شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام شفیعی

حوزه/ حجت‌الاسلام شفیعی گفت: صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج البلاغه مهمترین میراث مکتوب شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان، در چهارمین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار قرآن»، اظهار داشت: بعد از قرآن شریف از نهج البلاغه تعبیر به برادر قرآن آورده شده و بعد از آن از صحیفه سجادیه تعبیر به "اخت القرآن" یاد شده است، البته تعبیر به انجیل اهل بیت یا زبور آل محمد صلوات الله علیهم هم آمده است.

وی افزود: صحیفه سجادیه مجموعه ۵۴ دعا از امام زین العابدین(ع) است که حقیقتا باید گفت صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج البلاغه مهمترین میراث مکتوب شیعه است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان، در ادامه گفت: این دعاها در موضوعات مختلفی هستند در صحیفه سجادیه خداشناسی، انسان شناسی، مطالب مربوط به اعتقادات، فضائل و رذائل اخلاقی، مسائل تاریخی و آداب دعا وجود دارد به عنوان مثال بیستمین دعای صحیفه سجادیه که معروف به دعای مکارم الاخلاق است  مجموعه ای از فضائل و رذائل اخلاقی را ذکر می کند.

وی تصریح کرد: صحیفه سجادیه از نظر متن بسیار زیبا و روان بوده و از نظر سندی نیز در حد عالی از تواتر و از قطعیات است و این مجموعه مبارک مورد اعتناء همه است.

بیشتر بخوانید؛

"اخ القرآن" چیست و چرا در جامعه مهجور مانده است!؟

حجت‌الاسلام شفیعی، به بیان تعابیر امام خمینی(ره) از صحیفه سجادیه پرداخت و عنوان کرد: امام خمینی(ره) تعبیر زیبایی در وصیت نامه ی خود در مورد صحیفه سجادیه دارند ایشان می فرمایند: ما مفتخریم که ادعیه ی حیات بخش که او را قرآن صاعد می خوانند از ائمه معصوم ماست ». امام در بخش دیگری می نویسد «مناجات شعبانیه امامان، دعای عرفات حسین ابن علی، صحیفه سجادیه این زبور آل محمد و صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند متعال به زهرای مرضیه است از ماست».همچنین امام در یادداشتی برای نوه ی خود می نویسد «صحیفه سجادیه از بزرگترین منناجات عرفانی در خلوتگاه انس است و کتابی است که از سرچشمه نور الهی نشات گرفته و کتاب شریفی است که سبک بیان معارف الهیه اصحاب معرفت را چون سبک قرآن کریم بدون تکلف الفاظ در شیوه دعا و مناجات برای تشنگان معارف الهیه بیان می کند.

وی خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه به زبانهای مختلفی ترجمه شده است. مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی می نویسد حدود پنجاه شرح بر آن نوشته شده است اگر چه بعضی از معاصرین تا ۸۰ شرح را نیز شمارش کرده اند. در بین شروح فارسی نهج البلاغه شرح فارسی مرحوم آیت الله ممدوحی بسیار شرح خوبی است البته شرح حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاری نیز شرح بسیار خوب و محترمی است در بین شروح عربی نیز معروفترین و معتبرترین شرح، شرح ریاض السالکین از مرحوم سیدعلی خان مدنی است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه در ایام کرونا ابراز داشت: ارتباط با صحیفه سجادیه بسیار با ارزشش است و باعث می شود انسان مودب به آداب اسسلامی و آشنا به شکل دعا و مناجات شود همچنین ارتباط با نهج البلاغه در درمان بیماری کرونا نیز موثر است و همه دیدیم که در ایام کرونا رهبر معظم انقلاب به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه به طور مداوم توصیه کرده اند.

وی در  بیان خاطره ای از مرحوم ملا محمد تقی مجلسی پرداخت و بیان داشت: مرحوم ملا محمد تقی مجلسی در زندگی نامه ای که خود نوشته است اینگونه می نویسد « در اوایل جوانی به دلیل مشکلاتی به امام زمان متوسل شدم ایشان در یک مکاشفه ای من را به صحیفه سجادیه ارجاع دادند بعد از آنکه با صحیفه سجادیه انس گرفتم همه مشکلاتم مرتفع شد».

حجت الاسلام شفیعی در پایان گفت: چون ماه رمضان ماه دعا، مناجات و نیایش است به همه عزیزان توصیه می کنم صحیفه سجادیه را مورد توجه قرار داده و با صحیفه سجادیه مانوس شده و از آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار قرآن" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha