شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه حب دنیا قلب را تاریک می کند، گفت: اولین نشانه تاریکی قلب، خودپسندی و خود برتر بینی است و اینکه انسان دوست دارد که دیگران از او تعریف و تمجید کنند و از موضع بالا به دیگران نگاه کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب هفتم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در آیه ۴ سوره فتح، ازدیاد ایمان در قلب به عنوان هدف و غایت بیان شده است، اظهار کرد: یکی از تقسیم بندی هایی که برای قلب در روایات بیان شده بر اساس اشتغالات قلب است که قلب را به سه قسم مشغول به دنیا، مشغول به آخرت و مشغول به مولی تقسیم کرده است.

وی ادامه داد: قلبی که مشغول به دنیا شود دچار سختی و شدت خواهد شد و قلبی که مشغول به آخرت شود به درجات اخروی می رسد ولی قلبی که مشغول مولی باشد هم به کمالات دنیوی و هم به رشد و تعالی اخروی و هم به مولی که همان قرب به خداوند است می رسد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که در روایات تأکید شده است که از گوش و چشم خود مراقبت کنید، افزود: قلب دفتری برای گوش و چشم انسان است و هر آنچه از چشم و گوش وارد می شود مستقیم بر قلب اثر می گذارد بنابراین باید مراقب بود چه چیزی وارد قلب می شود.

وی بیان کرد: مداومت بر ذکر خدا بر قلب اثر می گذارد و حجاب ها را از قلب انسان کنار می زند و قلب را مرتفع می کند و رضایت به آنچه خدا برای انسان مقدر کرده و شکر گذار بودن قلب انسان را منفتح می کند و به آرامش می رساند و سرور و بهجت حقیقی در قلب انسان قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در ادامه بحث شب های پیشین کسر و خفض قلب را حالت سوم قلب دانست و گفت: زمانی که انسان توجه به غیر خدا پیدا می کند قلب در مسیر خفض و تاریک شدن قرار می گیرد و به خانه ای متروکه و خرابه تبدیل می شود که اثری از سکنی و آبادانی در آن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اولیاء الهی مراقب بودند که سر سوزنی محبت دنیا در دلشان قرار نگیرد، گفت: برخی علما اجازه تعمیر خانه و خرید لوازم جدید برای منزلشان را نمی دادند زیرا می ترسیدند که ذره ای حب دنیا در دلشان ایجاد شود و قلبشان را تاریک کند.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه افرادی که حوصله قال الصادق علیه السلام و قال الباقر علیه السلام را ندارند و مدام برای انجام تکالیف الهی نق می زنند قلبشان منخفض و تاریک شده و در مسیر تعلقات دنیا قرار گرفته‌اند، افزود: انسان های زیادی بوده اند که با یک لقمه مسیرشان عوض شده و به دنیا دلبسته شده و دیگر نتوانسته از تعلقات دنیایی رهایی پیدا کنند.

وی به سه نشانه خفض و تاریکی قلب اشاره کرد و گفت: اولین نشانه خفض قلب، خودپسندی و خود برتر بینی است و اینکه انسان دوست دارد که دیگران از او تعریف و تمجید کنند و از موضع بالا به دیگران نگاه کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که خودپسندی رأس و سرچشمه جهل است و همچنین فرمودند که بر حذر باش از اینکه از خودت خوشت بیاید و دوست داشته باشی که دیگران از تو تعریف کنند زیرا خودپسندی از محکم ترین فریب های شیطان است که انسان را به دام می‌اندازد.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند برحذر باش از اینکه نفست تو را مسرور کند و اگر این اتفاق بیافتد عیبت آشکار و دشمنی ها علیه تو زیاد می شود و در وصیت خود به امام حسن علیه السلام فرمودند که مراقب باش مبادا به خودپسندی مبتلا شوی زیرا وحشتناک ترین تنهایی ها در عجب و خود پسندی است.

استاد حوزه علمیه دومین نشانه خفض قلب را ریا عنوان کرد و افزود: ریا به معنی انجام کاری برای غیر خدا و خودنمایی مقابل دیگران است حتی اگر عمل خوبی هم باشد موجب خفض و تاریکی قلب می شود.

وی سومین نشانه خفض قلب را حرص زدن برای مال دنیا دانست و گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که حرص باعث می شود شأن انسان پایین بیاید و نه تنها رزق را زیاد نمی کند که برکت در رزق را نیز از بین می برد و در روایتی دیگر فرمودند که حرص موجب ذلت و خواری است و باعث می شود انسان سبک و کوچک شود و در دید دیگران از ارزش و اعتبار ساقط شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha