سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
معارفه

حوزه/ طی مراسمی و با حکم مدیر حوزه علمیه خراسان، خانم حجی پور به‌عنوان مدیر جدید مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) بیرجند معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام علی حیدری در مراسم معارفه مدیر مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) بیرجند، با اشاره به سوره عصر، بیان کرد: ازجمله عمل صالحی که در پایگاه‌های معنوی حوزه ما می‌توانیم انجام دهیم، تربیت طلبه است.

وی بابیان اینکه در اهمیت بحث تربیت، خداوند متعال درآیات مختلف دعوت به تزکیه و تعلیم دارد، افزود: در اهمیت این شاخص و کار فوق‌العاده‌ی آن، همین بس که علمای سلف نیز، اهتمام ویژه‌ای به آن داشتند و حاضر نبودند توفیق خدمت تربیت طلبه را با هیچ منصب و جایگاهی، جایگزین کنند.

مدیر امور مدارس حوزه علمیه خراسان با طرح این موضوع که چه افرادی می‌خواهند مسئولیت مهم تربیت طلاب را بر عهده بگیرند، تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند « مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ ؛ آن‌که خود را در مرتبه پیشوایی قرار می‏دهد باید پیش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام کند، و پیش از آنکه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید به کردارش مؤدب به آداب کند، و آن‌که خود را بیاموزد و ادب نماید به تعظیم سزاوارتر است از کسی که فقط دیگران را بیاموزد و تأدیب کند»

وی با تأکید بر اینکه مدیر باید خود مبادی اخلاق در مدرسه علمیه باشد، ادامه داد: به فرمایش یکی از بزرگان، آثار تربیتی مدیر مدارس علمیه از یک استاد اخلاق بیشتر است، اما باید توجه داشت در این مسیر، تلاش مدیر به‌تنهایی دخیل نیست و اساتید و مسئولان مدرسه نیز، مشارکت مستقیم دارند.

حجت‌الاسلام حیدری در ادامه بیان داشت: مدیر، اساتید، کادر و تمام کسانی که در ستاد مرکزی و صف هستند، باید با همدلی و دلسوزی، نسبت به مسائل مختلف یک طلبه، ورود کنند و فراتر از نگاه اداری، به مسئله‌ی طلاب بپردازند.

وی بابیان اینکه باید با درک واقعیت‌ها، به دنبال راهکار مناسب برای رفع مسائل طلاب باشیم، ادامه داد: می بایست تمامی وقت و اراده ما برای رفع مشکلات و امورات طلاب و حوزه باشد و از گفتمان‌های انحرافی دوری‌ کنیم.

مدیر امور مدارس حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه تربیت طلبه، یکی از عمل‌های شایسته و صالح است که آثار و برکات مختلف آن در قرآن مورد تأکید قرارگرفته شده است، افزود: همچنان که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آن‌ها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند »، آثار جاودانه در دنیا نیز علاوه بر آخرت، نصیب مسئولان تربیتی می‌باشد.

حجت‌الاسلام حیدری در بخش بعدی سخنان خود به بحث کادر سازی اشاره و ابراز کرد: تربیت نیروی توانمند انقلابی در عرصه‌های مختلف به‌عنوان یک دغدغه مطرح است، که سیر آموزشی و تربیتی آن در مدارس علمیه اتفاق می‌افتد، لذا مدیران می‌توانند با شناسایی استعدادهای طلاب، به سمت کادر سازی گام بردارند.

مدیر امور مدارس حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه تواصی به‌حق و صبر که در سوره مبارکه عصر آمده و رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات اخیر خود به مناسبت عید بزرگ مبعث رسول گرامی اسلام آن را مطرح و تأکید کردند، مسئولیت ما را دوچندان می‌کند، خاطرنشان کرد: امروزه با ورود طلاب به عرصه‌های فضای مجازی، باید از فرصت تبلیغ در آن نیز، غافل نباشیم و با تواصی به‌حق و صبر و بصیرت افزایی، نگذاریم دشمن به اهداف خود برسد.

وی با تأکید بر ایجاد اتاق فکر در مدارس علمیه برای رفع مسائل طلاب و جامعه در عرصه‌های مختلف فضای مجازی، گفت: امروز خواهران  ورو به عرصه‌ی علم‌آموزی در حوزه‌های علمیه را غنیمت بدانند و با ارتباطات خود با مجموعه دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و اجتماع، ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha