شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام شفیعی ، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام شفیعی گفت: مرحوم مجلسی به همراه تعدادی از شاگردان و یارانش حدود ۳۶ سال برای تدوین این کتاب شریف وقت گذاشته است که علمای بزرگ اسلام از او به عنوان «دایرة‌المعارف جامع میراث اهل‌بیت(ع)» نام برده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار قرآن»، اظهار داشت: کتاب شریف «بحارالانوار الجامعة لدُرر أخبار الأئمة الأطهار» یا همان «بحارالانوار» تألیف مرحوم علامه محمدباقر مجلسی (مجلسی دوم) متولد ۱۳۰۷ قمری و متوفی ۱۱۱۰ قمری است که برجسته‌ترین ویژگی شخصیتی ایشان این است که محدث نامدار و پرآوازه‌ای هستند.

وی افزود: مرحوم مجلسی در مقدمه بحارالانوار می‌نویسد که «من در آغاز جوانی در آموختن انواع علوم حریص بودم و عمرم را صرف علم‌آموزی می‌کردم بعد از مدت‌ها تلاش و آموختن علوم مختلف و صرف عمر در جهت آموختن علوم مختلف به این نتیجه رسیدم که تنها دانش سودمند برای آخرت پرداختن به اخبار و روایات ائمه معصومین(ع) است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، بحارالانوار را دایرة‌المعارف جامع میراث اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: مرحوم مجلسی به همراه تعدادی از شاگردان و یارانش حدود ۳۶ سال برای تدوین این کتاب شریف وقت گذاشته است. ایشان شاگردانشان را به شهرها و کشورهای مختلف فرستاده تا از کتاب‌های مختلفی که بوده نسخه‌های روایی را پیدا کند و حتی بعضی وقت‌ها با صرف پول و هزینه بعضی از صاحبان نسخ خطی را قانع کرده که کتاب‌هایشان را در اختیار او بگذارند تا بتواند بحارالانوار را جامع تدوین و تألیف کند.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب در چاپ‌های  امروز در ۱۱۰ جلد و در چاپ‌های گذشته در ۲۵ جلد بزرگ چاپ‌شده  و مرحوم علامه مجلسی برای تدوین این کتاب از حدود ۶۳۰ کتاب استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید؛

طلاب جوان قدردان تلاش‌های علمی محققان و پژوهشگران دینی باشند

حجت‌الاسلام شفیعی، عنوان کرد: بعد از تدوین بحارالانوار برای این کتاب مستدرک، فهرست و تلخیص نیز نوشته و تعلیق‌ها و تصحیح‌هایی بر این کتاب زده‌شده و بخشی‌هایی از این کتاب نیز ترجمه گشته است.

وی در پایان به بیان تعبیرات امام خمینی و مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در مورد کتاب بحارالانوار پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) از بحارالانوار تعبیر به «کتابخانه» کرده‌ و مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی درباره بحارالانوار این تعبیر را دارند که «بحارالانوار کتاب جامعی است که دربرگیرنده اخبار اهل‌بیت است» مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در جای دیگری می‌نویسد «مثل بحارالانوار نه ننوشته شده و نه در آینده نوشته خواهد شد».

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار قرآن" «(اینجــــــــــا)» را  کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha