چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعید سعدی

حوزه/ حجت‌الاسلام سعدی گفت: انسان‌ها باید عشق و علاقه خود را به خداوند نشان دهند و علیرغم وجود شهوات همه قفل‌های شهوی و زنجیرهای نفسانی را بشکنند و به سمت ارزش‌ها حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدیرکل آموزش قوه قضائیه، در هشتمین جلسه از سلسله مباحث «تفسیر قرآن کریم» با اشاره به آیه قرآنی "وَإِذ قالَ رَبُّکَ لِلمَلائِکَةِ إِنّی جاعِلٌ فِی الأَرضِ خَلیفَةً قالوا أَتَجعَلُ فیها مَن یُفسِدُ فیها وَیَسفِکُ الدِّماءَ وَنَحنُ نُسَبِّحُ بِحَمدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنّی أَعلَمُ ما لا تَعلَمونَ"، اظهار داشت: در این آیه خداوند انسان را جانشین و خلیفه خود در زمین معرفی می‌کند و این به ما می‌فهماند که همه آسمان‌ها و زمین برای انسان خلق‌شده و انسان جانشین و نماینده خدا بر روی زمین است (که تو نانی به کف آری و به‌غفلت نخوری).

وی در خصوص چگونگی خلقت انسان گفت: خداوند متعال در آیه‌ای فرمودند که من انسان‌ها را از کتم عدن به ساحت وجود آوردم اما نکته مهم کیفیت خلقت انسان است. در این آیه آمده که بعد از خلقت آسمان‌ها و زمین، خداوند به ملائکه فرمود که بدانید من برای زمین جایگزینی گذاشته‌ام که اصطلاحاً می‌تواند خدایی کند البته به این معنا نیست که انسان مثل خدا قدرت خلقت و کن‌فیکون داشته باشد و اراده‌اش تنفیذ شود.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه ادامه داد: وقتی خداوند متعال می‌فرماید که "إِنّی جاعِلٌ فِی الأَرضِ خَلیفَةً" به عبارت بهتر خلیفه مثل مباشری است که یک مالک بر سر مزرعه خود می‌گذارد، یعنی اینکه یک نفر که دستورات ارباب اصلی را انجام بدهد، مراقب باشد و دست جامعه و مردم را بگیرد و آن‌ها را به سمت ارزش‌های الهی راهنمایی کند.

بیشتربخوانید؛

قدردان نعمت‌های الهی باشیم

حجت‌الاسلام سعدی با اشاره به این‌که قرار دادن خلیفه به معنای قرار دادن خدای دیگر نیست، افزود: برخی از مسیحیان نیز به این برداشت اشتباه مبتلا شده‌اند و برخی دیگر از افراد می‌گویند که خدای خیر و شر داریم درحالی‌که این‌گونه نیست و معنی "جاعِلٌ فِی الأَرضِ خَلیفَةً" این است که بدانید اگر فکر کردید از من دور هستید و دلتان یک نفر مجسم می‌خواهد که بشود با حواس پنج‌گانه احساس شود من چنین کسی را جانشین خود در زمین گذاشته‌ام.

وی بابیان این‌که ملائکه از خلقت خلیفه در زمین تعجب کردند، اظهار داشت: این خلقت ازنظر ملائکه دارای دو جنبه بود هم جنبه علوی دارد و هم جنبه سفلی؛ یعنی هم می‌تواند به سمت آسمان‌ها و تعالی برود و هم می‌تواند از هر موجودی پست‌تر شود "وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها " ملائکه به خاطر جنبه سفلی انسان که می‌تواند در زمین فساد کند و خون بریزد از اینکه خداوند انسان را جانشین خود قرارداد تعجب کردند و شاید استدلال آن‌ها ازنظر عقل صرف درست باشد.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه عنوان کرد: خداوند متعال در پاسخ به سؤال ملائکه می‌فرمایند که "إِنّی أَعلَمُ ما لا تَعلَمونَ" یعنی من چیزی از اسرار خلقت انسان می‌دانم که شما نمی‌دانید. در اینجا بحث بحث عشق است اینجا بحث بر سر این نیست که انسان‌ها باید عشق و علاقه خود را به خداوند نشان دهند و علیرغم وجود شهوات همه قفل‌های شهوی و زنجیرهای نفسانی را بشکنند و به سمت ارزش‌ها حرکت کنند.

حجت‌الاسلام سعدی در پایان بابیان این‌که ملائکه نمی‌توانستند به زنجیرهای شهوات گرفتار شوند؛ چراکه مقتضای آن در وجود آن‌ها نبود، اظهار داشت: ملائکه و فرشته میل به شهوت و فساد ندارند اما اگر کسی میل به فساد و شهوت داشت و توانست آن را بشکند، و تونست به سمت خداوند حرکت کند آنجاست که  "إِنّی أَعلَمُ ما لا تَعلَمونَ" معنا پیدا می‌کند که نمونه بارز آن ائمه اطهار و شهدای عزیز هستند که قفل دنیا را می‌شکنند و به سمت اعلی حرکت می‌کنند

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "تفسیر قرآن کریم" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha