جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شاه حسن

حوزه/صحبت از بقعه متبرکه امام‌زاده حسن(ع) یکی از امام‌زادگان واجب‌التعظیم است که سالانه تعداد زیادی زوّار از داخل و خارج استان کهگیلویه و بویراحمد برای زیارت این بقعه متبرکه عازم منطقه تنگه مهریان می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا همان شهر یاسوج دارای ظرفیت‌های و قابلیت‌های پر شماری در زمینه‌های مختلف است شهری که از داشته‌ها و نعمت‌های الهی چیزی کم ندارد و بی‌حکمت نیست که نام آن را پایتخت طبیعت ایران نامیده‌اند.

شهری آرمیده در دامن قلل مرتفع زاگرس از یک طرف رودخانه‌ای از دل این شهر عبور می‌کند و یاسوج را در زمره شهرهایی خاص مثل اصفهان با زاینده‌رود و اهواز با کارون قرار داده که رود خروشان بشار از قلب این شهر عبور می‌کند.

شهری با جنگل‌های پر پشت بلوط و دشت‌های پر از آلاله مرغ‌زارها و مراتعی سرسبز و دارای آب و هوایی مطبوع که دل هر بیننده و مسافر و گردشگری را با خود می‌برد.

اما در کنار این همه موهبت خداوندی شهر یاسوج از توفیق وجود امام‌زادگان و بقاع متبرکه و نوادگان ائمه اطهار(ع) بی‌نصیب نیست. امام‌زادگان واجب التعظیمی همچون امام‌زاده قاسم، امام‌زاده مختار و امام‌زاده عبدالله و البته امام‌زاده حسن که در امتداد جاده طریق الرضا قرار گرفته و علاوه بر جاذبه‌های معنوی و دینی دارای ظرفیت و جاذبه مغفول مانده‌ گردشگری زیارتی، معنوی و مذهبی است.

غفلت از ظرفیت بالای «گردشگری زیارتی» در بقعه امام‌زاده حسن(ع) یاسوج + تصاویر

صحبت از بقعه متبرکه امام‌زاده حسن(ع) یکی از امام‌زادگان واجب‌التعظیم است که سالانه تعداد زیادی زوار از داخل و خارج استان کهگیلویه و بویراحمد برای زیارت این بقعه متبرکه عازم منطقه تنگه مهریان می‌شوند.

در کنار این بقعه متبرکه از دو جهت یکی جنگل و دیگری رود خروشان مهریان چشم انداز آن را دو چندان کرده و هر رهگذری که از جاده یاسوج- کاکان- اقلید یا همان مسیر طریق‌الرضا(ع) عبور می‌کند را مجذوب خود کرده تا رهسپار زیارت این بقعه متبرکه شود.

اما متاسفانه آن گونه که باید و شاید از سوی مسئولان مرتبط اقدامی برای ایجاد فضای مناسب در جوار امام‌زاده حسن(ع) صورت نگرفته در صورتی که مسئولان کمی سلیقه به خرج می‌دادند این بقعه ظرفیت بالایی جهت جلب و جذب گردشگر  و زوار را داشت.

به ساختمان امام‌زاده حسن که نگاه می کنیم هنوز وضعیت یک دهه گذشته حاکم است در حالی که با چشم‌انداز کنونی و وجود ظرفیت‌های ناب گردشگری زیارتی رونق بیشتری در این مکان معنوی از هر جهت ایجاد می‌شد.

غفلت از ظرفیت بالای «گردشگری زیارتی» در بقعه امام‌زاده حسن(ع) یاسوج + تصاویر

معرفی بقعه امام‌زاده حسن(ع)

امامزاده حسن‌(ع) در الفاظ مردم به شاه حسن معروف است بقعه منور آن در مدخل ورودی تنگ مریون(مهریان) در دو کیلومتری شمال غربی روستای مهریان بویراحمد علیا و در فاصله پنج کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

 به نقل از کتاب دائرة‌المعارف شجره آل‌رسول(ص) جلد سوم نوشته سیدعلی موسوی‌نژاد سوق بنای قدیم امامزاده در ابتدا از دو قسمت هشتی و شبستان گنبددار گچی تشکیل یافته است، مرقد مطهر در زیر گنبد قرار گرفته و فضای هشتی متصل به ایوان کوچکی که ورودی آن با محیط صحن مرقد مرتبط بوده، با یک درب چوبی سنتی تعبیه شده است.

این بنا سال‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفت و در همین فواصل گنبد و دیوارهای آن به‌کلی ریزش کرد به اعتباری بازسازی و بازپیرایی عمارت قدیم این زیارتگاه را در سال ۱۳۴۰ (ه.ق) در دوره احمدشاه فرزند دوم محمدعلی شاه قاجار توسط اولاد و احفاد آن ذکر می‌کنند که پس از خاکبرداری بر روی پی و شالوده قدیم با خشت و گل به روش چینه‌ای ساخته شده است که تا پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید بنای جدید به همین سبک و شکل باقی مانده بود.

بنای جدید امامزده در سال ۱۳۷۹ (ه.ش) توسط اداره اوقاف استان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و طرح توسعه و اجرای نقشه آن در سال ۱۳۸۱ (ه.ش) عملی شد که پس از تخریب و تسطیح و خاکبرداری، نقشه جدید آن با مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع با استفاده از فونداسیون و شناژهای اصولی بصورت دو طبقه اجرا شد.

 گنبد این بنا با استفاده از تیرآهن نیم پهن یک لبه به ارتفاع بیش از ۱۰ متر به‌ شکل هرمی باز طراحی و تهیه شد، سپس بر روی شش پایه ستونی قرار گرفته که در زیر منور و بر روی آن ضریحی آلومینیومی زیبا قرار گرفته شده است.

غفلت از ظرفیت بالای «گردشگری زیارتی» در بقعه امام‌زاده حسن(ع) یاسوج + تصاویر

اطراف امامزاده قبرستان وسیعی بوده که تعداد زیادی از قبور مزبور در زمان احداث تسطیح شده و تنها چند دخمه قدیمی باقی مانده است.

 مشهور است امامزاده حسن(ع) فرزند امامزاده ابراهیم(ع) است که مدفن آن در روستای کریک بویراحمد واقع شده است، سندی قدیمی با تاریخ تحریر ۱۲۶۶ (ه. ق) که از یک طومار تاریخی سال (۳۹۵ ه. ق) استنساخ شده و در چند دوره تاریخی (سنوات ۱۲۹۸ تا ۱۳۱۲ ه. ق) از طرف سلاطین سلف و کلانتران وقت و بیش از ۵۰ تن از علما و فضلای بزرگ بلاد اصفهان، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آن را تأیید و مهر کرده‌اند، موجود است.

در این طومار نسب امامزاده را چنین می‌نویسد: (... سیدسرور ابراهیم (عسکر) که اولاد و احفاد امام زین‌العابدین‌(ع) ملقب به شاه عسکر، مذکور را چهار پسر بود، سیدشاه حسن و شاه مختار و سیدشاه نعمت‌الله و شاهزاده ابوالقاسم. ...).

 سند دیگری با تاریخ تحریر ۱۲۱۴ (ه.ق) با عنوان صورت قبالجات ملک مهریانی (وقف‌نامه) در این سند ضمن بررسی و ذکر نام رقبات امامزاده حضرت عالی جناب شاه عسکر الحسینی (ره)،(... شاه حسن و شاه مختار و شاه نعمت‌الله و شاه قاسم و شاه محمد ابن شاه حسن، فرج‌الله ابن شاه محمد ...) برده می‌شود.

غفلت از ظرفیت بالای «گردشگری زیارتی» در بقعه امام‌زاده حسن(ع) یاسوج + تصاویر

در همین رابطه چند سند قدیمی دیگر موجود است که تنها به یک وقف‌نامه با تاریخ تحریر ۱۲۴۹ (ه.ق) که با خط نستعلیق شکسته دیوانی ممهور به مهر معتمدالدوله قاجار است، اکتفا می‌شود: (... به موجب احکام و اسناد شرعی و تصدیق موکلاً وقف بر بقعه متبرکه امامزاده معروف شاهزاده حسن(ع) و تولیت آن نیز با حضرت سادات اولاد امامزده است و از بابت خراج و عوارض دیوانی معاف و مرفوع‌القلم بوده، هیچ وقت چیزی از آن‌ها مطالبه نمی‌شود ...). مشهور است ایشان علاوه بر شاهزاده محمد فرزند دیگری بنام احمد دارد که مدفن آن در شمال شرقی روستای مهریان واقع شده است.

گزارش: امیر امیرپور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha