پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موزه‌های ملی کنیا، در تلاش برای مرمت مساجد باستانی ۷۰۰ ساله

حوزه/ موزه‌های ملی کنیا اعلام کرده‌اند که برای مرمت و بازسازی دو مسجد قدیمی در شهر تاریخی لامبو، که در آستانه فروپاشی قرار دارند به هزینه زیادی نیاز دارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از the-star، مساجد باستانی لامبو، شهرکی در کنیا مورد مرمت و بازسازی قرار می‌گیرند. دو مسجد سیا و پاوانی در میان ۱۰ مسجد تاریخی در این منطقه در شهر قدیمی لامبو نزدیک به ۷۰۰ ساله پیش بنا شده‌اند و درحالی که به عنوان آثار قدیمی ملی در نظر گرفته شده‌اند هنوز به صورت فعال از آنان استفاده می‌شود.

این دو مسجد بخش مهمی از میراث شهر قدیمی است که به عنوان میراث فرهنگی در سال ۲۰۰۱ در یونسکو به سبت رسیده‌اند اما اکنون در وضعیت نابسامانی قرار دارند.

موزه‌های ملی کنیا اعلام کرده‌اند که برای مرمت و بازسازی این دو مسجد باستانی که در آستانه فروپاشی قرار دارند به ۵۰ میلیون شیلینگ نیاز است.

مسجد سیا که بزرگتر بوده، برای ۶۰۰ نمازگزار ظرفیت دارد در حالی که ظرفیت مسجد پاوانی ۵۰۰ نفر است. لامبو دارای بیش از ۱۰ مسجد تاریخی است که در مناطق باستانی در منطقه واقع شده ‌اند.

محمد مونژه ، متصدی موزه‌های ملی کنیا و مسئول موزه‌های لامبو و سایت میراث بین‌المللی که روز سه شنبه در این رابطه صحبت کرد، گفت که بیشتر مساجد به شدت احیا و نگهداری می‌شوند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه برای مدتی طولانی، مدیریت این مساجد در دست جوامعی بوده است که به دلیل فقر به مرمت و نگهداری  اقدام نکرده اند .

مونژه گفت که این سازمان در حال همکاری با ساکنان است تا با علاقه مندان به امور حفاظت و خیرخواهان برای جمع آوری ۵۰ میلیون شیلینگ مورد نیاز برای مرمت دو مسجد در ارتباط باشند.

این مقام خاطرنشان کرد: بخشهایی از این مساجد فرسوده شده و در حال فروپاشی است. ما سعی می‌کنیم وارد شویم و اطمینان حاصل کنیم که آنها سقوط نمی‌کنند زیرا بازیابی آنها سخت خواهد بود. فعلا در مرحله تأمین منابع مالی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha