جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سعید سعدی

حوزه/ حجت‌الاسلام سعدی گفت: اگر انسان بتواند امیال و شهوات  خود را درست مدیریت و سازماندهی کند می تواند در جایگاه واقعی خود یعنی »خلیفة الله» قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدیرکل آموزش قوه قضائیه، در نهمین جلسه از سلسله مباحث «تفسیر قرآن کریم» به آیه قرآنی "وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ‌" اشاره و اظهار داشت: در آیات مبارکه سوره بقره به برخی مسائل زیربنایی و مهم اشاره شده است.

وی با اشاره به این‌که در این آیه آمده که خداوند متعال بعداز خلق انسان، به او اسماء را تعلیم کرد، ادامه داد: تعلیم اسماء به انسان به این معنا نیست که به عنوان مثال کمک فوق العاده‌ای صورت گیرد چونکه در یک امتحان اگر کسی جواب‌ها را از قبل بداند، قطعا در آن امتحان پیروز خواهد شد

مدیرکل آموزش قوه قضائیه به دو زمینه "علوی و سفلی" برای انسان‌ها اشاره و افزود: "وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها * فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها"، الهام کردن یعنی قابلیت دادن و خداوند به بشر این استعداد را داد که می‌تواند راه تقوا یا فجور را طی کنی و هر دو مسیر برای انسان تیزهوش واضح است.

حجت‌الاسلام سعدی با اشاره به این‌که در ملائکه اقتضاء گناه وجود ندارد، افزود: انسان‌ها که به سراغ گناه می‌روند اقتضاء آن در وجودشان هست، میل به گناه، شهوت بیش‌ازحد و... در وجود انسان است که اگر انسان این امیال را مدیریت و در مسیر دین سازمان‌دهی کند، طبیعتاً می‌تواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

بیشتر بخوانید؛

عشق به خدا سبب پاره شدن قفل‌های شهوی و زنجیرهای نفسانی می‌شود

وی بابیان این‌که کلمه "اسماء" جمع اسم است، خاطرنشان کرد: اسم یعنی نشانه به‌عنوان‌مثال در عرب وقتی یک اسبی را علامت‌گذاری می‌کنند می‌گویند «الخیل المسومه»، این آیه به ما می‌گوید که تمام نکات مثبت و منفی و قابلیت فهم آن در بشر وجود داشت و هنگام عرضه به ملائکه و انسان‌ها، ملائکه متوجه عدم بهره‌مندی از این علم و آگاهی شدند و به همین دلیل ازنظر علمی در هماوردی با بشر اصطلاحاً کم آوردند.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه در ادامه گفت: بشر ازلحاظ علمی می‌تواند بسیار رشد کند و تا نقطه اوج بالا برود (رسد آدمی به‌جایی که به‌جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت).

وی در پایان با اشاره به  عبارت «ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ»، گفت: بعدازاینکه خداوند متعال اسماء را به انسان تعلیم کرد آن‌ها را به ملائکه عرضه کرد و گفت؛ اگر بلد هستید بگوئید که این‌ها چه چیزی هستند؟ این زمینه‌های رشد و تقوا و پافشاری روی هدف، ایثار و گذشت انسان و... چه هستند؟ ملائکه در پاسخ جا ماندند نه اینکه  خداوند به آن‌ها آموزش نداده نه اصلاً ملائکه قابلیت دریافت این آموزش‌ها را نداشتند.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "تفسیر قرآن کریم" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha