جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعید سعدی

حوزه/ حجت‌الاسلام سعدی گفت: گناهان باعث بسته شدن دست و پای انسان از رشد معنوی و حرکت او به سمت قهقرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدیرکل آموزش قوه قضائیه، در ششمین جلسه از سلسله مباحث «تفسیر قرآن کریم» با اشاره به آیه قرآنی «الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»، اظهار داشت: برخی افراد گمراه در مثال‌هایی که خداوند متعال در قرآن بیان کرده‌اند، مناقشه می‌کنند.

وی با اشاره به ادعای این افراد مبنی براینکه خداوند متعال به وسیله مثال‌ها افرادی را گمراه کرده، بیان کرد: پروردگار می‌فرمایند اگر کسی به واسطه این مثال‌ها گمراه شد، مربوط به فسق او است. معنای فسق نیز خروج از مدار دستورات الهی می‌باشد.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه گفت: در آیه ۲۷ سوره بقره در تعریف فاسقین آمده، «کسانی هستند که عهد با خداوند متعال را می‌شکنند و چیزی که خداوند فرموده و کاری که باید انجام شود را عمل نمی‌کنند»؛ به عنوان مثال قطع رحم انجام می‌دهند و در زمین نابسامانی انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام سعدی با بیان این‌که فاسقین افراد زیان‌کاری هستند، ادامه داد: فاسقین براثر غرق شدن در مطالب مختلف دنیا، کارهای آنها به شکلی انجام شد که بر روی ایمان و اعتقاد آنها نیز اثر منفی گذاشت این افراد در ابتدای کار اعتقاد درستی داشتند و کافی بود که خداوند دست آنها را بگیرد و به بهشت ببرد اما به مرور فریب خوردند و چرب و شیرین دنیا به آنها روی آورد.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه تصریح کرد: گناهان باعث بسته شدن دست و پای انسان از رشد معنوی و حرکت او به سمت‌وسوی قهقرا خواهد شد؛ ازاین‌رو قرآن می‌فرماید کسی که در زمین نابسامانی کند [حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال بشمارد]، این افراد زیانکار هستند یعنی اینکه سرمایه‌ای داشتند اما آن را از دست‌ داده‌اند.

حجت‌الاسلام سعدی عنوان کرد: حیف است که قلب انسان که می‌تواند محل وحی و انوار الهی شود، با گناه چنان مچاله و از بین ببرد که هیچ‌چیزی از آن باقی نماند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید که مواظب باشید که گناه چنان بلایی بر سر شما می‌آورد که تمام سرمایه‌های خودتان را از دست می‌دهید، همچون تاجری که همه‌چیز خود را از دست‌ داده باشد.

مدیرکل آموزش قوه قضائیه در پایان گفت: انسان‌هایی که از ابتدا با یک حرارت اعتقادات، جوش‌وخروش اسلامی و دینی وارد صحنه می‌شوند چه می‌شود که بعد از مدتی هیچ‌کدام از آن‌ها آنجایی که باید باشند نیستند؟ علت این امر آن است که گناهانی که در طول زندگی مرتکب می‌شوند، به‌مرور جلوی استدلال‌های حقیقی و واقعی را می‌گیرند و مانع از فهمیدن این استدلال‌ها می‌شوند «رَجُلٌ قد قَیَّدَتکَ ذُنوبُکَ».

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "تفسیر قرآن کریم" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha