جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ذبیح الله نعیمیان

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به جایگاه فقه السیاسه در تثبیت روابط بین الملل، گفت: رشته فقه السیاسه به مثابه تدبیر عام دینی در قالب مسائل خرد و کلان است. در نظام سازی فقهی، فقه السیاسه باید پشتوانه نظری برای نظام اسلامی را تامین کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، در آیین رونمایی از «رشته فقه السیاسه» که به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در محل این موسسه و از طریق فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به چارچوب مباحث مطرح شده در فقه السیاسه، اظهار داشت: اگر فقه السیاسه را عام در نظر بگیریم شامل نظام های اقتصادی، حکمرانی در امور تعلیم و تربیت و عرصه‌های مختلف می شود و اگر آن را محدودتر بگیریم یک سری مباحث فلسفه فقه السیاسه را شامل می شود.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی با محوریت فقه السیاسه، گفت: بحث فقهی انتخابات و مباحث فقه امنیت و خیلی از مباحث داخلی دیگر بر زمین مانده است، لذا بزرگواران فکر نکنند برای آنها کاری نیست، بلکه می توانند پایان نامه های خود را معطوف به این مسائل تالیف کنند و خلاء های موجود را پوشش بدهند.

استاد حوزه ادامه داد: ما در فقه سیاست خارجی با نگاه کلان نگر، قاعده نگر، در مناسبات صلح آمیز با مسلمانان، در روابط با کفار حرفی و کتابی، در مجموعه فقه روابط بین الملل، روابط دولت ها با یکدیگر، در روابط ملت ها با یکدیگر، باید چه الگوهایی طراحی کنیم؟ به عبارت دیگر چگونه می توان با نگاه فقهی تمدن‌سازی کنیم و چه گام هایی را در عرصه فقه السیاسه روابط بین الملل برداریم؟

وی افزود: رشته فقه السیاسه به مثابه تدبیر عام دینی در قالب مسائل خرد و مسائل کلان است. در قالب نظام سازی فقهی، فقه السیاسه باید پشتوانه نظری برای نظام اسلامی را تامین کنیم. اگر کسی می خواهد نماینده مجلس باشد من و شما باید برای او یک محتوا داشته باشیم و اگر در شرایط جنگ و صلح باشیم، فقه السیاسه باید کارگزاران حکومتی در سطوح مختلف را پشتیبانی نظری بکند و راه و چاه را به آنها نشان بدهد معیارها و شاخص‌های جزئی را نشان بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان در پایان خاطرنشان کرد: خروجی‌های فقه السیاسه می تواند فارغ التحصیلانی باشد که آموزش های مختلف در چارچوب های گوناگون فقه سیاست داخلی، سیاست بین الملل، سیاست خارجی و مباحث جامع را در سطوح مختلف دیده باشند و به عنوان پشتیبانان نظام در مراکز متعدد می توانند آفرین باشند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha