از امام حسین (ع) عمل می‌کنیم. جریان مقاومت با تصویر ذهنی از امام حسین(ع) ایزدی‌ها را از محاصره در می‌آورد. 
وی افزود: سفر پاپ تأثیر مثبت نسبت به فضای آسیب‌دیده مسیحیان عراقی دارد و نوعی دعوت برای بازگشت به صحنه داخلی عراق هست. خیلی از عراقی‌ها از نینوا خارج‌ شده‌اند و به کویت رفته‌اند و نکته مهم شفافیت هست و یک رهبر دینی نسبت به سرنوشت پیروانش وظایفی دارد و بازخورد این سفر در آینده بهتر مشخص خواهد شد. مردم فیلیپین عمدتاً مسیحی و پیروان واتیکان هستند.
این کارشناس روابط بین‌الملل درخصوص دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی خاطرنشان کرد: نیاز به بیانیه نیست و دیدار این دو رهبر شاخص با هم دیدار مهمی بود و در نهایت هم تأثیر مثبت خواهد داشت و جایگاه عراق در رسانه‌ها مطرح شد. نکته مهم این بود که به جای داعش مردم عراق را خطاب قرار داد. 
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ضمن اشاره به عقب‌نشینی اروپا از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام اظهار داشت: شورای حکام یک شورای اصلی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هست و درخصوص موضوعات ارجاعی تصمیم می‌گیرند. شکست پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی قابل پیش‌بینی بود و این پیش‌نویس با چالش مواجه شده است و در شورای حکام رأی‌گیری به صورت اجماع هست. اگر در زمان رأی‌گیری مخالف باشد، کار فنی و حقوقی صورت نگرفته است و تفاوت نظرها بیانگر مشکلات در بازرسی است و در نتیجه موضوع ارجاعی بی‌معنا می‌شود. 
ظهره‌وند افزود: سفیر روسیه در خصوص این پیش‌نویس موضوع گرفت و ایران هم تأکید کرد در صورت اجرایی شدن این پیش‌نویس گام‌های بعدی را بر خواهد داشت. بررسی‌ها نیز بیانگر شکست پیش‌نویس در شورای حکام بود و این موضوع نوعی رفتار سیاسی هست. در نهایت هم پیش‌نویس را پس گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha