پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهید آوینی

حوزه/ دبیر سرویس فرهنگی روزنامه حمایت گفت: از جمله مهم ترین شاخصه های فعالیت هنری و رسانه ای شهید آوینی آن بود که این کار را با الهام از معارف اسلامی و فطرت انسانی انجام می داد.

سارا طالبی زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تحلیل راز مانایی آثار و نوشته های شهید سید مرتضی آوینی اظهار داشت: شهید آوینی هنر را می شناخت و مباحث هنری و رسانه ای را دنبال می کرد و او خود هنری را انتخاب کرد که بر اساس تعالیم دینی بتواند با ذات و فطرت انسان ارتباط بگیرد.

وی افزود: حقیقت هنر باید معرفی یک نوع جهان بینی باشد و هر هنرمندی باید حقیقتی که به آن دست می یابد را مورد توجه و تأکید قرار دهد و شهید آوینی نیز همین گونه بود به طوری که انسان تعهد، صداقت و شفافیت و حقیقت جویی را در آثار هنری این شهید عزیز مشاهده می کند.

وی گفت: به همین خاطر است که در نوشته ها و فیلم های مستند ایشان اگر دقت کنیم، خیلی مفاهیم عمیقی وجود دارد؛ شهید آوینی در جایی گفته بود که هنر شیدایی حقیقت است به همراه قدرت بیان و لذا اگر بخواهیم این گونه هنر را با هنر غربی مقایسه کنیم، تفاوت هایش بسیار بارز و محسوس است، چرا که در هنر غربی عمدتاً خواسته های نفسانی و خودپرستی انسان بارز است و حال آن که از منظر شهید آوینی، هنر بستری است که باعث سیر و سیاحت آدمی در عالم هستی و کشف حقیقت می شود.

این بانوی روزنامه نگار ادامه داد: به همین خاطر است که ما حتی هنرمندان انقلابی و متعهد بسیاری داریم اما شهید آوینی، هنرمند و متفکر شاخصی در میان همه این افراد است، چرا که نوع نگاه و بینش او به مسایل و نوع سلوک و رفتارش در عرصه هنر و رسانه نیز متمایز است.

وی گفت: از نگاه شهید آوینی، هنر باید زمینه ساز کمال و دست یابی به فضیلت باشد، کما این که او معتقد بود که انسان در فطرت خویش دارای شعور باطنی است که خود دارای پیوندی مستحکم با حقیقت کلی عالم است و دلیل ماندگاری شهید آوینی این بود که در این راستا، مخلصانه و متعهدانه کار کرد و می کوشید که به ویژه با مستندهای روایت فتح، گوشه ای از حقایق عالم را به تصویر بکشد.

طالبی زاده بیان داشت: از نگاه سید شهیدان اهل قلم، سینما ابزار تفریح و سرگرمی و یا درآمدزایی نیست بلکه هنر- صنعتی است که خود رسانه می باشد و از طریق آن می توان یک سری مفاهیم ناب درباره حقیقت را به مخاطب نشان داد.

وی افزود: ایشان معتقد بود برخلاف آن چه عموماً نقل می شود فیلم صرفاً بازتابی از واقعیت نیست بلکه بیش از آن، بازتابی از درون فیلمساز است، به خصوص فیلمسازی که وارد ساحتی از حقیقت شده و با هستی ارتباط تنگاتنگ برقرار می نماید.

وی در خاتمه گفت: به هر صورت ایشان جایگاه خاص و بسیار ممتازی در ساحت هنر متعهد و انقلابی دارد و امیدواریم که هنرمندان و متفکران و اهالی رسانه با تأسی به ایشان بتوانند در این عرصه گام برداشته و مؤثر واقع شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha