جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام شفیعی

حوزه/ حجت‌الاسلام شفیعی گفت: همه خصوصاً طلاب جوان باید قدردان تلاش بزرگان، محققان و پژوهشگرانی که میراث اهل‌بیت علیهم السلام را ثبت کردند باشند و برای آن‌ها از خدای متعال علو درجات، مسئلت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در ششمین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار قرآن»، اظهار داشت: علما، فضلای حوزه و دانش‌پژوهان علوم دینی می‌دانند که فقیه برای استنباط احکام شرعی به ۴ منبع یا به تعبیری ادله اربعه رجوع می‌کنند که این ادله شامل  کتاب (قرآن)، سنت، عقل و اجماع می‌باشند.

وی افزود: منظور از سنت قول، فعل و تقریر معصوم. است یعنی آنچه از معصوم نقل‌شده که به آن روایت می‌گویند، آنچه معصوم انجام داده و دیده‌شده و آنچه در محضر معصوم انجام می‌شود و معصوم با رفتاری یا با سکوت رضایت خویش را نشان می‌دهد.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در ادامه گفت: منظور از سنت، سنتی است که مستند به پیامبر اعظم و ائمه معصومین باشد خب این سنت از کجا به دست می‌آید؟ از طریق روایات و احادیثی که از پیامبر و ائمه در اختیار داریم و وقتی به منابع روایی می‌رسیم عنوانی را می‌بینیم که از آن به کتب اربعه یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

«وسائل الشیعه» و « مستدرک وسائل الشیعه» مجموعه‌ای فاخر در دست فقها و اندیشمندان علوم دینی

وی خاطرنشان کرد: منظور از کتب اربعه کتاب‌های «کافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب الاحکام» و «استبصار» است که این کتب مورد توجه همه فقها، علما، مجتهدین و کارشناسان حوزه فقه و اجتهاد هستند.

حجت‌الاسلام شفیعی، به بیان توضیحاتی در مورد کتب اربعه پرداخت و ابراز داشت: اولین کتاب از کتب اربعه کتاب کافی است که کتاب بسیار معتبر و محترمی است و مرحوم شیخ کلینی در طول ۲۰ سال جمع‌آوری و تدوین کرده است. این  کتاب شامل حدود ۱۶۰۰۰ حدیث است و سه بخش کلی « اصول»، «فروع» و «روضه» دارد.

وی افزود: کتاب دوم کتاب «من لایحضره الفقیه» تألیف شیخ صدوق در چهار جلد است که در این کتاب حدود ۶۰۰۰ حدیث در ۴۶۶ باب جمع‌آوری و گردآوری‌شده که موضوع آن‌ها مباحث فقهی و احکام عملی است. مرحوم شیخ صدوق در این کتاب روایاتی جمع‌آوری کرده که خود آن‌ها را قبول داشته و طبق آن‌ها فتوا داده است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، یادآور شد: سومین کتاب از کتب اربعه کتاب «تهذیب الاحکام»  تألیف شیخ طوسی از بزرگ‌ترین محدثان، فقیهان و مفسران شیعه است. این کتاب در ۱۰ جلد چاپ‌شده و شامل ۳۹۳ بخش و ۱۳۵۹۰ حدیث است که  موضوع آن فقه است.

وی در ادامه گفت: چهارمین کتاب از کتب اربعه کتاب «الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار» است که شامل ۵۵۱۱ حدیث در چهار جلد است و همانند کتاب «تهذیب الاحکام»  تألیف شیخ طوسی است. شیخ طوسی در این کتاب تنها روایات متعارض در مباحث گوناگون فقهی را جمع کرده و سعی کرده تعارض موجود بین آن‌ها را برطرف کند.

حجت‌الاسلام شفیعی در پایان گفت: همه خصوصاً طلاب جوان باید به این نکته توجه کنند که این بزرگان تلاش‌های زیادی برای تدوین و جمع‌آوری این کتاب‌ها کرده‌اند؛ لذا باید قدردان تلاش بزرگان، محققان و پژوهشگرانی که میراث اهل‌بیت را ثبت کرده اند بود و برای آن‌ها از خدای متعال علو درجات را مسئلت کرد.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار قرآن" «(اینجــــــــــا)» را  کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha