شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بی شک مذاکرات بیهوده و فرسایشی برای احیای برجام مُرده، منافع ملی ما را به هیچ وجه تأمین نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مذاکرات اخیر در وین اظهار داشت: در حالی که مذاکره کنندگان وین برای احیای یک توافق تقریباً مرده تلاش می‌کنند، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پایان هفته‌ای که تهران و واشنگتن مذاکرات غیر مستقیم در وین درباره بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را برگزار کردند، با روشن کردن موضع آمریکا درباره تحریم‌ها گفت هیچ یک از تحریم‌ها علیه تهران لغو نخواهد شد.

وی افزود: البته این موضع گیری به هیچ وجه تازگی ندارد، چرا که پیش از این نیز بارها دولت آمریکا و کارشناسان سیاسی از عدم تصمیم آمریکا برای لغو تحریم ها سخن گفته‌اند، با این حال تیم مذاکره کننده ایران همچنان اصرار دارند این مذاکرات بیهوده و فرسایشی را ادامه دهد و اقتصاد کشور را به نتایج از پیش مشخص آن گره بزند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: فراموش نکنیم در این شرایط که ابزار فشار آمریکا یعنی تحریم‌ها دچار چالش شده و کارایی خود را از دست داده، ادامه دادن مذاکرات فقط برای ایران مضر است نه آمریکا و غرب، به این جهت که همه شواهد نشان می‌دهد هدف آمریکا و اروپا از فرسایشی کردن مذاکرات، معطل کردن اقتصاد ایران برای جلوگیری از مقاوم سازی اقتصادی در مقابل تحریم‌ها و حذف شرکای تجاری ایران است.

وی ادامه داد: با اندک تأملی در وضعیت موجود می‌توان دریافت که مذاکرات برای رفع تحریم ها، نتایج قابل قبولی برای ایران نخواهد داشت زیرا موضع هر دو طرف مذاکره کننده یعنی ایران و غرب در پرونده هسته‌ای کاملاً مشخص است.

حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: موضع قطعی و تغییر ناپذیر ایران، برداشته شدن کلیه تحریم هاست و موضع آمریکا نیز حفظ ساختار تحریم‌هاست؛ این درحالی است که ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و غرب در حالی که به هیچ کدام از تعهداتش پای بند نبوده بر تداوم مذاکرات اصرار می‌ورزد.

وی همچنین گفت: مسلماً در این شرایط، حضور دوباره بر سر میز مذاکره، دستاوردی برای ایران به همراه نخواهد داشت اما برای آمریکا حتما بدون فایده نخواهد بود، زیرا آمریکا با فرسایشی کردن مذاکرات به دنبال اجماع سازی علیه ایران و ترمیم وجهه خود در عرصه بین الملل است و این تله خطرناکی برای ایران است که باید مراقب باشیم در دام آن نیفتیم.

وی افزود: از سویی، پذیرش ادامه مذاکره از سوی ایران در این شرایط برای غرب به معنای آن است که ایران آمادگی دارد امتیازات تازه‌ای بدهد و همین مساله، غرب را گستاخ‌تر خواهد کرد. از نظر آمریکا و اروپا اگر نتایج مذاکرات به تن دادن ایران به سایر باج‌خواهی‌های غرب منتهی نگردد، ارزشی ندارد و این در حالی است که ایران حتی اگر مذاکره دوباره با آمریکا را هم بپذیرد و امتیازات مجددی در موضوعات مورد ادعای آن ها در زمینه هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و ... بدهد، تحریم‌ها برداشته نخواهند شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: آمریکا مذاکره را از یک‌سو برای بازگرداندن آبرو و اقتدار فروپاشیده خود در دنیا و به‌خصوص در منطقه و از سوی دیگر برای تضعیف قدرت سرسخت‌ترین دشمن خود یعنی ایران می‌خواهد. از این رو بهترین اقدام در این شرایط، رها کردن مذاکرات بیهوده و در عوض اتکای به توان داخلی و مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌هاست، چه آن که تنها با این اقدام ایران می‌تواند طرف غربی را وادار به انجام تعهداتش نماید.

وی در خاتمه گفت: این یک واقعیت آشکار و بدیهی است اما چرا این موضوع بدیهی را متاسفانه برخی مسئولان ما درنمی‌یابند و ایران را ناگزیر به تن دادن به آن می‌کنند و همچنان بر طبل مذاکره با امریکا می‌کوبند، پرسشی است که خوب است به افکار عمومی، پاسخ لازم در این باره داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    5 1
    بیانات شما درست ، پس با گرونی و تحریم چه باید کرد طلبه ی جوانی که بخواهد زن بگیرید و یک زندگی ساده داشته باشد چه کند
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      0 1
      دستانمان را از درخواست به درگاه الهی نکشیم اصرار اینجا خوشایند است و مثمر ثمر و عزت بخش ... قناعت را فراموش نکنیم زندگی طلبه کنونی با طلاب گذشته خیلی ...