سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 954541
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
مسجد باستانی ۶۰۰ ساله در ترکیه مرمت می‌شود

حوزه/ روند بازسازی مسجد ۶۰۰ ساله یلی در شهر باستانی بکین در ترکیه ادامه دارد و به گفته تیم حفاری، آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی این مسجد تاریخی هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، یک کارشناس روز سه شنبه گفت که یک مسجد ۶۰۰ ساله در شهر باستانی بکین در ترکیه ، که در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارد ، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

پروفسور قدیر پکتاس، رئیس تیم حفاری ، به خبرنگاران گفت که روند بازسازی در این شهر ادامه دارد، شهری که قدمت آن به سال ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. و اهمیت خود  را در طول سلطنت منتشه در قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی به دست آورد.

پکتاس گفت که آنها در حال برنامه ریزی برای بازگشایی مسجد یلی، بزرگترین ساختمان در این مجموعه هستند که با مدرسه (مکتب) و حمام ساخته شده است.

به گفته پکتاس ، مسجد یلی در آن زمان نه تنها در شهر باستانی بلکه در کل آناتولی یکی از برجسته ترین سازه ها بوده است.

پکتاس با اشاره به اینکه مسجد به دلیل برخی عوامل ناشی از حوادث طبیعی و بدرفتاری مردم به مرور زمان غیرقابل استفاده شد ، گفت: کار مرمت ما با بودجه‌ای که از وزارت فرهنگ و گردشگری دریافت می‌کنیم با دقت ادامه دارد.

وی گفت: به عنوان بخشی از کار مرمت که ما با مواد محلی مطابق با اصل انجام داده‌ایم، شکاف‌های مسجد با روش «دوخت معماری» ترمیم شده‌اند.

پکتاس با اشاره به اینکه آنها در طول کار مرمت جزئیات جالب معماری در مورد مسجد را کشف کردند، گفت که آنها دریافتند که انتقال به گنبد مسجد دارای کمربندهای مثلثی است و بسیاری از جارها (رسنترس‌ها) برای تخلیه بار گنبد بر روی دیوارهای داخلی قرار داده شده‌اند تا آکوستیک را در ساختمان فراهم کنند.

پکتاس گفت: بقای ساختمان با وجود زلزله‌های بزرگ در منطقه به دلیل موفقیت برجسته معماری در آن دوره بوده است.

این محوطه باستان شناسی در بکین از سال ۱۹۷۲ به طور سیستماتیک کاوش شده است و در سال ۲۰۰۰ ، انبار سکه‌ای که ۶۰ هزار سکه از آن مربوط به دوره عثمانی است ، پیدا شد.

یونسکو گفت: این نه تنها بزرگترین اکتشافی است که تاکنون در ترکیه در کاوش‌های باستان‌شناسی پیدا شده است بلکه بزرگترین انبار سکه های عثمانی است که تاکنون پیدا شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha