شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سعید سعدی

حوزه/ حجت‌الاسلام سعدی گفت: انسان‌ها باید قدر نعمت‌های الهی را بدانند و شکر گذار خداوند باشند و کفران نعمت نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدیرکل آموزش قوه قضائیه، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث «تفسیر قرآن کریم» با اشاره به آیه قرآنی «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُم ما فِی الأَرضِ جَمیعًا ثُمَّ استَوی إِلَی السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبعَ سَماواتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیمٌ»، اظهار داشت: آیه فوق نعمت‌های الهی را به انسان متذکر شده بیان می کند که پروردگار عالمان، خدایی است که تمام آن چیزی که در زمین است را برای انسان خلق کرده و پس‌ازآن به خلقت آسمان‌ها نظر گماشت و هفت‌آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت و او به همه‌چیز داناست.

وی با اشاره به عبارت «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُم ما فِی الأَرضِ جَمیعًا»، ابراز داشت: هر چیزی که در زمین است، متعلق به همه انسان‌ها بوده و مردم باید از این نعمت‌ها بهره برند، اما باید طبق دستورات الهی در آن‌ها تصرف شود.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه در تفسیر قسمت دوم آیه «ثُمَّ استَوی إِلَی السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبعَ سَماواتٍ» بیان داشت: این قسمت آیه اشاره می‌کند به اینکه جهان یک حدی دارد و حدود جهان این جهان تا الآن برای انسان کشف نشده است خداوند متعال می‌فرمایند که این آسمان را کشف نکردید و اگر هم کشف کنید فقط این آسمان نیست بلکه هفت‌آسمان خلق‌شده است.

 وی افزود: زمین نیز سقفی دارد که محدوده آن هنوز مشخص نشده و درنتیجه انسان‌ها نمی‌توانند بفهمند که در آن چه می‌گذرد.

بیشتربخوانید؛

«گناه» فهم و درک دینی انسان را کور می‌کند

حجت‌الاسلام سعدی تصریح کرد: عدد هفت در خلقت آسمان می‌تواند دال بر کثرت باشد و منظور این باشد که آسمان‌های زیادی خلق‌شده است همچنین می‌تواند محدود واقعی باشد یعنی فقط هفت‌آسمان خلق‌شده است.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه با اشاره به عبارت «وَهُوَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیمٌ»، ادامه داد: خداوند متعال می‌فرماید که اگر شما نفهمیدید و متوجه نشدید که آسمان‌های هفتگانه چیست! اما بدانید که او همه‌چیز را می‌داند و هیچ‌چیز مجهولی برای او وجود ندارد.

حجت‌الاسلام سعدی در تشریح این پرسش که «خداوند متعال بعد از خلقت آسمان‌ها می‌خواست آن‌ها را در اختیار چه کسی قرار دهد؟» عنوان کرد: انسان تنها موجودی است که در طول تاریخ مرتب ازنظر عدد و امکانات روبه تزاید بوده و خداوند متعال تمام نعمت‌های زمین و هر آنچه اطراف انسان وجود دارد را برای انسان خلق کرده است؛ ازاین‌رو بهره‌مندی انسان از زمین و امکانات آن مانند هیچ‌کدام از حیوانات نیست.

وی در پایان گفت: انسان‌ها باید قدردان نعمت‌های الهی بوده و شکر گذار خداوند باشند و کفران نعمت نکنند.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "تفسیر قرآن کریم" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha