جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زهره تمیزکار

حوزه/ رئیس اداره پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: سال گذشته باوجود شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و عدم امکان تبلیغات چهره به چهره، نسبت به سال‌های گذشته، گرایش بانوان به تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران رشد ۶ درصدی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اسفندماه سال ۹۸ بود که انتشار خبری کل کشور را در بهت و ترس فروبرد، شیوع ویروسی که هیچ‌کسی اطلاعات دقیقی از آن نداشت و هرچه که بود گمانه‌زنی بود و احتمال، ویروسی که آمدنش همراه شد با تعطیلی هر اتفاقی که لازمه‌اش مجاورت و نزدیکی آدم‌ها باهم بود، از پاساژها و مغازه‌ها گرفته تا مدرسه و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها.

حوزه‌های علمیه که گعده و بحث و جلسات علمی گروهی بخش جدایی‌ناپذیر آن است همان روزهای اول با شیوع یک ویروس نانومتری به تعطیلی کشیده شد، اما این‌همه ماجرا نبود، کار روی زیرساخت‌های مجازی که پیش‌ازاین در حوزه‌ها شکل‌گرفته بود جدی‌تر گرفته شد تا تحصیل علوم دینی این بار از راه‌های جایگزین دیگری دنبال شود به‌طوری‌که گرایش به تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران بیشتر شده است.

امسال هم پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ آغازشده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد، به همین بهانه گفت‌وگویی بازهره تمیزکار رئیس اداره پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید:

کرونا، چه تاثیری بر روند مباحث آموزشی حوزه‌های خواهران داشت؟ آیا رشد منفی اقتصادی و اتفاقات ناخوشایندی را که در نتیجه شیوع کرونا در جهان رخ داد در حوزه‌ها هم شاهد بودیم؟

در مورد شیوع  کرونا و تمایل شرکت‌کنندگان به شرکت در آزمون پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران جالب بود، طوری که سال گذشته باوجود شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و عدم امکان تبلیغات چهره به چهره، نسبت به سال‌های گذشته، گرایش بانوان به تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران رشد ۶ درصدی داشت. یعنی نه‌تنها مانع از تحصیل علم نشده بله آن را کاهش هم نداده و شاهد رشد هرچند اندک گرایش بانوان برای این موضوع بودیم به‌طوری‌که سال گذشته مدیریت‌های استانی موفق به جذب و نام‌نویسی ۱۱۳۲۰بانوی طلبه شدند که از این تعداد پس از سنجش به‌عمل‌آمده، بیش از ۷۶۰۰ طلبه مشغول به تحصیل شدند.

با توجه به اینکه کرونا به‌طورکلی شرایط سیستم آموزشی کشور را تغییر داد این تغییرات در حوزه‌های علمیه خواهران چطور پیش رفت؟

باوجود کرونا شرایط جامعه و مباحث آموزشی دچار تغییرات و تحول شد اما در مورد حوزه‌های خواهران نه‌تنها کرونا باعث تعطیلی مراکز آموزشی حوزوی نشد بلکه آموزش‌ها در بستر فضای مجازی تسهیل شد و همین موضوع گرایش بیشتر بانوانی را به همراه داشت که پیش‌ازاین به هر دلیلی ازجمله زندگی‌های شخصی و مسئولیت مادری و همسری نمی‌توانستند به‌راحتی حضور در فضای طلبگی را تجربه کنند.

آیا آموزش‌های مجازی پاسخگوی بانوان طلبه است؟

به خاطر شرایط کرونا، آموزش‌های حوزوی در بستر مجازی و به‌صورت الکترونیک، فراهم‌شده است . با تلاش و پیگیری مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران از سال گذشته سامانه‌ای بانام «مدرس»  با استفاده از بروزترین تکنولوژی در حوزه نرم‌افزار و زیرساخت، برای ارائه آموزش‌ها به‌صورت مجازی فراهم‌شده است .در نیمسال گذشته ۴۰۰ هزار ساعت تدریس برخط در این سامانه برگزارشده است.

زیرساخت‌های این سامانه به‌گونه‌ای است که ۱۲۰۰۰ نفر همزمان می‌توانند در کلاس برخط شرکت کنند.

با ارتقای این سامانه، تحصیل به‌صورت مجازی در دوران پسا کرونا نیز ادامه خواهد داشت چراکه این شیوه تحصیل باعث تغییر ذائقه افراد، ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده است.

به نظر شما تحصیل بانوان در علوم دینی و اسلامی چقدر ضرورت دارد؟
توسعه تحصیل بانوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. اسلام به حضور زنان در اجتماع با حفظ جایگاه آنان و حریم حجاب و عفاف و حیا اعتقاد دارد و توسعه‌های حوزه‌های علمیه خواهران مؤید همین ادعا برای حرکت به سمت تمدن سازی اسلامی است.
توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور از رویش‌های انقلاب اسلامی است و خروجی آن فقها و دانشمندان برجسته و صاحب‌نظر در حوزه دین است که امروز نیز حوزه علمیه خواهران با همین رسالت درصدد تربیت بانوان اندیشمند و فرهیخته و اثرگذار است تا جایی که این نهاد به مرجعیت دینی پاسخگویی به مسائل زنان دست یابد.


تأثیرگذاری زنان در علوم دینی و نقش آنان در جامعه به چه شکل است؟
بانوان در طول استمرار حیات بشریت، مفتخر به تربیت مردان بزرگ تاریخ بوده‌اند و سهم بسزایی در تأثیرگذاری بر تمام شئون خانوادگی، اجتماعی و سیاسی داشته‌اند. اغراق نیست که بگویم اگر زنان متحول شوند جامعه نیز دست‌خوش تحول خواهد شد، بر اساس روایات، در دوران ظهور حضرت مهدی موعود(عج)، بانوان از چنان قدرت علمی و توانایی و غلبه عقلی برخوردار خواهند شد که در خانه‌هایشان بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر (ص)، به قضاوت و حکم خواهند نشست.

متدین کردن جامعه، تعالی برنامه‌های دینی و رایج کردن سبک زندگی اسلامی، می‌تواند یکی از کارکردهای ویژه حوزه‌های علمیه خواهران باشد.


حوزه‌های علمیه در تربیت بانوان طلبه چه هدف و نقشی دارند؟
یکی از وظایف حوزه‌های خواهران تربیت بانوان فرهیخته و دانشمند در پاسخ‌گویی به سؤالات دینی و شبهات است تا به تمدن سازی نظام اسلامی کمک شایانی کنند.

 تبیین مبانی و تفسیر معارف دین که مهم‌ترین رسالت پیامبر اسلام در زمان بعثت بوده است ، امروز از مهم‌ترین  اهداف راه‌اندازی حوزه‌های علمیه است.

حوزه‌های علمیه خواهران نیز  هرساله برای ترویج آموزه‌های دینی و اسلامی اقدام به جذب بانوان طلبه می‌کنند.
حوزه‌های علمیه، یکی از مناسب‌ترین بسترهای کمال‌جویی و آرمان‌خواهی برای خواهرانی است که هم تشنه معارف ناب قرآن و عترت هستند و هم شوق خدمت به اسلام، مکتب و همنوعان را دارند.
 

شرایط پذیرش بانوان به تحصیل دروس حوزوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را هم بیان کنید.
حوزه‌های علمیه خواهران امسال هم همانند سال‌های گذشته اقدام به جذب طلبه می‌کنند به همین خاطر ثبت‌نام سراسری پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در سه مقطع عمومی، عالی و تخصصی از ۲۵ بهمن سال گذشته آغازشده و تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال ادامه دارد که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به پایگاه اینترنتی به آدرس paziresh.whc.ir و یا به مدارس علمیه خواهران سراسر کشور به‌صورت حضوری مراجعه کنند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha